Terjemahan
Dari Atha’, ia berkata, “Aku dan
Ubaid bin Umair datang kepada Aisyah, kemudian Aisyah berkata kepada Ubaid bin
Umair, “Sungguh kamu telah bersikap baik dengan datang mengunjungi kami.’” Lalu
Ubaid berkata, “Aku akan katakan wahai ibu sebagaimana orang dulu pemah
katakan: “Jarang berkunjunglah, maka cinta akan bertambah.” Atha' berkata,
Aisyah lalu berkata, "Tinggalkan kami dari bahasa asing kalian itu.” Ibnu
Umair berkata, “Berilah kami Khabar tentang perkara yang paling menakjubkan
dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam.” Atha' berkata, “Aisyah terdiam,
tidak lama kemudian berkata, ‘Pada suatu malam, beliau bersabda, ‘Wahai Aisyah,
izinkanlah aku agar malam ini aku dapat beribadah kepada Tuhanku.” Aku (Aisyah)
lalu berkata, Sesungguhnya aku lebih senang berada di dekatmu, dan aku sangat
senang dapat membahagiakanmu," Ia (Aisyah) lalu berkata, “Kemudian beliau
bangun dan bersuci, setelah itu melaksanakan ' shalat." Aisyah berkata,
“Malam itu, beliau terus menerus menangis hingga pahanya basah, kemudian beliau
terus menerus menangis hingga jenggotnya basah, kemudian beliau terus menerus
menangis hingga tanah menjadi basah. Hingga kemudian Bilal mengumandangkan
adzan. Ketika Bilal melihat beliau menangis, ia bertanya, “Wahai Rasulullah
shallallahu 'alaihi wa sallam, mengapa engkau menangis seperti itu padahal
engkau adalah orang yang dosanya telah diampuni oleh Allah SWT baik dosa yang
telah lalu maupun dosa yang akan datang?" Beliau menjawab, “(Jika aku
meninggalkan tahajjud) aku Tidaklah menjadl hamba yang bersyukur. Sungguh telah
turun satu ayat pada malam Int, yang menjadl celaka bagi orang yang membacanya
namun tidak berfikir tentangnya. (Ayat Itu adalah), "Sesungguhnya dalam
penclptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat
tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal.“ (Qs. Aali ‘Imran [3]:190).
Takhrij
HR. Ibnu Hibban no. 620, dihasan
oleh Syeikh al-Wadi'ie dalam Sahih Musnad no. 1654, sanadnya juga disahihkan
oleh Syeikh al-Arnauth dalam takhrij Sahih Ibnu Hibban.
Hadith ini bukan umum maksudnya
seperti, baca al-Quran tapi tak faham, masuk dalam celaan tersebut.
Celaan ini menurut syeikh Na'san
lebih tertuju kepada orang musyrik, mereka telah dibentangka ayat-ayat Allah
tapi tidak mahu beriman.
Ia cuma khas untuk konteks ayat
190 dalam surah Ali-Imran sahaja.
Bila dah diberi tanda-tanda
kebesaran Allah melalui penciptaan langit dan bumi serta kejadian malam dan
siang, tapi masih tidak mahu berfikir dan beriman kepada Allah swt (As-Shabuni
dalam Shafwatut Tafasir 1/230).
Inilah menurut as-Shabuni,
ciri-ciri Ulul Albab (orang yang selalu berfikir lalu mengingati Allah), dengan
sentiasa memerhatikan kejadian langit dan bumi.
Sebab dalam hadith yang lain
orang yang membacanya saja pun dapat pahala walapun merangkak-rangkak.
Al-maklumlah orang yang membaca, memahami dan mentadburi itu lagilah besar
pahalanya dari orang yang membacanya saja.
Daripada ‘Abdullah bin Mas’ud
R.A, Nabi SAW bersabda:
مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ حَسَنَةٌ
وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لاَ أَقُولُ الم حَرْفٌ وَلَكِنْ أَلِفٌ
حَرْفٌ وَلاَمٌ حَرْفٌ
وَمِيمٌ حَرْف
Barangsiapa yang membaca satu
huruf di dalam al-Quran maka baginya satu kebaikan dan setiap kebaikan itu
digandakan menjadi sepuluh kebaikan yang semisal dengannya. Aku tidak mengatakan
“الم” satu huruf akan tetapi Alif satu huruf, Laam satu huruf dan
Miim satu huruf” (HR. Tirmidzi no. 2910, hasan).
Daripada `Aisyah R.Anha,
Rasulullah SAW pernah bersabda:
الْمَاهِرُ بِالْقُرْآنِ مَعَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ
وَالَّذِي يَقْرَأُ الْقُرْآنَ وَيَتَتَعْتَعُ فِيهِ وَهُوَ عَلَيْهِ شَاقٌّ لَهُ
أَجْرَانِ
Seorang yang mahir dalam membaca
al-Quran akan bersama para malaikat yang mulia dan sentiasa taat kepada Allah dan bagi yang membaca al-Quran namun
tersangkut-sangkut dan berasa susah buatnya maka untuknya itu dua ganjaran.
(HR. Muslim no. 798).
Daripada Uthman RA, daripada Nabi
SAW bersabda:
خَيْرُكُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ
Orang yang paling baik di antara
kamu adalah seseorang yang belajar al-Qur’an dan mengajarkannya." (HR.
Bukhari no. 5027)
Wallahu 'alam.
Rujukan
al-Kafi li al-Fatawi no. 1549
No comments:
Post a Comment