Tuesday 21 March 2023

Apakah ada doa husnul khatimah dari Nabi saw?

 

Ya ada. Amalkan doa yang sangat bermanfaat ini.

 

Sahih

 

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ التَّرَدِّي وَالْهَدْمِ وَالْغَرَقِ وَالْحَرِيقِ وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ يَتَخَبَّطَنِي الشَّيْطَانُ عِنْدَ الْمَوْتِ وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أَمُوتَ فِي سَبِيلِكَ مُدْبِرًا وَأَعُوذُ بِكَ أَنْ أَمُوتَ لَدِيغًا

 

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kebinasaan (terjatuh), kehancuran (tertimpa sesuatu), tenggelam, kebakaran, dan aku berlindung kepada-Mu dari dirasuki syaitan pada saat mati, dan aku berlindung kepada-Mu dari mati dalam keadaan berpaling dari jalan-Mu, dan aku berlindung kepada-Mu dari mati dalam keadaan tersengat.

 

(HR. An-Nasaie, no. 5531. Al-Hafiz Abu Thahir mengatakan bahawa sanad hadith ini sahih, sahih al-Albani)

 

Dhaif

 

اللَّهُمَّ اجْعَلْ خَيْرَ عُمْرِي آخِرَهُ ، وَخَيْرَ عَمَلِي خَوَاتِمَهُ ، وَخَيْرَ أَيَّامِي يَوْمَ أَلْقَاكَ

 

Ya Allah, jadikanlah sebaik-baik umurku pada hujungnya, dan jadikan sebaik-baik amalku pada akhir hayatku, dan jadikan sebaik-baik hariku pada saat aku bertemu dengan-Mu (di hari kiamat). (HR Ibnu As-Sunni dalam al-Yaum wa al-Lailah no. 121, at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 9411 dan al-Asbahani dalam al-Targhib wa al-Tarhib no. 317 daripada Anas bin Malik ra)

 

As-Sakhawi berkata dalam Maqasid al-Hasanah no. 92, bagi hadith ini terdapat pelbagai jalan riwayatnya.

 

Doa dengan hadith dhaif

 

Walaupun dhaif, ulama luas dalam bab doa, doa tidak semestinya sahih dari Nabi saw, doa juga boleh digunakan dari riwayat yang tidak sahih asalkan maksud Bahasa dan permintaannya tidak rosak dan menyalahi syariat.

 

Doa ada dua:

 

a)       Doa yang terikat dengan waktu, tempat, ibadah, jumlah dan keutamaan, seperti; doa istiftah solat, doa masuk kamar mandi, doa-doa yang dibaca sebelum tidur, doa masuk masjid, dan lain sebagainya. Doa semacam ini tidak boleh menggunakan redaksi baru dari doa lain kecuali yang sudah tertera di dalam syari’at.

 

b)      Adapun doa umum yang orang berdoa dalam keadaan atau waktu yang tidak ada riwayat doa tertentu di dalam syari’at, seperti doa pada sepertiga malam terakhir dan yang lainnya, diserahkan kepada setiap orang yang berdoa meminta kepada Allah Ta’ala keperluannya, dalam keadaan seperti ini tidak masalah menggunakan doa-doa dari orang-orang soleh, atau redaksi doa yang tertera pada sebahagian hadith dhaif, kerana boleh jadi mengandung jawami’ al kalim (ringkas padat makna), memuji Allah dengan baik, baik dalam memohon yang mendekatkan dengan hati seorang muslim, dengan syarat redaksinya tidak menjadikan orang menjauh, dan tidak meyakini mengandungi keutamaan tertentu, dan tidak perlu membiasakan diri selalu membacanya.

 

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 13185

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...