Wednesday, 1 January 2020

Hadith wilayah Ali


Hadith pertama


Rasulullah saw bersabda, “Siapa yang ingin hidup seperti hidupku dan wafat seperti wafatku serta masuk ke Syurga yang telah dijanjikan kepadaku oleh Tuhanku yaitu Jannatul Khuld, maka hendaklah berwilayah kepada Ali dan keturunannya sesudahku, kerana sesungguhnya mereka tidak akan mengeluarkan kamu dari pintu petunjuk dan tidak akan memasukkan kamu ke pintu kesesatan” (Referensi Sahih Ahlussunnah : Sahih Bukhari juz 5, Sahih Muslim juz 2; Adzahabi dalam kitabnya Mizanul I’tidal juz 4; Al-Khawarizmi dalam kitabnya Al-Manaqib, Al-Qunduzi Al-Hanafi dalam kitabnya Yanabi’ al-Mawaddah; Ibnu Hajar Asqalani as-Syafi’i dalam kitabnya Al-Ishabah juz 1)

Jawapan

Riwayat tersebut tidak ada pada pada Sahih Bukhari, dan tidak pula dapat dijadikan hujjah. Ia diriwayatkan beberapa jalur dari hadith Ibnu Abbas, Zaid bin Arqam, Hudzaifah, dan Abu Dzar.



a)Hadith Ibnu Abbas

Matan hadith

من سره أن يحيا حياتي ويموت مماتي ويسكن جنة عدن غرسها ربي فليوال عليا مِن بعدي، وليوال وليه وليقتد بالأئمة من بعدي فإنهم عترتي خلقوا من طينتي، رُزقوا فهمًا وعلمًا، ويل للمكذبين بفضلهم من أمتي القاطعين فيهم صلتي لا أنالهم الله شفاعتي

Terjemahan

Barangsiapa yang gembira (ingin) hidup (seperti) hidupku, mati (seperti) matiku, menempati Syurga 'Adn yang dicipta oleh Tuhanku hendaknya ia berwilayah kepada Ali sepeninggalku, dan kepada walinya serta mengikuti para Imam sepeninggalku, kerana mereka adalah ‘Itrahku, mereka diciptakan dari tanahku, mereka diberi kefahaman dan ilmuku. Celakalah orang-orang yang mendustakan keutamaan mereka dari umatku, yang memutus tali kekerabatanku. Semoga Allah tidak memberikan syafaatku untuk mereka.

Takhrij

HR. Abu Nu’aim dalam Al-Hilyah 1/128, Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq 42/240, dari jalur Muhammad bin Ja’far bin ‘Abdirrahim, dari Ahmad bin Muhammad bin Yazid bin Sulaim, dari ‘Abdurrahman bin ‘Imran bin Abi Laila saudara Muhammad bin ‘Imran, dari Ya’qub bin Musa Al-Hasyimi, dari Ibnu Abi Rawad, dari Isma’il bin Umayyah, dari ‘Ikrimah, dari Ibnu ‘Abbas ra.

Ibnu Ásakir berkata dalam Tarikhnya, hadith ini adalah minkar kerana terdapat lebih dari satu perawi yang majhul.

Dinilai maudhu’oleh Sheikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 894.

Al-Wadi’ie pula menilai sanad hadith ini gelap dan matannya maudhu’dalam al-Syafaat no. 301.

b) Hadith Zaid bin Arqam

Matan hadith

من يريد أن يحيى حياتي ويموت موتي ويسكن جنة الخلد التي وعدني ربي فليتوَلَّ علي بن أبي طالب فإنه لن يخرجكم من هدى، ولن يدخلكم في ضلالة

Terjemahan

Barangsiapa yang ingin hidup seperti hidupku dan wafat seperti wafatku serta masuk ke syurga yang telah dijanjikan kepadaku oleh Tuhanku iaitu Jannatul Khuld, maka hendaklah ia menjadikan Ali sebagai wali, kerana sesungguhnya dia tidak akan mengeluarkan kamu dari petunjuk dan tidak akan memasukkan kamu ke dalam kesesatan.

Takhrij

HR. At-Thabrani dalam Al-Kabir 5/5067, Al-Ajurry dalam Asy-Syari’ah 4/1590, Al-Hakim dalam Al-Mustadrak 3/128, Abu Nu’aim dalam Al-Hilyah 4/387, Al-Khathib dalam Talkhish Mutasyabih 2/417-418, Ibnu ‘Asakir dalam Tarikh Dimasyq 42/242, dari jalur Yahya bin Ya’la Al-Aslami, dari ‘Ammar bin Ruzaiq, dari Abi Ishaq, dari Ziyad bin Mutharrif, dari Zaid bin Arqam ra.

Abu Nu’aim berkata hadith ini gharib dari Abu Ishaq, Yahya menyendiri meriwayatkannya dari ‘Ammar”.

Al-Hakim berkata hadith ini sahih dan tidak dikeluarkan Bukhari dan Muslim, namun dibantah oleh Ad-Zahabi dan ia berkata hadith ini lebih dekat kepada palsu (At-Talkhish, 3/139).

Ibnu Mandah berkata hadith ini tidak sahih dalam Al-Ishabah 2/587.

Al-Haitsami dalam Majma’ Az-Zawaid 9/108 berkata sanad hadith ini terdapat Yahya bin Ya’la Al-Aslami dan dia dhaif. Yahya bin Ya’la Al-Aslami disepakati kedhaifannya oleh ahli hadith.

Ibnu Katsir berkata hadith ini munkar jiddan dan sanadnya dhaif dalam Jami’ al-Masanid wal Sunan no. 3203.

Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 892.


c) Hadith Hudzaifah

Matan hadith

من سره أن يحيا حياتي و يموت ميتتي ويتمسك بالقصبة الياقوتة التي خلقتها الله ثم قال لها كن أو كوني فكانت فليتول علي بن أبي طالب من بعدي

Terjemahan

Barangsiapa yang senang untuk hidup seperti kehidupanku dan mati seperti matiku, dan berpegangan pada tiang yang terbuat dari Yakut yang Allah ciptakan dengan kedua tanganNya, seraya berfirman, 'Jadilah,' maka terjadi, maka hendaknya menjadikan Ali bin Abi Thalib sebagai wali sesudahku.

Takhrij

HR. Abu Nu’aim dalam Al-Hilyah 4/192 dari jalur Muhammad bin Zakariyya Al-Ghalabi, telah menceritakan kepada kami Bisyr bin Mihran, dari Syarik, dari Al-A’masy, dari Zaid bin Wahb, dari Hudzaifah ra.

Abu Nu’aim berkata dalam Al-Hilyah 4/192, Bisyr menyendiri periwayatannya dari Syarik.

As-Suyuthi memasukkan hadith ini ke dalam Al-La’ali Al-Mashnu’ah fil-Ahadits Al-Maudhu’ah 1/337 kerana pada sanadnya terdapat perawi bernama Muhammad bin Zakariyya Al-Ghalabi. Ibnul-Jauzi berkata; “dia kadzdzaab (pendusta)” (Al-Maudhu’at, 2/37).

Az-Zahabi berkata dalam Mizan I’tidal 1/325, pada hadith ini terdapat perawi yang mutham (Muhammad bin Zakariyya Al-Ghalabi).

Syeikh al-Albani menilai hadith ini maudhu’dalam Silsilah hadith Dhaif no. 893.


d) Hadith Abu Dzar

Matan dan terjemahannya mirip kepada hadith Ibnu Abbas ra, Cuma ianya lebih singkat dan dating dari sanad yang berbeza seperti di bawah:-

أخبرنا أبو محمد القاسم بن هبة الله بن عبد الله ثنا أبو بكر الخطيب ثنا أبو طاهر إبراهيم بن محمد بن عمر بن يحيى العلوي ثنا *أبو المفضل محمد بن عبد الله الشيباني* حدثني أحمد بن إسحاق بن العباس بن موسى بن جعفر العلوي بدبيل ثنا الحسين بن محمد بن بيان المدائني قاضي تفليس حدثني جدي لأبي شريف بن سائق التفليسي ثنا الفضل بن أبي قرة التميمي عن جابر الجعفي عن أبي الطفيل عامر بن واثلة عن أبي ذر قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (من سره أن يحيا حياتي ويموت مماتي ويسكن جنة عدن التي غرسها الله ربي فليتول عليا بعدي

Takhrij

HR. Ibnu ‘Asakir dalam Tarikhnya 24/242. Riwayat ini juga palsu.

Abu al-Mufadhdhal Muhammad bin ‘Abdillah Asy-Syaibani. Al-Khathib berkata; “…suka membuat hadith palsu untuk rafidhah”. Al-Azhariy berkata; “Abu al-Mufadhdhal seorang dajjal lagi pendusta”. Al-‘Atiqiy berkata; “Banyak takhliith”. Hamzah bin Muhammad bin Thahir Ad-Daqqaq berkata; “Suka memalsukan hadith”. Demikian juga dinilai sebagai pendusta oleh Ad-Daraquthni (Tarikh Baghdad, 5/466). Dinukil pula oleh Az-Zahabi dalam Al-Mizan (6/215) dan ditetapkan oleh Ibnu Hajar dalam Al-Lisan (5/231) seraya menambahkan bahawa Abu Dzar Al-Harawiy meninggalkan riwayatnya. Disebutkan pula oleh Ibnu ‘Iraq dalam Tanzih Asy-Syari’ah Al-Marfu’ah ‘anil-Akhbar Asy-Syani’ah Al-Maudhu’ah pada daftar nama-nama para pemalsu hadith dan pendusta (1/107 no. 166) seraya menyatakan; “Dajjal, suka memalsukan hadith.”


Kesimpulan

Demikian pembahasan mengenai hadith palsu di atas yang disandarkan oleh Syiah secara dusta kepada Imam Al-Bukhari rahimahullah, dan kerananya pula mereka turut berdusta atas nama Rasulullah Shallallaahu ‘Alaihi Wasallam.




Hadith kedua

Rasulullah saw bersabda, “Wahai manusia! Hormatilah Ali kerana Allah telah mengurniakan kelebihan kepadanya. Terimalah Ali kerana Allah telah melantiknya untuk kalian. Wahai manusia! Sesungguhnya Ali adalah imam dari Allah. Allah sekali-kali tidak akan menerima taubat seseorang yang mengingkari wilayahnya. Dan Allah sekali-kali tidak akan mengampuninya. Sudah pasti Allah akan melakukan hal demikian ini terhadap orang yang menyalahi perintahNya mengenainya. Dan Dia akan menyiksanya dengan siksaan pedih yang berpanjangan. Lantaran itu kalian berhati-hatilah supaya kalian tidak menyalahinya. Justru itu kalian akan dibakar di neraka di mana bahan bakarnya adalah manusia dan batu disediakan kepada orang-orang yang ingkar” (Referensi Sahih Ahlussunnah : Al-Qunduzi al-Hanafi dalam kitabnya Yanabi` al-Mawaddah; al-Khawarizmi dalam kitabnya al-Manaqib; Ibnu Hajar dalam kitabnya Tahdhib al-Tahdhib juz 1)



Jawapan

Hadith ini sangat panjang dan sangat terkenal, dipanggil sebagai hadith Ghadir Khum. Mengambil nama dari sebuah tempat di mana Rasulullah menyampaikan khutbah.

Hadith Ghadir Khum adalah hadith mutawatir (Siyar Álam an-Nubala 8/335) yang dinukil oleh 30 sahabat.

Hadith tersebut meskipun banyak diriwayatkan dalam kitab muktabar Sunnah-bertaraf sahih lighairih (Sunan Tirmidzi 10/214, Mu’jam al-Kabir at-Thabarani 5/185-186, Musnad Ahmad no. 641, al-Khasa’is an-Nasaie hal. 112, Sahih Ibnu Hibban no. 2205, Mustadrak al-Hakim 3/109) dengan beberapa perbezaan, namun mereka tidak memberikan kesimpulan yang sama dengan versi hadith syiah (al-Ihtijaj 1/55-56,58-67, Abu Mansur Ahmad bin `Ali bin Abi Talib al-Tabarsi).


Sudut pandang Syiah

Menurut syiah hadith Ghadir sebagai dalil wilayah dan kepemimpinan Ali bin Abi Thalib. Al Majlisi dalam Bihar Anwar juga mengomentari hadith Ghadir dimana ketika itu kaum muslimin berkumpul dan Nabi bersabda, “Wahai manusia, bukankah aku lebih utama bagi seorang mukmin daripadanya dirinya sendiri? Lalu mereka menjawab, benar. Kemudian Nabi melanjutkan, من كنت مولاه فعلي مولاه.

Dan menurut mereka, setelah Allah menurunkan wahyu terakhir (Alyauma akmaltu lakum..), maka Rasulullah mengatakan Maha besar Allah yang telah menyempurnakan agama dan memilih Ali sebagai pemimpin setelahku. (Ghadir… 1/11). Thibrisi di dalam A’lam Wara halaman 169-170 memberikan asbab wurud (sebab turunnya) hadith ini yang tak lain dan tak bukan adalah imamah Imam Ali sepeningalan Nabi saw.


Sudut pandang Sunni

Menurut Sunni pula, hadith Ghadir Khum bukanlah deklarasi Rasulullah ke atas Ali sebagai pemimpin selepas kewafatannya.  Menurut sunni perkata “mawla” dalam hadith bukan bererti pemimpin seperti mana yang difahami oleh syiah.

Perkataan tersebut difahami dengan maksud teman, kekasih dan penolong oleh ahli Sunnah.

Menurut  Sunni  hadis Ghadir  Khum  berkait dengan ekspedisi  Yaman sebelum haji wada’ yang dipimpin  Ali bin Abi Thalib untuk mengumpulkan  zakat,  di  mana  banyak  sahabat  yang  tidak  setuju  dengan beberapa  keputusan  yang  diambil  Ali.    Setelah sampai    beberapa sahabat itu pun melaporkan sikap Ali kepada Rasullah Saw dengan nada yang negatif.

Maka ketika  dalam  perjalanan  kembali  ke  Madinah  setelah  berhaji, Rasulullah  Saw  mengumpulkan  para  sahabat  untuk  memberi peringatan dan mengingatkan para sahabatnya agar saling mengasihi,  mencintai  dan  tolong-menolong,  serta  tidak  boleh  saling  membenci  dan  bermusuhan.  Di  situ  Nabi Saw  mengingatkan  sahabatnya tentang  pribadi  Ali  bin  Abi  Thalib  yang  utama,  tidak seperti  yang didesas-desuskan saat itu.

Di dalam I’tiqad Ala Madzhab Ahlus Sunnah wa Al Jama’ah hal. 205, Imam Baihaqi menuturkan sebuah riwayat. Ketika Hasan bin Hasan bin Ali bin Abi Thalib ditanyakan kepadanya, Bukankan Nabi Muhammad telah mengatakan من كنت مولاه فعلي مولاه, lantas Imam Hasan menjawab, sekiranya yang dimaksud oleh Nabi adalah pemimpin, maka Nabi akan menjelaskannya secara lebih terperinci, sebagaimana dijelaskannya perkara wajibnya solat, puasa dan zakat.


Rujukan


Salamah, N. 2018. Rekonstruksi pemahaman hadis ghadir khum. MUTAWATIR, 6(2): 370-392.

Washil, I & Fata, A. 2018. Hadis Gadhir Khum dalam pandangan syiah dan Sunnah. Al-Dzikra, 12: 1-26.

Dialog Ilmiah, Sayid Ali Husaini Qumi, 2/156.

https://www.religiousforums.com/threads/mutiwatir-and-authentic-hadith-of-ghadir.180475/

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...