Hadith yang dimaksudkan adalah
adalah hadith sahih yang diriwayatkan oleh imam Bukhari dalam Sahihnya no. 6472
dari Ibnu Abbas ra :
يَدْخُلُ الجَنَّةَ مِن أُمَّتِي سَبْعُونَ ألْفًا بِغَيْرِ حِسابٍ، هُمُ
الَّذِينَ لاَ يَسْتَرْقُونَ، ولاَ يَتَطَيَّرُونَ، وعَلى رَبِّهِمْ
يَتَوَكَّلُونَ
Di antara umatku ada 70000 orang
yang masuk syurga tanpa hisab; mereka adalah orang-orang yang tidak minta
diruqyah (jampi), tidak bertathayyur (menganggap sial), dan mereka bertawakkal
hanya kepada Allah.”
Jika kita perhatikan dengan
saksama, di dalam hadits disebutkan “لا يسترقون” yang ertinya tidak meminta diruqyah.
Di antara alasan yang disebutkan
ulama kenapa meminta ruqyah boleh menghilangkan kesempatan untuk mendapatkan
keutamaan masuk syurga tanpa hisab adalah,
a) Kerana meminta ruqyah
menyebabkan kehinaan diri kerana meminta kepada orang lain, padahal ruqyah
boleh saja dilakukan oleh sendiri sendiri.
Jika seseorang memiliki hajat
untuk meminta ruqyah maka ia masih berhak untuk mendapatkan keutamaan masuk
syurga tanpa hisab.
Syaikh Abdul Aziz bin Baz rh
berkata:
لا يسترقون يعني: ما يطلبون من يرقيهم، ولا يكتوون، وليس معناه تحريم هذا،
لا بأس بالاسترقاء ولا بأس بالكي عند الحاجة إليهما، ولكن من صفاتهم ترك ذلك
والاستغناء بالأسباب الأخرى، لا يطلبون من يرقيهم، ما يقول: يا فلان ارقني، ولكن
إذا دعت الحاجة لا بأس، لا يخرجه ذلك إذا دعت الحاجة عن السبعين، ولهذا أمر النبي
ﷺ عائشة أن تسترقي في بعض مرضها.
Tidak meminta ruqyah maksudnya
tidak meminta pada orang lain agar ada yang meruqyah mereka dan tidak melakukan
pengubatan dengan pengubatan kay (besi panas). Mereka mencukupkan diri dengan
sebab kesembuhan yang lain dan tidak meminta ruqyah. Misalnya, seseorang
berkata, “Wahai Fulan, ruqyahlah aku”. Hanya saja, jika ada hajat untuk meminta
ruqyah, maka tidak mengapa untuk melakukannya dan hal itu tidak mengeluarkan
pelakunya untuk mendapatkan keutamaan 70 ribu orang yang berhak masuk syurga
tanpa hisab. Oleh kerana itu Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wasallam menyuruh
‘Aisyah Radhiyallahu ‘anha” meruqyah beliau saw. (Ad-Durar ats-Tsariyyah Min
al-Fatawa al-Baziyah: 92).
Dari sini difahami bahawa maksud
hadith tentang sifat-sifat mukmin yang masuk syurga tanpa hisab adalah
orang-orang yang tidak meminta ruqyah atau doa pada orang lain, kecuali ada
hajat yang sangat mendesak untuk meminta ruqyah. Mereka lebih menguatkan
tawakalnya kepada Allah Azza wajalla.
b) Alasan lainnya adalah kerana
ketika kita meminta orang lain meruqyah dan setelah ruqyah belum datang
kesembuhan akan menyebabkan kita berburuk sangka dan menyalahkan kepada orang
tersebut.
c) rukyah yang bertentangan
syariat, makruh/ mengandungi kesyirikan
Para ulama memahami hadith ruqyah
itu dengan jenis ruqyah yang makruh. Dalilnya adalah Nabi Shallalllahu ‘alaihi
wasallam menyebutkan ruqyah itu bersama dengan pengubatan kay dan thayarah
sedang keduanya makruh. (Jami’ul Ulum Wal Hikam hal. 489-490)
Imam Nawawi menjelaskan:
المدح في ترك الرقى المراد بها الرقى التي هي من كلام الكفار، والرقى
المجهولة، والتي بغير العربية، وما لا يعرف معناها، فهذه مذمومة لاحتمال أن معناها
كفر، أو قريب منه، أو مكروه وأما الرقى بآيات القرآن وبالأذكار المعروفة فلا نهي
فيه، بل هو سنة.
Pujian dalam meninggalkan ruqyah
maksudnya adalah ruqyah yang berasal dari perkataan orang-orang kafir dan
ruqyah (jampi-jampi) yang tidak dikenal (majhul) yang tidak berbahasa Arab
serta tidak diketahui maknanya. Ruqyah seperti ini adalah tercela, kerana
mengandungi kemungkinan memiliki erti yang kafir atau dekat dengan kekafiran.
Setidak-tidaknya makruh. Adapun ruqyah dengan ayat-ayat al-Qur’an atau
zikir-zikir yang dikenali, maka tidak terlarang, bahkan sunnah. (Syarah Sahih
Muslim 14/341).
Imam Nawawi turut mengatakan :
والمختار الأول وقد نقلوا الإجماع على جواز الرقى بالآيات، وأذكار الله
تعالى قال المازري: جميع الرقى جائزة إذا كانت بكتاب الله أو بذكره، ومنهي عنها
إذا كانت باللغة العجمية، أو بما لا يدرى معناه، لجواز أن يكون فيه كفر…
Pendapat yang terpilih adalah yang
pertama. Para ulama bahkan ada yang menukilan adanya ijma (konsensus) atas
bolehnya ruqyah dengan ayat- -ayat al-Qur’an dan zikir-zikir kepada Allah
Ta’ala. Al-Maziri berkata : seluruh ruqyah diperbolehkan apabila menggunakan
kitabullah atau zikir. Dan ruqyah akan
terlarang apabila menggunakan bahasa selain Arab atau yang tidak difahami
maknanya, kerana adanya kemungkinan terkandung kekufuran di dalamnya (Syarah
Sahih Muslim 14/169).
d) ruqyah mampu mengurangkan rasa
tawakal
Imam an-Nawawi menjelaskan lagi bahawa hadith itu menunjukkan keutamaan
(AFDHALIYAH) saja, beliau berkata :
إن المدح في ترك الرقى للأفضلية، وبيان التوكل والذي فعل الرقى، وأذن فيها
لبيان الجواز مع أن تركها أفضل، وبهذا قال ابن عبد البر
Sesungguhnya pujian utk
meninggalkan ruqyah adalah untuk afdhaliyah semata, dan menerangkan rasa
tawakal (yang kurang) bagi orang yang melakukan ruqyah. Dizinkan utk
melakukannya sebagai keterangan akan bolehnya hal ini walaupun meninggalkannya
adalah lebih afdhal. Demikian ini pendapat Ibnu Abdil Barr. (Syarah Sahih
Muslim 14/169).
Dia akan bergantung kepada
peruqyah. Ia merasa apabila tidak diruqyah oleh ustaz fulan, maka tidak sembuh,
padahal hakikat ruqyah adalah doa, seharusnya ia lebih berhak untuk berdoa
kepada Allah.
Syaikh Shalih bin Abdul Aziz Alu
syaikh menjelaskan,
لأن الطالب للرقية يكون في قلبه ميل للراقي ، حتى يرفع ما به من جهة السبب
. وهذا النفي الوارد في قوله : « لا يسترقون » ؛ لأن الناس في شأن الرقية تتعلق
قلوبهم بها جدا أكثر من تعلقهم بالطب ونحوه
Kerana meminta ruqyah akan
menyebabkan hati cenderung (ketergantungan hati) kepada peruqyah, sampai ia
boleh menyangka peruqyah adalah penyebab kesembuhan. Inilah maksud menafikan
dalam hadith “tidak minta diruqyah”, kerana manusia terkait ruqyah boleh jadi
hari mereka lebih bergantung pada mereka pada ruqyah daripada pengubatan
perubatan atau sejenisnya,” (At-Tamhid hal. 33, Darut Tauhid)
Yang lebih berhati-hati
Fatwa dari Al-Lajnah Ad-Daimah
juga menjelaskan bahawa meminta diruqyah hukumnya mubah.
طلب الدعاء وطلب الرقية مباحان ، وتركهما والاستغناء عن الناس وقيامه بهما
لنفسه أحسن
Meminta didoakan dan meminta
diruqyah keduanya hukumnya mubah. Meninggalkan keduanya dan tidak bergantung
dengan manusia serta melakukannya sendiri lebih baik (Fatwa Al-Lajnah 24/261).
Dari kedua pendapat ini, yang
lebih menenangkan adalah kita berusaha semampu mungkin tidak meminta diruqyah
oleh orang lain, tetapi kita hendaknya meruqyah diri sendiri dan langsung
meminta kepada Allah di waktu dan tempat yang mustajab.
Rujukan
https://bimbinganislam.com/keutamaan-tidak-meminta-diruqyah/
https://wahdah.or.id/benarkah-seorang-yang-meruqyah-tidak-berhak-masuk-surga-tanpa-hisab-dan-tanpa-azab/
https://abusalma.net/2016/03/06/larangan-meminta-diruqyah.html
https://muslim.or.id/42525-minta-diruqyah-dan-masuk-surga-tanpa-hisab.html
No comments:
Post a Comment