Sebaran tular
Nabi kata 4 golongan yang
dibangkit di padang masyar berpakaian adalah
1) nabi & rasul
2) syuhada
3) orang anyg meninggal dalam
ihram &
4) orang yang bersedekah pakaian
kepada orang miskin semasa hayatnya. Wassllam
Takhrij
Tak berjaya jumpa hadith dengan
matan demikian
Pada asalnya semua dibangkitkan
dengan keadaan tidak berpakaian
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam bersabda:
يُحْشَرُ النَّاسُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلاً
“Manusia akan dikumpulkan pada
hari Kiamat dalam keadaan tidak beralas kaki, tidak berpakaian dan belum
dikhitan.” (HR. Muslim. no. 5102 dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha).
قال رسول الله صلى
الله عليه وسلم: يُحْشَرُ النَّاسُ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ حُفَاةً عُرَاةً غُرْلاً . قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ النِّسَاءُ وَالرِّجَالُ
جَمِيعًا يَنْظُرُ بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ قَالَ صلى الله عليه وسلم يَا عَائِشَةُ الأَمْرُ أَشَدُّ مِنْ أَنْ يَنْظُرَ
بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ
“Manusia kelak pada hari kiamat
akan dihimpun dalam keadaan tidak beralas kaki, telanjang bulat dan tidak
berkhitan’. Maka aku penasaran, lalu bertanya: ‘Wahai Rasulallah, laki dan
perempuan semuanya akan dihimpun bersamaan, nanti mereka akan saling melihat
satu sama lain? Namun beliau menjelaskan: “Wahai Aisyah! Perkaranya lebih besar
dari hanya sekedar melihat pada aurat satu sama lainnya.” (HR. Bukhari no. 6527
dan Muslim no. 2859)
Walaubagaimanapun sebaran tersebut mempunyai
asas, dan mungkin dia adalah hasil daripada beberapa hadith yang disebutkan di
bawah.
Dan hadith manusia tidak
berpakaian dan manusia bangkit dengan pakaiannya semata mati tidaklah
bertentangan.
Selepas kebangkitan dan menuju ke
padang mahsyar, lalu barulah manusia diberi pakaian sesuai dengan darjat
kemuliaan dan amal dia buat semasa hidup, seperti tertuang dalam hadith-hadith
di bawah:
إِنَّ أَوَّلَ مَنْ يُكْسَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِبْرَاهِيْمُ
“Sesungguhnya orang pertama yang
diberi pakaian pada hari Kiamat adalah Nabi Ibrahim.” (HR. Bukhari no. 4371).
اَلْمَيِّتُ يُبْعَثُ فِيْ ثِيَابِهِ الَّتِيْ يَمُوْتُ فِيْهَا
“Mayit akan dibangkitkan dengan
pakaian yang dikenakannya ketika mati.” (HR. Abu Daud dan Ibnu Hibban dalam
Sahihnya. Hadith ini dinilai sahih oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih Targhib
no. 3575)
Hadith ini menunjukkan jika orang
berhaji mati, maka pakaian kafannya adalah ihram kerana mereka tidak dikafankan selain pakaian ihram rujuk hadith terakhir.
Begitu juga, orang yang mati
syahid, mereka bangkit dengan pakaian perang mereka, kerana mereka tidak
dimandi dan dikafankan.
Mu’adz bin Jabal radhiyallahu
‘anhu, tatkala hendak menguburkan jenazah ibunya, beliau meminta agar jenazah
ibunya dikafani dengan pakaian yang baru. Beliau mengatakan, “Perbaguskanlah
kafan jenazah kalian, kerana sesungguhnya mereka akan dibangkitkan dengan
(memakai) pakaian itu.” (Fathul Bari Syarah Sahih al-Bukhari 11/383).
يُبْعَثُ كُلُّ
عَبْدٍ عَلَى مَا مَاتَ عَلَيْهِ
“Setiap hamba akan dibangkitkan
(dari kuburnya) sesuai dengan keadaan tatkala dirinya meninggal.” (HR. Muslim
no. 2878)
والشهيد يبعث يوم القيامة وجرحه يثعب , اللون لون الدم ,
والريح ريح المسك
“Seorang yang mati syahid, kelak pada hari
kiamat akan dibangkitkan dalam keadaan lukanya mengalirkan darah, warnanya
darah namun baunya bau misk.” (HR. Bukhari no. 5533)
أَيُّمَا مُؤْمِنٍ أَطْعَمَ مُؤْمِنًا عَلَى جُوعٍ أَطْعَمَهُ
اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَأَيُّمَا مُؤْمِنٍ سَقَى مُؤْمِنًا
عَلَى ظَمَإٍ سَقَاهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ وَأَيُّمَا
مُؤْمِنٍ كَسَا مُؤْمِنًا عَلَى عُرْيٍ كَسَاهُ اللَّهُ مِنْ خُضْرِ الْجَنَّةِ
"Siapapun orang mukmin yang
memberi makan mukmin lain saat lapar, Allah akan memberinya makan dari buah
surga, siapapun mukmin yang memberi minum mukmin lain saat dahaga, Allah akan
memberinya minum pada hari kiamat dengan minuman yang penghabisannya adalah
beraroma wangi kesturi, siapapun mukmin yang memberi pakaian mukmin lain saat
telanjang, Allah akan memberi pakaian dari sutera suyrga."(HR, Tirmidzi
no. 2499, dhaif al-Albani)
Dari sahabat Ibnu ‘Abbas
radhiyallahu ‘anhuma, beliau berkata,
أَنَّ رَجُلًا كَانَ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَوَقَصَتْهُ نَاقَتُهُ وَهُوَ مُحْرِمٌ فَمَاتَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اغْسِلُوهُ بِمَاءٍ وَسِدْرٍ وَكَفِّنُوهُ فِي ثَوْبَيْهِ
وَلَا تَمَسُّوهُ بِطِيبٍ وَلَا تُخَمِّرُوا رَأْسَهُ فَإِنَّهُ يُبْعَثُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
مُلَبِّيًا
“Ada seorang laki-laki ketika
sedang bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dijatuhkan
oleh untanya dalam keadaan sedang
berihram hingga meninggal dunia. Maka, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda, ‘Mandikanlah dia dengan air dan air yang dicampur daun bidara,
kafanilah dengan dua helai kain, janganlah diberi wewangian, dan jangan pula
diberi tutup kepala (serban). Karena dia nanti dibangkitkan pada hari kiamat
dalam keadaan ber-talbiyyah.’” (HR. Bukhari no. 1851 dan Muslim no. 99, 1206)
Rujukan
https://www.pressreader.com/malaysia/harian-metro/20170514/281990377446776
https://www.hafizfirdaus.com/64-daracom/soal-jawab-agama/1048-pakaian-di-padang-mahsyar.html
No comments:
Post a Comment