Dalam kitab I’anatuth Thalibin
1/312, salah satu kitab rujukan Mazhab Syafi’ie:
قال المؤلف في إرشاد العباد ومن البدع المذمومة التي يأثم فاعلها ويجب على
ولاة الأمر منع فاعلها صلاة الرغائب اثنتا عشرة ركعة بين العشاءين ليلة أول جمعة
من رجب وصلاة ليلة نصف شعبان مائة ركعة وصلاة آخر جمعة من رمضان سبعة عشر ركعة
بنية قضاء الصلوات الخمس التي لم يقضها وصلاة يوم عاشوراء أربع ركعات أو أكثر
وصلاة الأسبوع أما أحاديثها فموضوعة باطلة ولا تغتر بمن ذكرها
Beliau berkata dalam Irsyadul
‘Ibaad, di antara BIDAAH TERCELA dan BERDOSA bagi orang yang melakukannya dan
hendaknya penguasa melarangnya, adalah solat raghaib sebanyak 12 rakaat pada
malam hari di awal malam Jumaat bulan Rajab, solat Nisfu Syaaban sebanyak 100
rakaat, SOLAT AKHIR JUMAAT DI BULAN RAMADHAN sebanyak 17 rakaat dengan niat mengqadha
solat lima waktu yang belum dilaksanakan, solat hari Asyura sebanyak 4 rakaat
atau lebih, atau solat sepekannya, maka semua hadith-hadithnya adalah PALSU dan
jangan terpedaya oleh pihak yang menceritakannya.
Imam Ibnu Hajar Al Haitami Al
Makki Asy Syafi’ie
قد سئل العلامة ابن حجر الهينمي المكي الشافعي عن هذه الصلاة التي كان بعض
المصلين يصليها في آخر جمعة من رمضان ويسميها “صلاة البراءة”، هل تصح جماعة أم لا؟
فأجاب بقوله: “أما صلاة البراءة فإن أريد بها ما ينقل عن كثير من أهل اليمن
من صلاة المكتوبات الخمس بعد آخر صلاة جمعة من رمضان معتقداً أنها تكفر ما وقع في
جملة السنة من تهاون في صلاتها فهي محرمة شديدة التحريم، يجب منعهم منها؛ لأنه
يحرم إعادة الصلاة بعد خروج وقتها ولو في جماعة، وكذا فيوقتها بلا جماعة ولا سبب
يقتضي ذلك. ومنها أن ذلك صار سبباً لتهاون العامة في أداء الفرائض؛ لاعتقادهم أن
اعتقادهم على تلك الكيفية يكفر عنهم ذلك” انتهى. من الفتاوى الفقهية الكبرى، ج: 2/
ص: 325.
Al ‘Allamah Ibnu Hajar Al Haitami
Al Makki Rahimahullah ditanya tentang solat yang dilakukan manusia pada akhir
Jumaat Ramadhan dan mereka menamakan solat AL BARA’AH, apakah sah berjamaah atau
tidak?
Beliau menjawab:
Jika shalat Al Bara’ah yang
dimaksud adalah apa yang dinukilkan dari solat yang biasa dilakukan penduduk
Yaman, berupa melakukan solat wajib yang lima dilakukan setelah solat Jumaat di
akhir Ramadhan maka ini adalah perbuatan yang SANGAT DIHARAMKAN, WAJIB MENCEGAH
MEREKA MELAKUKANNYA, kerana diharamkan mengulangi setelah keluar waktunya,
walau dilakukan berjamaah. Begitu pula jika tidak berjamaah, dan tidak ada
sebab syarie mengqadhanya. Perbuatan ini hanya membuat orang awam meremehkan
menunaikan kewajipan solat, sebab keyakinan mereka bahawa solat ini dapat
menghapuskan kesalahan meninggalkan solat pada waktunya. (Al Fatawa Al Fiqhiyah
Al Kubra, 2/325)
No comments:
Post a Comment