Al-Hafiz Abul Khithab Ibnu Dihyah
berkata:
لم يصح في ليلة نصف من شعبان شيء ولا نطق بالصلاة فيها ذو صدق من الرواة
وما أحدثه إلا متلاعب بالشريعة المحمدية راغب في زي المجوسية
Tidak ada satupun
riwayat yang shahih tentang malam nisfu syaaban, dan para perowi yang jujur
tidak menyampaikan adanya solat khusus di malam ini. Sementara yang terjadi di
masyarakat berasal dari mereka yang suka mempermainkan syariat Muhammad yang
masih mencintai kebiasaan orang majusi (baca: Syiah). (Asna Al-Mathalib 1/84)
Al-Hafiz Abu Syamah
mengatakan:
Al-Hafiz Abul Khithab
bin Dihyah, dalam kitabnya tentang bulan Sya’ban, mengatakan, ‘Para ulama ahli
hadith dan kritik perawi mengatakan,
‘Tidak terdapat satu pun hadi sahih yang menyebutkan keutamaan malam nisfu
Syaaban (Al-Ba’its ‘ala Inkaril Bida’
hal. 33)
Ibnul Arabi dalam A’ridhatul
Ahwadzi 3/275 berkata:
Tidak ada mengenai malam nisfu
Syaaban satu hadith pun yang boleh dipercaya
Al-Uqaili dalam adh-Dhu’afa
al-Kabir 3/29 berkata:
Tentang Turunnya Allah pada malam
Nisfu Sya’ban hadith-hadithnya rapuh
Abdurahman bin Zaid bin Aslam
berkata:
Aku tidak menjumpai seorangpun
dari guru-guru kami dan tidak pula para fuqaha kami melirik kepada malam nisfu
Sya’ban dan kami tidak menjumpai dari mereka yang mengingat hadith Makhul dan
tidak pula memandang punya keutamaan dibanding malam-malam lainnya.” (AR. Ibnu
Wadhdhah dalam al-Bida’ hal. 100).
Ibn Rajab mengatakan,
Terkait malam nisfu Syaaban, dulu
para tabi’in penduduk Syam, seperti Khalid bin Ma’dan, Makhul, Luqman bin Amir,
dan beberapa tabi’in lainnya, mereka memuliakannya dan bersungguh-sungguh dalam
beribadah di malam itu (dan hal ini juga telah dibantah fuqaha Syam,
al-Auzaie)…..Dari mereka inilah, keutamaan dan pengagungan malam ini diambil.
Ada yang mengatakan,, ‘Riwayat yang sampai kepada mereka tentang malam nisfu
Syaaban itu adalah riwayat-riwayat isra’iliyyat.’(terdapat satu athar dari Nabi
Daud AS namun sanadnya penuh dengan perawi yang tidak dikenali!). Ketika khabar
ini tersebar diseluruh negeri, manusia mulai berselisih pendapat, ada yang
menerimanya dan sependapat untuk mengagungkan malam nisfu Syaaban, sedangkan
Ulama Hijaz (Atha bin Abi Rabbah, Abdullah bin Abi Mulaikah, pendapat Fuqaha
Madinah, Abdul Rahman bin Zaid bin Aslam, serta pendapat Imam Malik)
mengingkarinya. Mereka mengatakan, ‘Semua itu perbuatan bidaah (Lathaiful
Ma’arif hal. 247).
Telah berkata Ibn Hajar
al-Haithami:
Adapun solat sunat al-Raghaib
adalah seperti solat yang biasa pada malam nisfu Syaaban dan kedua-dua ini
(solat pada awal malam dalam bulan Rejab dan malam nisfu Syaaban ) adalah
bidaah yang buruk dan dikeji. Hadith
berkaitannya pula adalah palsu maka ia dibenci kepada pelakunya samada
bersendiri atau berjemaah (al-Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra 1/216).
Telah berkata Imam al-Nawawi:
Solat yang dikenali dengan solat
al-Raghaib adalah solat yang dilakukan
pada awal malam dalam bulan Rejab sebanyak 12 rakaat antara waktu
Maghrib dan Isyak dan juga solat pada malam nisfu Syaban sebanyak 100 rakaat.
Kedua-dua solat ini adalah bidaah yang mungkar lagi buruk (al-Majmu’ 3/548).
al-Hafiz Ibnu Kathir rah.
berkata,
Mana-mana riwayat yang mengatakan
fadhilat Nisfu Syaaban maka ia menyalahi petunjuk al-Quran (Tafsir Ibnu Katsir
4/137).
Mulla Ali Al-Qari rah. berkata,
Fadhilat malam Nisfu Syaaban
diada-adakan dalam Islam hanya selepas empat kurun berlalu dan riwayat mengenai
fadhilat itu adalah maudhu, satu pun tidak sahih (Maudhu’at Kubra hal. 462).
Al-Qurtubi rah. berkata,
Bahawa tiada sebarang hadith yang
sahih tentang fadhilat Nisfu Syaaban, oleh itu janganlah diberikan sebarang
perhatian ke arahnya (Tafsir Qurtubi 8/86).
Ibnul ‘Arabi mengatakan bahawa
tiada satu riwayat pun berkenaan dengan Nisfu Syaaban yang boleh diterima, oleh
itu tidak patut diberi perhatian ke arahnya (Ahkamul Quran 4/179).
As- Syaukani berkata,
Mana-mana riwayat yang ada
menyebut tentang fadhilat malam Nisfu Syaaban, semua perawinya adalah majhul
dan dhaif (Al-Fawaidul-Majmu’ah Fil Ahadithi Maudhu’ah hal. 151).
Allamah Muhammad Amin
rahimahullah berkata,
Mana-mana riwayat yang terdapat
fadhilat malam “Nisfu Syaaban maka ia adalah menyalahi al-Qurannul Karim dan
tidak ada sebarang bukti tentang kesahihannya, oleh itu sungguh menghairankan
bila mana orang-orang Islam sedang melaku satu pertelingkahan tanpa berdalilkan
al-Quran dan As-Sunnah (Adhwa’ul-Bayan 7/319).
Telah berkata Imam Ibn al-Jauzi:
Solat al-Raghaib adalah palsu
(direka) di atas nama Rasulullah SAW dan pendustaan ke atas Baginda SAW. Para
ulama telah menyebut akan bidaah dan keburukan kedua solat ini dengan beberapa
cara: Antaranya adalah bahawa sahabat, tabi’in dan generasi selepas daripada
mereka daripada kalangan imam-imam yang mujtahid tidak menyatakan akan kedua
solat ini. Jika kedua solat ini disyariatkan maka mereka tidak akan terlepas
daripada melakukannya. Tambahan pula, ia muncul selepas 400 tahun. (al-'Ilal
Mutanahiyah 1/71).
Telah berkata Imam al-Syaukani:
Ini adalah solat al-Raghaib yang
masyhur yang mana para huffaz telah bersepakat bahawa ianya palsu atau direka
(al-Fawaid al-Majmu’ah hal. 48).
Tidak pernah diriwayatkan
daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan para sahabat bahawa mereka
berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Sya’ban, membaca do‘a
tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri
orang Islam. Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam
tersebut selepas maghrib di masjid. Mereka membaca surah Yasin dan solat dua
raka‘at dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak
bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca do‘a yang tidak pernah
dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ianya
satu do‘a yang panjang yang menyanggahi nusus (nas-nas al-Quran dan al-Sunnah),
juga bercanggahan dan bertentang maknanya...Perhimpunan (malam Nisfu Sya’ban)
seperti yang kita lihat dan dengar berlaku di sebahagian negeri orang Islam
adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang
dinyatakan dalam nas. Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala
keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka dan setiap yang
diadakan-adakan itu bidaah dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang
sesat itu berada dalam neraka (Fatawa Mu`asarah 1/382-383).
فما نقله الشيخ القاسمي رحمه الله تعالى في ” إصلاح المساجد ” (ص 107) عن
أهل التعديل والتجريح أنه ليس في فضل ليلة النصف من شعبان حديث صحيح، فليس مما
ينبغي الاعتماد عليه، ولئن كان أحد منهم أطلق مثل هذا القول فإنما أوتي من قبل
التسرع وعدم وسع الجهد لتتبع الطرق على هذا النحو الذي بين يديك. والله تعالى هو
الموفق
Keterangan yang
dinukil oleh Syekh Al-Qasimi rah. dalam
buku beliau; ‘Ishlah Al-Masajid’ dari beberapa ulama ahli hadith, bahawa tidak
ada satupun hadith sahih tentang keutamaan malam nisfu syaban, termasuk
keterangan yang tidak layak untuk dijadikan sandaran. Sementara, sikap sebahagian
ulama yang menegaskan tidak ada keutamaan malam nisfu syaban secara mutlak,
sesungguhnya dilakukan kerana terlalu terburu-buru dan tidak berusaha
mencurahkan kemampuan untuk meneliti semua jalur untuk riwayat ini, sebagaimana
yang ada di hadapan anda. Dan hanyalah Allah yang memberi taufiq. (Silsilah
Silsilah Hadith Sahih 3/139)
Setelah menyebutkan
beberapa waktu yang utama, Syekhul Islam mengatakan, “… Pendapat yang dipegang
majoriti ulama dan kebanyakan ulama dalam Mazhab Hanbali adalah meyakini adanya
keutamaan malam nisfu Sya’ban. Ini juga sesuai keterangan Imam Ahmad. Mengingat
adanya banyak hadith yang terkait masalah ini, serta dibenarkan oleh berbagai
riwayat dari para sahabat dan tabi’in ….” (Majmu’ Fatawa, 23/123)
Syeikh Abdul Aziz bin Baz. Beliau
mengingkari adanya keutamaan malam nisfu Syaaban. Beliau mengatakan, “Terdapat
beberapa hadith dhaif tentang keutamaan malam nisfu Syaaban, yang tidak boleh
dijadikan landasan. Adapun hadith yang menyebutkan keutamaan solat di malam nisfu
Syaaban, semuanya statusnya palsu, sebagaimana keterangan para ulama (pakar
hadith) (At-Tahdzir min Al-Bida’ hal. 11).
Kesimpulan:
Dari keterangan di
atas, ada beberapa hal yang dapat disimpulkan:
1. Malam nisfu syaaban
termasuk malam yang memiliki keutamaan. Hal ini berdasarkan hadith, sebagaimana
yang telah disebutkan. Meskipun sebagian ulama menyebut hadith ini hadith yang
dhaif, namun, insya Allah yang lebih kuat adalah penilaian Syeikh Al-Albani
Syeikh al-Arnauth, Irsyad al-Hadith no. 70, iaitu bahawa hadith tersebut
berstatus sahih.
2. belum ditemukan satu
pun riwayat yang sahih, yang menganjurkan amalan khusus mahupun ibadah tertentu
ketika nisfu Syaaban, baik berupa puasa atau solat. Hadith sahih tentang malam
nisfu syaaban hanya menunjukkan bahawa Allah mengampuni semua hamba-Nya di
malam nisfu syaaban, tanpa dikaitkan dengan amal tertentu. Kerana itu, praktis
sebahagian kaum muslimin yang melakukan solat khusus di malam itu dan dianggap
sebagai solat malam nisfu syaban adalah anggapan yang tidak benar.
3. Ulama berselisih
pendapat tentang apakah dianjurkan menghidupkan malam nisfu syaaban dengan
banyak beribadah? Sebahagian ulama menganjurkan, seperti sikap beberapa ulama tabi’in
yang bersungguh-sungguh dalam ibadah. Sebagian yang lain menganggap bahawa
mengkhususkan malam nisfu syaaban untuk beribadah adalah bidaah.
4. Ulama yang
memperbolehkan memperbanyak amal di malam nisfu syaaban menegaskan bahawa tidak
boleh mengadakan acara khusus, atau ibadah tertentu, baik secara berjamaah mahupun
sendiri-sendiri, di malam nisfu syaban, kerana tidak ada amalan sunah khusus di
malam nisfu syaaban. Untuk itu, menurut pendapat ini, seseorang diperbolehkan
memperbanyak ibadah secara mutlak, apa pun bentuk ibadah tersebut.
Rujukan
No comments:
Post a Comment