Matan hadith
وقال محمد بن إسحاق ، عن محمد بن أبي محمد ، عن سعيد أو عكرمة
، عن ابن عباس : أن الوليد بن المغيرة اجتمع إليه نفر من قريش ، وكان ذا شرف فيهم ،
وقد حضر الموسم فقال لهم : يا معشر قريش ، إنه قد حضر هذا الموسم ، وإن وفود العرب
ستقدم عليكم فيه ، وقد سمعوا بأمر صاحبكم هذا ، فأجمعوا فيه رأيا واحدا ولا تختلفوا
فيكذب بعضكم بعضا ، ويرد قولكم بعضه بعضا . فقالوا : وأنت يا أبا عبد شمس ، فقل وأقم
لنا رأيا نقول به . قال : بل أنتم قولوا لأسمع . قالوا : نقول كاهن ” . قال : ما هو
بكاهن . قالوا : فنقول : “ مجنون ” . قال : ما هو بمجنون ! قالوا فنقول : “ شاعر ”
. قال : ما هو بشاعر . قالوا : فنقول : “ ساحر ” . قال : ما هو بساحر . قالوا : فماذا
نقول ؟ قال : والله إن لقوله حلاوة ، فما أنتم بقائلين من هذا شيئا إلا عرف أنه باطل
، وإن أقرب القول أن تقولوا : هو ساحر . فتفرقوا عنه بذلك ، وأنزل الله فيهم : ( الذين
جعلوا القرآن عضين (أصنافا
Terjemahan
Muhammad ibnu Ishaq mengatakan
daripada Muhammad ibnu Abu Muhammad, daripada Ikrimah atau Sa’id ibnu Jubair,
daripada Ibnu Abbas, bahawa Al-Walid ibnul Mughirah menghimpun sejumlah orang
dalam kalangan kabilah Quraisy; dia adalah orang yang terhormat dalam kalangan
mereka, saat itu telah datang musim Haji. Lalu Al-Walid ibnul Mughirah berkata
kepada mereka, “Hai orang-orang Quraisy, sesungguhnya musim haji tahun ini
telah tiba, dan sesungguhnya para delegasi dalam kalangan orang-orang Arab
semuanya akan datang bertamu kepada kalian, mereka telah mendengar perihal
urusan teman kalian ini (yakni Nabi Muhammad ﷺ). Maka bersepakatlah kalian
dalam suatu pendapat sehubungan dengannya, dan janganlah kalian bertentangan,
sehingga sebahagian daripada kalian mendustakan dengan sebahagian yang lainnya,
dan pendapat sebahagian daripada kalian bertentangan dengan pendapat sebahagian
yang lainnya.” Lalu mereka berkata, “Dan engkau, hai Abdu Syams (nama jolokan
Al-Walid ibnul Mughirah), kemukakanlah pendapatmu yang nanti akan kami jadikan
sebagai pegangan.” Al-Walid kembali bertanya, “Tidak, tetapi kalianlah yang
mengatakannya, nanti saya akan menurutinya.” Mereka berkata, “Kami katakan dia
adalah tukang tenung.” Al-Walid menjawab, “Dia bukanlah tukang tenung.” Mereka
berkata, “Dia gila.” Al-Walid berkata, “Dia tidak gila.” Mereka berkata, “Dia
seorang penyair.” Al-Walid berkata, “Dia bukan penyair.” Mereka berkata, “Dia
seorang penyihir.” Al-Walid berkata, “Dia bukan penyihir.” Mereka berkata,
“Lalu apakah yang harus kami katakan?” Al-Walid berkata, “Demi Allah, sesungguhnya
ucapan Muhammad benar-benar manis. Tidak sekali-kali kalian mengatakan sesuatu
daripadanya melainkan pasti diketahui bahawa perkataanmu itu batil. Dan
sesungguhnya pendapat yang paling dekat untuk kalian katakan sehubungan
dengannya ialah dia adalah seorang penyihir.” Akhirnya mereka berpisah dengan
kesepakatan yang bulat akan hal tersebut dalam bersikap terhadap Nabi ﷺ. Lalu
Allah menurunkan firman-Nya sehubungan dengan mereka: (iaitu) orang-orang yang
telah menjadikan Al-Qur’an itu terbagi-bagi. Maka demi Tuhanmu, Kami pasti akan
menanyai mereka semua tentang apa yang telah mereka kerjakan dahulu. (Al-Hijr:
91-93) Yang dimaksudkan dengan mereka ialah orang-orang yang mengatakan hal itu
kepada Rasulullah ﷺ.
Takhrij
HR. Ibnu Hisyam dalam Sirahnya
1/174-175, al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah 2/199, al-Hakim dalam Mustadraknya
2/506-507.
Disahihkan al-Hakim dan
disepakati az-Zahabi
Sanadnya sahih menurut pentahqiq
Tafsir Ibnu Kasir 8/280
No comments:
Post a Comment