Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah
rahimahullah mengatakan:
فَإنَّ كُلَّ طَاعَةٍ كَانَتْ لِلْوَالِدَيْنِ انْتَقَلَتْ إِلَى الزَّوْجِ
(Ketika sudah menikah) semua
ketaatan yang diberikan kepada kedua orang tua, telah berpindah kepada suaminya
(Majmu’ al-Fatawa 32/261)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda:
1.
أَيُّمَا امْرَأَةٍ مَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَنْهَا رَاضٍ دَخَلَتِ الْجَنَّةَ
Wanita mana saja yang meninggal
dunia lantas suaminya redha padanya, maka ia akan masuk syurga (HR. Tirmidzi
no. 1161 dan Ibnu Majah no. 1854, hadith hasan).
Yang dimaksudkan dengan hadith di
atas adalah jika seorang wanita beriman itu meninggal dunia lantas ia
benar-benar memperhatikan kewajipan terhadap suaminya sampai suami tersebut
redha dengannya, maka ia dijamin masuk syurga. Boleh juga makna hadith tersebut
adalah adanya pengampunan dosa atau Allah meredhainya. (Nuzhatul Muttaqin hal.
149).
2.
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا وَصَامَتْ شَهْرَهَا وَحَفِظَتْ
فَرْجَهَا وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا قِيلَ لَهَا ادْخُلِى الْجَنَّةَ مِنْ أَىِّ
أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ
Jika seorang wanita selalu
menjaga solat lima waktu, juga berpuasa sebulan (di bulan Ramadhan), serta
betul-betul menjaga kemaluannya (dari perbuatan zina) dan benar-benar taat pada
suaminya, maka dikatakan pada wanita yang memiliki sifat mulia ini, Masuklah
dalam syurga melalui pintu mana saja yang engkau suka (HR. Ahmad 1/191 dan Ibnu
Hibban 9/471, sahih).
3. Dari Abu Hurairah ra,
قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ
النِّسَاءِ خَيْرٌ قَالَ الَّتِي تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ وَتُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَ
وَلَا تُخَالِفُهُ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهَا بِمَا يَكْرَهُ
Pernah ditanyakan kepada
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Siapakah wanita yang paling baik?”
Jawab beliau, “Iaitu yang paling menyenangkan jika dilihat suaminya, mentaati
suami jika diperintah, dan tidak menyelisihi suami pada diri dan hartanya
sehingga membuat suami benci (HR. An-Nasaie no. 3231 dan Ahmad 2/251, hasan
sahih).
4. Keutamaan isteri menyenangkan
suami walaupun sekadar menunjukkan muka yang berseri
أَلاَ أُخْبِرُكَ بِخَيْرِ مَا يَكْنِزُ الْمَرْءُ الْمَرْأَةُ
الصَّالِحَةُ إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا سَرَّتْهُ وَإِذَا أَمَرَهَا أَطَاعَتْهُ
وَإِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ
Hendakkah kamu aku beritahukan
tentang sebaik-baik harta seorang lelaki adalah wanita yang solehah. Apabila
dia melihat kepadanya, dia akan menggembirakan, apabila dia memberi arahan
kepadanya wanita itu taat, dan apabila dia tidak berada di sisinya, wanita itu
menjaga maruah dirinya (HR. Abu Daud no. 1664, sahih)
5.
وَنِسَاؤُكُمْ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ: اَلْوَدُوْدُ الْوَلُوْدُ
الْعَؤُوْدُ عَلَى زَوْجِهَا؛ اَلَّتِي إِذَا غَضِبَ جَائَتْ حَتَّى تَضَعَ
يَدَهَا فِيْ يَدِ زَوْجِهَا وَتَقُوْلُ: لاَ أَذُوْقُ غَمْضًا حَتَّى تَرْضَى
Wanita-wanita kalian yang menjadi
penghuni Syurga adalah yang penuh kasih sayang, banyak anak, dan banyak kembali
(setia) kepada suaminya yang apabila suaminya marah, ia mendatanginya dan
meletakkan tangannya di atas tangan suaminya dan berkata, ‘Aku tidak dapat
tidur nyenyak hingga engkau redha (HR. ath-Thabarani dalam Mu’jamul Kabir no.
307 dan Mu’jamul Ausath no. 5644, hasan)
فَانْظُرِي أَيْنَ أَنْتِ مِنْهُ، فَإِنَّمَا هُوَ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ
Perhatikanlah bagaimana
hubunganmu dengannya kerana suamimu (merupakan) Syurgamu dan Nerakamu (HR. Ibnu
Abi Syaibah no. 17293, sahih).
6.
إِذَا دَعَا الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ إِلَى فِرَاشِهِ فَأَبَتْ أَنْ تَجِىءَ
(فَبَاتَ غَضْبَانَ عَلَيْهَا) لَعَنَتْهَا الْمَلاَئِكَةُ حَتَّى تُصْبِحَ
Apabila seorang suami mengajak
isterinya ke tempat tidur (untuk jima’/bersetubuh) dan si isteri menolaknya
[sehingga (membuat) suaminya murka], maka si isteri akan dilaknat oleh Malaikat
hingga (waktu) Subuh (HR.Bukhari no. 3237 dan Muslim no. 1436)
7.
وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لاَ تُؤَدِّى الْمَرْأَةُ حَقَّ
رَبِّّهَا حَتَّى تُؤَدِّى حَقَّ زَوْجِهَا وَلَوْ سَأَلَهَا نَفْسَهَا وَهِيَ
عَلَى قَتَبٍ لَمْ تَمْنَعْهُ
Demi Allah, yang jiwa Muhammad
berada di tangan-Nya, seorang wanita tidak akan boleh menunaikan hak Allah
sebelum ia menunaikan hak suaminya. Andaikan suami meminta dirinya padahal ia
sedang berada di atas belakang (pelana) unta, maka ia (isteri) tetap tidak
boleh menolak (HR. Ibnu Majah no. 1853, Ahmad 4/381, Ibnu Hibban no. 1290).
Dalam Islam, seorang isteri
dilarang berpuasa sunat kecuali dengan izin suaminya, apabila suami berada di
rumahnya (tidak musafir).
Berdasarkan hadith Nabi
shallallaahu ‘alaihi wa sallam,
لاَ تَصُمِ الْمَرْأَةُ وَبَعْلُهَا شَاهِدٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، وَلاَ
تَأْذَنْ فِيْ بَيْتِهِ وَهُوَ شَاهِدٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ، وَمَا أَنْفَقَتْ مِنْ
كَسْبِهِ مِنْ غَيْرِ أَمْرِهِ فَإِنَّ نِصْفَ أَجْرِهِ لَهُ.
Tidak boleh seorang wanita puasa
(sunat) sedangkan suaminya ada (tidak musafir) kecuali dengan izinnya. Tidak
boleh ia mengizinkan seseorang memasuki rumahnya kecuali dengan izinnya dan
apabila ia menginfakkan harta dari usaha suaminya tanpa perintahnya, maka
separuh ganjarannya adalah untuk suaminya (HR. Bukhari no. 5195 dan Muslim no.
1026)
Dalam hadith ini terdapat tiga
faedah:
-Dilarang puasa sunat kecuali
dengan izin suami.
-Tidak boleh mengizinkan orang
lain masuk ke rumah, kecuali dengan izin suami.
-Apabila seorang isteri
infaq/sedekah hendaknya dengan izin suami.
Para fuqaha telah sepakat bahawa
seorang wanita tidak diperkenankan untuk melaksanakan puasa sunat melainkan
dengan izin suaminya (Al Mawsu’ah Al Fiqhiyyah 28/99).
Imam Nawawi menerangkan:-
Larangan pada hadith di atas
dimaksudkan untuk puasa tathawwu’ dan puasa sunnah yang tidak ditentukan
waktunya. Menurut ulama Syafi’iyah, larangan yang dimaksudkan dalam hadith di
atas adalah larangan haram (Syarah Sahih Muslim 7/115)
Imam an-Nawawi berkata:
Hal ini kerana suami mempunyai hak
untuk “bersenang-senang” dengan isterinya setiap hari. Hak suami ini sekaligus
merupakan kewajipan seorang isteri untuk melayani suaminya setiap saat.
Kewajipan tersebut tidak boleh diabaikan dengan alasan melaksanakan amalan
sunnah atau amalan wajib yang dapat ditunda pelaksanaannya (Syarah Sahih Muslim
7/115).
Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullaah
mengatakan:-
Dalam hadith ini terdapat
petunjuk bahawa hak suami lebih utama dari amalan sunnah, kerana hak suami
merupakan kewajipan bagi isteri. Melaksanakan kewajipan harus didahulukan
daripada melaksanakan amalan sunnah (Fathul Bari 9/296).
8.
لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لأَحَدٍ لأَمَرْتُ النِّسَاءَ
أَنْ يَسْجُدْنَ لأَزْوَاجِهِنَّ لِمَا جَعَلَ اللَّهُ لَهُمْ عَلَيْهِنَّ مِنَ
الْحَقِّ
Seandainya aku memerintahkan
seseorang untuk sujud pada yang lain, maka tentu aku akan memerintah para
wanita untuk sujud pada suaminya kerana Allah telah menjadikan begitu besarnya
hak suami yang menjadi kewajipan isteri (HR. Abu Daud no. 2140, Tirmidzi no.
1159, Ibnu Majah no. 1852 dan Ahmad 4/381, sahih).
Walaubagaimanapun, ketaatan
isteri pada suami itu bukanlah mutlak:-
Jika isteri diperintah suami
untuk tidak bertudung, berdandan berlebihan di hadapan lelaki lain,
meninggalkan solat lima waktu, atau bersetubuh di saat haid, atau perlanggaran
syariat yang lainnya, maka perintah dalam maksiat semacam ini tidak boleh
ditaati.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda,
لاَ طَاعَةَ فِى مَعْصِيَةٍ ، إِنَّمَا الطَّاعَةُ فِى الْمَعْرُوفِ
Tidak ada ketaatan dalam perkara
maksiat. Ketaatan itu hanyalah dalam perkara yang ma’ruf (kebaikan) (HR.
Bukhari no. 7145 dan Muslim no. 1840)
Dan beliau shallallahu ‘alaihi wa
sallam juga memperingatkan,
لاَ طَاعَةَ لِمَخْلُوْقٍ فِي مَعْصِيَةِ اللهِ
Tidak ada ketaatan kepada makhluk
dalam bermaksiat kepada Allah (HR. Ahmad 1/131, sanadnya sahih).
No comments:
Post a Comment