Larangan mengkhususkan amalan tertentu pada
hari jumaat
Daripada Abu
Hurairah RA, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda:
وَاللَّهِ إِنِّي لَأَسْتَغْفِرُ اللَّهَ
وَأَتُوبُ إِلَيْهِ فِي اليَوْمِ أَكْثَرَ مِنْ سَبْعِينَ مَرَّةً
Maksudnya: “Demi
Allah, sesungguhnya aku beristighfar kepada Allah dan memohon ampun kepada-Nya
setiap hari lebih daripada 70 kali”. [HR. Bukhari (6307)]
Terdapat sebuah hadith yang boleh dijadikan
dalil dalam menceritakan berkaitan kelebihan istighfar pada hari Jumaat iaitu:
Daripada Anas bin
Malik RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ قال صَبيحَةَ يَوْمِ الجُمُعَةِ
قَبْلَ صَلاةَ الغَدَاةِ: أسْتَغْفِرُ اللهَ الذِي لا إلهَ إلَّا هُوَ الحَيَ
القَيومَ وأتُوبُ إلَيْهِ ثلَاثَ مَرَات، غَفَرَ اللهُ تعالى ذُنوبَهُ ولو كانتْ
مِثْلَ زَبَدِ البَحْرِ
Maksudnya: “Barangsiapa yang beristighfar
pada pagi hari Jumaat sebelum menunaikan solat pagi. Dengan mengatakan “Aku
memohon ampun kepada Allah, Tiada Tuhan melainkan-Nya, yang Maha Hidup, Maha
Kekal Mentadbir dan aku bertaubat kepada-Nya sebanyak tiga kali. Maka Allah
Taala akan mengampunkan dosa-dosanya walaupun sebanyak buih di lautan.” [HR. Ibnu
al-Sunni no. 83]
Diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu
‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لَا تَخْتَصُّوا لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ
بِقِيَامٍ مِنْ بَيْنِ اللَّيَالِي، وَلَا تَخُصُّوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِصِيَامٍ
مِنْ بَيْنِ الْأَيَّامِ، إِلَّا أَنْ يَكُونَ فِي صَوْمٍ يَصُومُهُ أَحَدُكُمْ
“Janganlah kalian mengkhususkan malam Jumat
dengan solat malam di antara malam-malam yang lain, dan jangan pula
mengkhususkan hari Jumaat dengan berpuasa, kecuali memang bertepatan dengan
hari puasanya.” (HR. Muslim no. 1144)
Ibnu Qayyim berkata:
Dalam perbuatan tersebut, mereka memasukkan
(suatu amal) ke dalam agama yang tidak ada asal-usulnya dalam agama tersebut.
Kerana hikmah tersebut (Hari Jumaat), wallahu a’lam, (syariat) melarang
mengkhusukan malam Jumaat dengan solat malam (yang tidak dilakukan di
malam-malam lain) kerana malam Jumaat adalah malam yang paling afdhal.
Sampai-sampai sebahagian di antara mereka lebih mengutamakan malam Jumaat
dibandingkan dengan malam Lailatul Qadar.” (Zaadul Ma’aad, 1/406-407).
Sehinggakan sesuatu amalan itu apabila
dikhususkan mestilah wajib disertai dalil seperti amalan istighfar pada hari Jumaat atau meminta maaf pada hari Jumaat. Hadith istigfhar Ibnu Sunni di atas
tidak boleh dijadikan hujjah untuk beristighfar kerana ia melibatkan kaifiat
amal (istighfar diikat pada hari tertentu), bukannya fadhilat amal semata-mata.
Kalau hadith itu untuk fadhilat sekalipun, kerana menggunapakai hadith sahih untuk perintah istighfar 70x
sebagai sandaran, maka hal ini pun tertolak. Ini kerana hadith Ibnu Sunni
tersebut terlampau lemah (dhaif jiddan) sepertimana yang dinilai oleh Syeikh
al-Albani dalam Tammamul Minnah no. 238. Hadith dhaif jiddan tidak boleh
digunapakai dalam fadhail amal. Ibnu Hajar pula membawakan penilaian Ibnu ‘Adiy
dalam Nataij al-Afkar 2/429, bahawasanya hadith itu adalah hadith munkar. Ibnu
Hajar sendiri pula menilai hadith itu gharib dan sanadnya dhaif jiddan dalam
Futuhat Rabbaniyah 2/142.
No comments:
Post a Comment