Tuesday 24 December 2019

Hadith palsu meninggalkan solat


1. Matan hadith

وعن النبي ﷺ أنه قال : من أعان تارك الصلاة فكأنما زنى مع أمه ألف مرة ، ومن أعطاه شربة ماء ولقمة واحدة فكأنما هدم الكعبة ألف مرة 

Terjemahan

Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda: Barangsiapa membantu org yang meninggalkan solat maka dia seperti berzina dengan ibunya sebanyak seribu Kali,Barangsiapa memberi kepada peninggal solat dengan satu minuman dan manisan maka ia seperti meruntuhkan Kaabah seribu Kali.

Takhrij

Tidak ditemui dalam kitab muktabar sunnah. Tetapi dijumpai dalam kitab syiah, as-Shaduf hal. 157 dan Dhiya' as-Shalihin hal. 521. Palsu.


2. Matan hadith

وقال ﷺ : سلموا على اليهود والنصارى ولا تسلموا على يهود أمتي . قيل : يارسول الله ومن يهود أمتك ؟ قال : من يسمع الأذان واﻹقامة ولا يحضر الجماعة .

Terjemahan

Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda: Berilah Salam kepada Yahudi Dan jangan beri Salam kepada Yahudi umatku. Sahabat-sahabat bertanya Siapakah Yahudi umatmu. Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda: Yahudi umatku adalah mereka yang mendengar azan dan iqamah tetapi tidak hadir berjemaah.


Takhrij

Hadith ini dijumpai dalam kitab Nuhzatul Majalis 1/115 dan khabar ini dinilai palsu oleh as-Suyuthi dalam al-Hawi 1/332, dan al-Sufuri.  as-Saghani juga menilai ia adalah khabar dusta dalam Maudhuatnya. Pentahqiq kitab Durratun Nasihin hal. 164, berkata hadith ini tidak ditemui asalnya dalam kitab muktabar sunnah.


3. Matan hadith

وقال ﷺ : تارك الصلاة ملعون في التوراة ، ملعون في اﻹنجيل ، ملعون في الزبور ، ملعون في القرآن ، ملعون في لسان جبرئيل ، ملعون في لسان ميكائيل ، ملعون في لسان إسرافيل ، ملعون في لسان محمد ﷺ .

Terjemahan

Rasulullah Shallallahu Alaihi Wa Sallam bersabda: Peninggal solat dilaknat dalam Taurat, dilaknat dlm Zabur, dilaknat dalam Injil, dilaknat dalam Al Quran, dilaknat atas lidah Malaikat Jibril, Malaikat Mikail, Malaikat Israfil Dan dilaknat atas lidah Sayyidina Muhammad Shallallahu Alaihi Wa Sallam.

Takhrij

Tidak ditemui dalam kitab muktabar sunnah. Tetapi dijumpai dalam kitab syiah, as-Shaduf hal. 157 dan Dhiya' as-Shalihin hal. 521. Tidak sahih, palsu (Fatwa Islamweb no. 366163).


Rujukan

Fatwa Islamweb no. 366163

Irsyad al-Hadith siri 359

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...