1. Untuk Perlindungan
Dari Ubay bin Ka’ab, Nabi
shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِذَا قَرَأَتْهَا غُدْوَةً أُجِرَتْ مِنَّا حَتَّى تُمْسِيَ
، وَإِذَا قَرَأَتْهَا حِيْنَ تُمْسِي أُجِرَتْ مِنَّا حَتَّى تُصْبِحَ
Siapa yang membacanya (Ayatul
Kursi) ketika petang, maka ia akan dilindungi (oleh Allah dari berbagai
gangguan) hingga pagi. Siapa yang membacanya ketika pagi, maka ia akan
dilindungi hingga petang (HR. al-Hakim dalam al-Mustadrak no. 2091. Syeikh
al-Albani mensahihkan hadith tersebut dalam Sahih At-Targhib wa At-Tarhib no.
655)
من قرأ آية الكرسي في دبر الصلاة المكتوبة؛ كان في ذمة الله
إلى الصلاة الأخرى.
Barang siapa yang membaca ayat
kursi selepas solat fardhu, maka dia berada di bawah naungan Allah sehingga
solat yang seterusnya (HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 2732, dhaif
al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 5135 dan disetujui oleh oleh Syeikh
Masyhur bin Hasan al-Salman dalam Silsilah al-Ahadith Dhaifah wal Maudhuah
Mujarradah an al-Takhrij no. 7722).
مَن قرأَ آيةَ الْكرسيِّ وأوَّلَ حم المؤمِنِ عُصِمَ ذلِكَ
اليومَ من كلِّ سوءٍ
Barangsiapa yang membaca Ayat Kursi
dan awal Surat Hamim Al Mu'min (Surah Ghafir/Mu'min, iaitu tiga Ayat pertama)
akan dilindungi dari segala kejahatan pada hari itu (HR. al-Bazzar no. 8573, Ibnu Sunni dalam ‘Amal al-Yaum Wa
al-Lailah no. 77, at-Thabarani dalam al-Dua no. 322, dhaif al-Bazzar, gharib
(dhaif) menurut Ibnu Hajar dalam Nataij al-Afkar 2/421)
Juga diriwayatkan oleh Imam
Tirmidzi :
من قرأَ حم المؤمِنَ إلى إِلَيهِ الْمَصِيرُ وآيةَ الكرسيِّ
حينَ يصبِحُ حُفِظَ بِهما حتّى يمسيَ ومن قرأَهما حينَ يمسي حُفِظَ بِهما حتّى يصبِحَ
Barang siapa membaca HAA MIIM
(dalam surat) Al Mu`min sampai ayat ILAIHIL MASHIIR dan membaca ayat kursi pada
waktu pagi, maka ia akan di jaga hingga tiba waktu petang, dan barang siapa
membaca keduanya pada waktu petang maka ia akan dijaga hingga tiba waktu pagi
(HR. Tirmidzi no. 2879, dan beliau menilai hadith tersebut gharib dan
didhaifkan juga oleh Syeikh al-Albani)
2. Untuk Kekasih Yang Meninggal
Dunia (mungkin anggap ini kerana kesedihan)
من قرأ آية الكرسي وخواتيم سورة البقرة عند الكرب أعانه الله
عز وجل
Sesiapa yang membaca ayat Kursi dan penutup bagi surah al-Baqarah
sewaktu kesusahan/kesedihan maka Allah akan memberinya bantuan (HR. Ibnu Sunni
dalam 'Amal al-Yaum wa al-Lailah no. 344, daripada Abi Qatadah ra, dhaif Ibnu
Hajar dalam Nataij al-Afkar 4/90)
3. Untuk Sakit Kematian
من قرأ آية الكرسي دبر كل صلاة، كان الذي يتولى قبض روحه
ذو الجلال والإكرام، وكان كمن قاتل مع أنبياء الله حتى يستشهد
Barangsiapa yang membaca Ayat
Kursi setiap selesai solat, maka jiwanya akan memiliki keagungan dan kemuliaan,
dan dia akan menjadi seperti orang yang berperang bersama para nabi Allah
sampai dia mati syahid (HR. al-Hakim sepertimana disebutkan dalam Kanzul ‘Ummal
no. 2567, daripada Zaid al-Marwazi, palsu menurut Ibnu Jauzi dalam Maudhuat
beliau 1/243-244, as-Syaukani menukilkan perkataan as-Subki bahawa hadith ini
munkar yang mendekati palsu dalam Fawaid al-Majmuah no. 975)
أن من يقرأ آية الكرسي دبر كل صلاة يقبض الله روحه بدلا من
الملائكة
Jika seseorang membaca Ayatul
Kursi, Allah Ta'ala sendiri akan mencabut jiwanya [dan bukan Malaikat maut]
(HR. al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 7/114, daripada Ibnu Umar ra, munkar
menurut as-Subki sepertimana dinukilkan oleh as-Suyuthi dalam al-La’li Masnu’ah
1/104, palsu menurut Ibnu Iraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah 1/294/295)
Barangsiapa yang membaca Ayatul
Kursi setiap selesai solat Fardu, maka jiwanya akan dicabut sebagaimana orang
mencabut sehelai rambut dari tumpukan tepung
Tidak sahih. Tidak ditemui asal (https://hadithanswers.com/a-virtue-of-reciting-ayatul-kursi-after-fard-salah/)
Hadith ini berkemungkinan
gabungan dua hadith:
مَنْ قَرَأَ آيَةَ اْلكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ مَكْتُـوْبَةٍ
لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُوْلِ اْلَجنَّةِ إِلاَّ اْلَمَوْتُ
Sesiapa membaca ayat Kursi
mengiringi setiap selesai solat fardhu , nescaya tidak ada yang akan menegahnya
memasuki syurga, kecuali mati. (HR.
an-Nasaie dalam Sunan Kubra no. 9928, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no.
7532, daipada Abu Umamah ra, disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami'
no. 6464, sanadnya disahihkan oleh al-Mundziri dalam at-Targhib wa at-Tarhib
2/299).
Dan
إنَّ المُؤمِنَ إذا حُضِر أتَتْه الملائكةُ بحَريرةٍ فيها
مِسْكٌ ومِن ضَبائِرِ الرَّيحانِ وتُسَلُّ رُوحُه كما تُسَلُّ الشَّعرةُ مِن العَجينِ
Ketika seorang mukmin akan
meninggal dunia, para malaikat mendatanginya dengan membawa sutera yang
memiliki kasturi dan wewangian, rohnya kemudian dicabut seperti mencabut rambut
dari tepung (HR. al-Bazzar dalam Musnadnya no. 9541, at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Awsath 1/225, Ibnu Sunni dalam ‘Amal al-Yaum Wa al-Lailah no. 124, al-Hakim
1/352, al-Qurthubi dalam Tafsirnya 4/264, daripada Abu Hurairah ra, didhaifkan
al-Bazzar)
4. Apabila Keluar Rumah
عن النبي صلى الله عليه وسلم من خرج من منزله فقرأ آية الكرسي
يبعث الله إليه سبعين ألف ملك يستغفرون له ويدعون له فإذا رجع إلى منزله ودخل بيته
وقرأ آية الكرسي نزع الله الفقر من بين عينيه
Dari Nabi Saw, beliau bersabda;
Barasngsiapa keluar dari rumahnya, kemudian dia membaca Ayat Kursi, maka
Allah akan mengutus kepadanya tujuh puluh malaikat yang akan memohonkan ampun
dan mendoakannya. Kemudian ketika dia kembali ke rumahnya dan masuk rumah
dengan membaca Ayat Kursi, maka Allah menghilangkan kefakiran yang ada di depan
matanya. (HN. As-Shufuri dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad tiada asal
dalam kitab muktabar sunnah).
قال جابر بن عبد الله رضي الله عنهما من قرأ آية الكرسي حين
يخرج من بيته وكل الله به سبعين ألف ملك يحفظونه من بين يديه ومن خلفه وعن شماله. وإن
مات قبل أن يرجع أعطاه الله ثواب أربعين شهيداً
Dari Jabir bin 'Abdillah
radhiyallahu'anhuma berkata : Barangsiapa membaca ayat kursi ketika keluar
rumahnya maka Allah mewakilkan 70 ribu malaikat yang menjaganya dari depan,
belakang,kiri dan kanannya. Jika ia mati sebelum pulang kerumahnya maka Allah
berikan kepadanya pahala 40 orang syahid. (HN. As-Syufuri dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad,
tiada asal dalam kitab muktabar sunnah).
Kitab ini disaran ulama dijauhkan
dari membacanya kerana banyak mengandungi hadith palsu (Ithaf Al-Muhib As-Sail
bi Ajwibah As-Sab’ Al-Masail hal. 9-11).
5. Sebelum Tidur
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ وَكَّلَنِي
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِحِفْظِ زَكَاةِ رَمَضَانَ فَأَتَانِي
آتٍ فَجَعَلَ يَحْثُو مِنْ الطَّعَامِ فَأَخَذْتُهُ فَقُلْتُ لَأَرْفَعَنَّكَ إِلَى
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَصَّ الْحَدِيثَ فَقَالَ إِذَا
أَوَيْتَ إِلَى فِرَاشِكَ فَاقْرَأْ آيَةَ الْكُرْسِيِّ لَنْ يَزَالَ مَعَكَ مِنْ اللَّهِ
حَافِظٌ وَلَا يَقْرَبُكَ شَيْطَانٌ حَتَّى تُصْبِحَ وَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَدَقَكَ وَهُوَ كَذُوبٌ ذَاكَ شَيْطَانٌ
dari Abu Hurairah radliyallahu
'anhu, ia berkata: Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam menugaskanku untuk
menjaga harta zakat Ramadlan. Lalu datang seseorang yang menyusup hendak
mengambil makanan, maka aku pun menangkapnya seraya berkata: "Aku benar-benar
akan menyerahkanmu kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam." Lalu
ia bercerita dan berkata: "Jika kamu hendak beranjak ke tempat tidur maka
bacalah ayat kursi, nescaya Allah akan senantiasa menjagamu dan syaitan tidak
akan mendekatimu hingga pagi." Maka Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam pun
bersabda: "Ia telah berkata benar padamu, padahal ia adalah pendusta.
Pencuri itu adalah syaitan." (HR. Bukhari no. 3275).
6. Untuk Sebarang Ketakutan
- rujuk no. 2
7. Untuk Penerimaan Doa
اسْمُ اللَّهِ الأَعْظَمُ الَّذِى إِذَا دُعِىَ بِهِ أَجَابَ
فِى سُوَرٍ ثَلاَثٍ الْبَقَرَةِ وَآلِ عِمْرَانَ وَطَهَ
Asma Allah yang paling Agung yang
apabila dibaca dalam doa pasti dikabulkan ada dalam tiga tempat iaitu surah
Al-Baqarah, surah Ali Imran, dan surah Thaha. (HR. Ibnu Majah no. 3856, hasan
al-Albani dalam Sahih Ibnu Majah)
Tiga ayat yang
dimaksud dalam hadith ini adalah Surah Al Baqarah ayat 255 (ayat kursi), Surah
Ali Imran ayat 1-2, dan Surah Thaha ayat 111 (https://dorar.net/hadith/sharh/61265).
8. Untuk pahala setara dengan
Al-Quran (4 kali ganda)
Rasulullah memerintahkan seorang
lelaki yang belum menikah kerana tidak memiliki harta untuk membaca Surah Al
Ikhlas, Al Kafirun, Al Zalzalah, An Nashr, dan ayat kursi.
أَلَيْسَ مَعَكَ آيَةُ الْكُرْسِيِّ {اللَّهُ لاَ إِلَهَ
إِلاَّ هُوَ} ؟ قَالَ : بَلَى . قَالَ : رُبُعُ الْقُرْآنِ
“Bukankah kamu telah hafal ayat
kursi (Allahu laa ilaha illa huwa)?” Lelaaki itu menjawab, “Benar.” Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda, “seperempat Al Quran.” (HR. Ahmad no. 13309, daripada
Malik bin Anas ra, sanadnya dhaif menurut al-Arnauth)
9. Untuk Kemiskinan
عن النبي صلى الله عليه وسلم من خرج من منزله فقرأ آية الكرسي
يبعث الله إليه سبعين ألف ملك يستغفرون له ويدعون له فإذا رجع إلى منزله ودخل بيته
وقرأ آية الكرسي نزع الله الفقر من بين عينيه
Dari Nabi Saw, beliau bersabda; Barasngsiapa
keluar dari rumahnya, kemudian dia membaca Ayat Kursi, maka Allah akan mengutus
kepadanya tujuh puluh malaikat yang akan memohonkan ampun dan mendoakannya.
Kemudian ketika dia kembali ke rumahnya dan masuk rumah dengan membaca Ayat
Kursi, maka Allah menghilangkan kefakiran yang ada di depan matanya.
(HN. As-Shufuri dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad tiada asal dalam kitab
muktabar sunnah).
Kitab ini disaran ulama dijauhkan
dari membacanya kerana banyak mengandungi hadith palsu (Ithaf Al-Muhib As-Sail
bi Ajwibah As-Sab’ Al-Masail hal. 9-11).
10. Selepas Wudhu
من قرأَ آيةَ الْكرسيِّ على أثرِ وضوئِهِ. أعطاهُ اللَّهُ
ثوابَ أربعينَ عامًا، ورفعَ لَهُ أربعينَ درجةً، وزوَّجَهُ أربعينَ حَوراءَ
Sesiapa yang membaca ayat Kursi
ketika masih ada kesan air wudhuknya Allah akan memberikannya pahala 40
tahun (beribadat), mengangkat baginya 40 darjat dan mengahwinkannya dengan 40
orang bidadari (HR. Ad-Dailami seperti disebutkan dalam Kanzul ‘Ummal no.
26989, daripada Ibnu Umar ra. Dalamnya terdapat perawi yang terkenal dengan
kedustaan yakni Maqatil bin Sulaiman. As-Syaukani dalam Fawaid Majmuah no. 312,
menilai hadith ini sebagai hadith palsu. Syeikh Thahir Fatani dalam Tazkirah
Maudhuat no. 79 menilai sanadnya palsu).
جاء في الحديث من سره أن يملأ بيته خيراً فليقرأ آية الكرسي
كثيراً ومن قرأها عقب الوضوء رفع الله له أربعين درجة وخلق من كل حرف ملكاً يستغفر
لقارئها إلى يوم القيامة
Terdapat dalam sebuah hadith,
Barangsiapa yang senang rumahnya dipenuhi dengan kebaikan,maka hendaklah ia
memperbanyakkan membaca ayat kursi,dan barangsiapa yang membacanya selesai
wudhu maka Allah mengangkatkan 40 darjatnya dan Allah ciptakan dari setiap
huruf seorang malaikat yang meminta ampun kepada pembaca ayat kursi tersebut
hingga hari kiamat. (HN. As-Syufuri
dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad, tiada asal dalam kitab
muktabar sunnah).
11. Memudahkan jalan ke Jannah
مَنْ قَرَأَ آيَةَ اْلكُرْسِيِّ دُبُرَ كُلِّ صَلاَةٍ مَكْتُـوْبَةٍ
لَمْ يَمْنَعْهُ مِنْ دُخُوْلِ اْلَجنَّةِ إِلاَّ اْلَمَوْتُ
Sesiapa membaca ayat Kursi
mengiringi setiap selesai solat fardhu , nescaya tidak ada yang akan menegahnya
memasuki syurga, kecuali mati. (HR.
an-Nasaie dalam Sunan Kubra no. 9928, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no.
7532, daipada Abu Umamah ra, disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami'
no. 6464, sanadnya disahihkan oleh al-Mundziri dalam at-Targhib wa at-Tarhib
2/299).
12. Untuk perlindungan daripada
Syaitan
-rujuk no. 1 & 5
13. Untuk Menabung daripada
Kemiskinan dan Kemiskinan
عن النبي صلى الله عليه وسلم من خرج من منزله فقرأ آية الكرسي
يبعث الله إليه سبعين ألف ملك يستغفرون له ويدعون له فإذا رجع إلى منزله ودخل بيته
وقرأ آية الكرسي نزع الله الفقر من بين عينيه
Dari Nabi Saw, beliau bersabda;
Barasngsiapa keluar dari rumahnya, kemudian dia membaca Ayat Kursi, maka Allah
akan mengutus kepadanya tujuh puluh malaikat yang akan memohonkan ampun dan
mendoakannya. Kemudian ketika dia kembali ke rumahnya dan masuk rumah dengan
membaca Ayat Kursi, maka Allah menghilangkan kefakiran yang ada di depan
matanya. (HN. As-Shufuri dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad tiada
asal dalam kitab muktabar sunnah).
14. Untuk Perlindungan Rumah
مَنْ قَرَأَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ سُورَةِ الْبَقَرَةِ فِي
لَيْلَةٍ، لَمْ يَدْخُلْ ذَلِكَ الْبَيْتَ شَيْطَانٌ تِلْكَ اللَّيْلَةَ حَتَّى يُصْبِحَ:
أَرْبَعًا مِنْ أَوَّلِهَا، وَآيَةُ الْكُرْسِيِّ، وَآيَتَينِ بَعْدَهَا، وَثَلَاثٌ
خَوَاتِيمُهَا
Barangsiapa membaca sepuluh ayat
daripada surah al-Baqarah pada satu malam maka rumah tersebut tidak akan
dimasuki syaitan pada malam tersebut sehingga pagi iaitu empat ayat awal surah
al-Baqarah, ayat al-Kursi, dua ayat selepasnya dan tiga ayat terakhir di dalam
surah al-Baqarah (HR. Ad-Darimi no. 3425. Husain ad-Darani menilai hadith ini
munqathi' (dhaif) dan perawinya tsiqah).
من قرأها )آية الكرسي) حين يأخذ مضجعه أمنه الله على داره
ودار جاره والدويرات حوله
Barangsiapa yang membaca Ayat
Kursi ketika akan tidur, Allah Ta'ala akan melindungi rumahnya, rumah
tetangganya dan juga rumah-rumah di sekitarnya (HR. al-Baihaqi dalam Syuabul
Iman no. 2174, daripada Ali ra, palsu menurut Ibn al-Jauzi dalam al-Maudhu'at
al-Kubra 1/243, al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 6174 dan al-Syaukani
dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 298)
اقرأ آية الكرسي؛ فإنه يحفظك وذريتك ويحفظ دارك حتى الدويرات
حول دارك
Bacalah oleh kamu ayat Kursi,
maka Allah ta’ala peliharakan akan engkau, dan anak cucu kamu, dan akan rumah
kamu, dan rumah-rumah sekeliling rumah kamu (HN. As-Suyuthi dalam Durar
al-Mantsur 2/7 dan al-Itqan Fi Ulumul Qur’an hal. 740, daripada Ibnu Mas’ud ra,
dhaif menurut pentahqiq Tafsir Tamsijjatul Muslimin hal. 215).
Dari Abu Hurairah ra sesungguhnya
Rasulullah saw bersabda,
سورة البقرة فيها آية سيدة آي القرآن لا تقرأ في بيت فيه
شيطان إلا خرج منه: آية الكرسي
Dalam surah Al-baqarah ada
ayat-ayat utama dari ayat Al-Qur’an. Tidaklah engkau membacanya di dalam rumah,
kecuali syaitan akan keluar. Itu adalah ayat Kursi (HR. al-Hakim 1/560, dhaif
al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1348)
15. 70,000 malaikat melindungi
anda
قال جابر بن عبد الله رضي الله عنهما من قرأ آية الكرسي حين
يخرج من بيته وكل الله به سبعين ألف ملك يحفظونه من بين يديه ومن خلفه وعن شماله. وإن
مات قبل أن يرجع أعطاه الله ثواب أربعين شهيداً
Dari Jabir bin 'Abdillah
radhiyallahu'anhuma berkata : Barangsiapa membaca ayat kursi ketika keluar
rumahnya maka Allah mewakilkan 70 ribu malaikat yang menjaganya dari depan,
belakang,kiri dan kanannya. Jika ia mati sebelum pulang kerumahnya maka Allah berikan
kepadanya pahala 40 orang syahid. (HN. As-Syufuri dalam Nuhzatul Majalis 1/40, tanpa sanad,
tiada asal dalam kitab muktabar sunnah).
No comments:
Post a Comment