Matan hadith
عَنْ أَبِي قِلَابَةَ أَنَّ أَبَا الْمَلِيحِ حَدَّثَهُ قَالَ كُنَّا مَعَ
بُرَيْدَةَ فِي يَوْمٍ ذِي غَيْمٍ فَقَالَ بَكِّرُوا بِالصَّلَاةِ فَإِنَّ
النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ تَرَكَ صَلَاةَ
الْعَصْرِ حَبِطَ عَمَلُه
Terjemahan
Dari Abu Qilabah bahwa Abu Al
Malih menceritakan kepadanya, ia berkata, “Kami pernah bersama Buraidah pada
suatu hari yang mendung, ia lalu berkata, “Segeralah laksanakan solat, kerana
Nabi SAW pernah bersabda: “Barangsiapa meninggalkan solat Asar, sungguh telah
hapuslah amalnya.”
Takhrij
HR. Bukhari no. 559
Syarah
Kata Al Muhallab, maknanya adalah
meninggalkan dengan menyia-nyiakannya dan menganggap remeh keutamaan waktunya
padahal mampu untuk menunaikannya (Syarah Al Bukhari karya Ibnu Batthal 3/221).
Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah
rahimahullah mengatakan, “Terhapusnya amalan tidaklah ditetapkan melainkan pada
amalan yang termasuk dosa besar. Begitu solat meninggalkan solat Asar lebih parah
daripada meninggalkan solat lainnya. Kerana solat Asar disebut dengan solat
wustha yang dikhususkan dalam perintah untuk dijaga. Solat Asar ini juga
diwajibkan kepada orang sebelum kita di mana mereka melalaikan solat ini. Jadi,
siapa saja yang menjaga solat Ashar, maka ia mendapatkan dua ganjaran.” (Majmu’atul Fatawa 22/54).
Ibnul Qayyim berkata, “Yang nampak dari hadith,
meninggalkan amalan itu ada dua macam. Pertama, meninggalkan secara total dengan
tidak pernah mengerjakan solat sama sekali, maka ini menjadikan amalnya batal
seluruhnya. Kedua, meninggalkan pada hari tertentu, maka ini menjadikan amalnya
batal pada hari tersebut. Jadi kerana meninggalkan secara umum, maka amalnya
batal secara umum. Lalu meninggalkan solat tertentu, maka amalnya batal pada
hari tertentu.” (Ash Shalah hal. 59).
No comments:
Post a Comment