Matan hadith
عن جابر بن عبد الله جاء رجُلٌ إلى النَّبيِّ ﷺ فقال يا
رسولَ اللهِ إنّ أبي أخَذ مالي فقال رسولُ اللهِ ﷺ للرَّجُلِ اذهَبْ فأتِني بأبيكَ
فنزَل جِبْريلُ على النَّبيِّ ﷺ فقال إنّ اللهَ يُقرِئُكَ السَّلامَ ويقولُ إذا
جاءكَ الشَّيخُ فسَلْه عن شيءٍ قاله في نَفْسِه ما سمِعَتْه أُذناه فلمّا جاء
الشَّيخُ قال له النَّبيُّ ﷺ ما زال ابنُكَ يشكوكَ أنّكَ تأخُذُ مالَه قال سَلْه
يا رسولَ اللهِ هل أُنفِقُه إلّا على إحدى عَمّاتِه أو خالاتِه أو على نَفْسي فقال
النَّبيُّ ﷺ إيهٍ دَعْنا مِن هذا أخبِرْني عن شيءٍ قُلْتَه في نَفْسِكَ ما
سمِعَتْه أُذناكَ قال الشَّيخُ واللهِ يا رسولَ اللهِ ما يزالُ اللهُ يَزيدُنا بكَ
يقينًا قُلْتُ في نَفْسي شيئًا ما سمِعَتْه أُذُناي قال قُلْ وأنا أسمَعُ قال
قُلْتُ … غَذَوْتُكَ مَولودًا ومُنْتُكَ يافِعًا … تُعَلُّ بما أجْني عليكَ
وتنهَلُ … … إذا ليلةٌ ضافَتْكَ بالسُّقْمِ لَمْ أبِتْ … لِسُقْمِكَ إلّا ساهرًا
أتَمَلْمَلُ … … تخافُ الرَّدى نَفْسي عليكَ وإنّها … لَتعلَمُ أنّ الموتَ وقْتٌ
مُؤجَّلُ … … كأنِّي أنا المَطرُوقُ دونَكَ بالَّذي … طُرِقْتَ به دُوني فعينايَ
تهمُلُ … … فلمّا بلَغْتَ السِّنَّ والغايةَ الَّتي … إليها مَدى ما فيكَ كُنْتُ
أُؤَمِّلُ … … جعَلْتَ جَزائي غِلْظةً وفَظاظةً … كأنّكَ أنتَ المُنعِمُ
المُتفضِّلُ … فلَيْتَكَ إذْ لَمْ تَرْعَ حقَّ أُبوَّتي … كما يفعَلُ الجارُ
المُجاوِرُ تفعَلُ … قال فعندَ ذلكَ أخَذ النَّبيُّ ﷺ بتَلابيبِ ابنِه وقال أنتَ
ومالُكَ لِأبيكَ.
Terjemahan
Dari Jabir Ra meriwayatkan, ada
seorang lelaki datang menemui Nabi Saw dan mengadu. Dia berkata: “Ya
Rasulullah, sesungguhnya ayahku ingin mengambil hartaku ….” “Pergilah Kau
membawa ayahmu ke sini”, perintah beliau. Bersamaan dengan itu Malaikat Jibril
turun menyampaikan salam dan pesan Allah kepada beliau. Jibril berkata: “Ya,
Muhammad, Allah ‘Azza wa Jalla mengucapkan salam kepadamu, dan berpesan
kepadamu, kalau orang tua itu datang, engkau harus menanyakan apa-apa yang
dikatakan dalam hatinya dan tidak didengarkan oleh teliganya. Ketika orang tua
itu tiba, maka nabi pun bertanya kepadanya: “Mengapa anakmu mengadukanmu?
Apakah benar engkau ingin mengambil wangnya?” Lelaki tua itu menjawab:
“Tanyakan saja kepadanya, ya Rasulullah, bukankah saya menafkahkan wang itu
untuk beberapa orang ammati (saudara ayahnya) atau khalati (saudara ibu) nya,
atau untuk keperluan saya sendiri?” Rasulullah bersabda lagi: “Lupakanlah hal
itu. Sekarang ceritakanlah kepadaku apa yang engkau katakan di dalam hatimu dan
tak pernah didengar oleh telingamu!” Maka wajah tua kedut lelaki itu tiba-tiba
menjadi cerah dan tampak bahagia, dia berkata: “Demi Allah, ya Rasulullah,
dengan ini Allah Swt berkenan menambah kuat keimananku dengan keRasulanmu.
Memang saya pernah menangisi nasib malangku dan kedua telingaku tak pernah
mendengarnya …” Nabi mendesak: “Katakanlah, aku ingin mendengarnya.” Orang tua
itu berkata dengan sedih dan airmata yang berlinang: “Saya mengatakan kepadanya
kata-kata ini: ‘Aku mengasuhmu sejak bayi dan memeliharamu waktu muda. Semua
hasil jerih payahku kau minum dan kau reguk puas. Bila kau sakit di malam hari,
hatiku gundah dan gelisah, lantaran sakit dan deritamu, aku tak boleh tidur dan
resah, bagai akulah yang sakit, bukan kau yang menderita. Lalu airmataku
berlinang-linang dan meluncur deras. Hatiku takut engkau disambar maut, padahal
aku tahu ajal pasti akan datang. Setelah engkau dewasa, dan mencapai apa yang
kau cita-citakan, kau balas aku dengan kekerasan, kekasaran dan kekejaman,
seolah kaulah pemberi kenikmatan dan keutamaan. Sayang…, kau tak mampu penuhi
hak ayahmu, kau perlakukan daku seperti tetangga jauhmu. Engkau selalu
menyalahkan dan membentakku, seolah-olah kebenaran selalu berada pada dirimu …,
seakan-akan kesejukan bagi orang-orang yang benar sudah dipasrahkan.’
Selanjutnya Jabir berkata: “Pada saat itu Nabi langsung memegangi hujung baju
pada leher anak itu seraya berkata: “Engkau dan hartamu milik ayahmu!”
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath
6/339 no. 6570 dan Mu'jam as-Saghir 2/152.
Dilemahkan oleh at-Thabarani
dalam al-Awsath kerana lemahnya Ibnu Munkadir dan tambahan bait lafaz syair
tersebut.
al-Haithami menilai hadith ini
munkar dalam Majma Zawaid 4/158.
as-Sakhawi juga mengisyaratkan
kedhaifkan hadith ini dalam al-Maqasid al-Hasanah no. 127.
al-Haitami al-Makki berkata dalam
al-Zawajir 2/68, di dalam sanadnya terdapat perawi-perawi yang tidak
dikenalinya.
Dilemahkan juga oleh Syeikh
al-Albani dalam Irwaul Ghalil 3/324 kerana lemahnya al-Munkadir dan perawi yang
tidak dikenali Ubaid bin Khalshah.
No comments:
Post a Comment