1.
إِنَّ رُوْحَ القُدُسِ نَفَثَ فِي رَوْعِي إِنَّ نَفْسًا
لاَ تَمُوْتَ حَتَّى تَسْتَكْمِلَ رِزْقُهَا ، فَاتَّقُوْا اللهَ وَأَجْمِلُوْا فِي
الطَّلَبِ ، وَلاَ يَحْمِلَنَّكُمْ اِسْتَبْطَاءَ الرِّزْقُ أَنْ تَطْلُبُوْهُ بِمَعَاصِي
اللهَ ؛ فَإِنَّ اللهَ لاَ يُدْرِكُ مَا عِنْدَهُ إِلاَّ بِطَاعَتِهِ
“Sesungguhnya roh qudus (Jibril),
telah membisikkan ke dalam batinku bahawa setiap jiwa tidak akan mati sampai
sempurna ajalnya dan dia habiskan semua bahagian rezekinya. Kerana itu,
bertakwalah kepada Allah dan perbaguslah cara dalam mengais rezeki. Jangan
sampai tertundanya rezeki mendorong kalian untuk mencarinya dengan cara
bermaksiat kepada Allah. Kerana rezeki di sisi Allah tidak akan diperoleh
kecuali dengan taat kepadaNya.” (HR. Musnad Ibnu Abi Syaibah dalam Musannafnya
8/129 dan Thabarani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir 8/166, sahih, Silsilah Hadith Sahih no. 2866).
2.
إن من عبادى من لا يصلح إيمانه إلا بالغنى ولو أفقرته لكفر،
وإن من عبادى من لا يصلح إيمانه إلا الفقر ولو أغنيته لكفر
“Sesungguhnya di antara hamba-Ku,
keimanan barulah menjadi baik jika Allah memberikan kekayaan padanya.
Seandainya Allah membuat ia miskin, tentu ia akan kufur. Dan di antara
hamba-Ku, keimanan barulah baik jika Allah memberikan kemiskinan padanya.
Seandainya Allah membuat ia kaya, tentu ia akan kufur”.[HR. Abu Nua'im dalam
Hilyatul Auliya' 8/355, daripada Annas ra, hadith ini dinilai dhaif oleh ahli
hadith, namun maknanya adalah sahih kerana memiliki dasar sahih dari surah Asy
Syuraa ayat 27.(Silsilah Hadith Dhaif no. 1774)].
3.
الْجَنِينُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ لَا يَطْلُبُ وَلا يَحْزَنُ
وَلا يَغْتَمُّ، وَإِنَّمَا يَأْتِيهِ رِزْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ مِنْ دَمِ حَيْضَتِهَا،
فَمِنْ ثَمَّ لَا تَحِيضُ الْحَامِلُ، فَإِذَا وَقَعْ إِلَى الأَرْضِ اسْتَهَلَّ، وَاسْتِهْلالُهُ
اسْتِنْكَارًا لِمَكَانِهِ فَإِذَا قُطِعَتْ سُرَّتُهُ حَوَّلَ اللَّهُ رِزْقَهُ إِلَى
ثَدْي أُمِّهِ، فَيَأْكُلُهُ فَإِذَا هُوَ بَلَغَ قَالَ هُوَ الْمَوْتُ أَوِ الْقَتْلُ
قَالَ: أَنَّى لِي بِالرِّزْقِ؟ فَيَقُولُ مَكْحُولٌ: يَا وَيْحَكَ غَذَّاكَ وَأَنْتَ
فِي بَطْنِ أُمِّكَ وَأَنْتَ طِفْلٌ صَغِيرٌ حَتَّى إِذَا اشْتَدَدْتَ وَعَقَلْتَ.
قُلْتَ: هُوَ الْمَوْتُ أَوِ الْقَتْلُ أَيْنَ لِي بِالرِّزْقِ. ثُمَّ قَرَأَ مَكْحُولٌ:
يَعْلَمُ مَا تَحْمِلُ كُلُّ أُنْثَى وَمَا تَغِيضُ الأَرْحَامُ وَمَا تَزْدَادُ وَكُلُّ
شَيْءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدَارٍ.
“Ingatlah, janin yang ada dalam
perut ibunya. Tak meminta, tak bersedih,
dan tak merasa cemas. Namun, rezekinya saat berada di perut sang ibu datang
melalui darah haidhnya. Kerananya, perempuan hamil tidak ada yang haidh.
Kemudian, ketika si janin lahir ke dunia, ia menangis keras. Tangisannya itu
kerana mengingkari tempat barunya. Padahal, saat tali ari-arinya diputus, Allah
mengalihkan rezekinya ke payudara ibunya. Ia pun makan melaluinya. Namun, di
saat dewasa, ia malah berkata, “Aku bolehmati, aku bolehterbunuh. Di manakah
rezeki untukku.” Makhul melanjutkan
sabda Rasulullah saw, “Celakalah engkau, Allah telah menjamin makanmu, sejak
kau berada dalam perut ibumu, saat kau masih kecil. Namun, ketika dewasa dan
berakal sempurna, engkau justru berkata, ‘Aku boleh mati. Aku boleh terbunuh.
Manakah rezeki untukku.”’ Lantas ia melantunkan ayat, yang ertinya, “Allah
mengetahui apa yang dikandung oleh setiap perempuan, dan kandungan rahim yang
kurang sempurna dan yang bertambah. Dan segala sesuatu pada sisi-Nya ada
ukurannya.” (Tafsir Ibni Hatim 7/ 2227 no. 12170).
4.
قيل لأبي حازم سلمة بن دينار رحمه الله : « يَا أَبَا حَازِمٍ
أَمَا تَرَى قَدْ غَلَا السِّعْرُ، فَقَالَ: وَمَا يَغُمُّكُمْ مِنْ ذَلِكَ؟ إِنَّ
الَّذِي يَرْزُقُنَا فِي الرُّخْصِ هُوَ الَّذِي يَرْزُقُنَا فِي الْغَلَاءِ.
Datang suatu kaum mengatakan
kepada Abi Hazim, Salamah bin Dinar r.a. “Wahai Abi Hazim, apakah kamu tidak
melihat harga barang semakin naik/mahal, Aba Hazim menanggapi pernyataan
tersebut, beliau berkata terus apa yang kamu resahkan dari itu? Rezeki yang
Allah berikan kepada kita saat harga barang murah dan mahal itu disesuaikan.”(AN. Abu Nua’im dalam Hilyatul Aulia wa Thabaqatul al-Ashfiya 3/239; Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 12/146)
No comments:
Post a Comment