Matan hadith
إِنَّ أَهْلَ الشِّبَعِ فِى الدُّنْيَا هُمْ أَهْلُ الْجُوْعِ
فِى الْآخِرَةِ غَدًا
Terjemahan
Sungguh orang yang kenyang di
dunia mereka adalah orang yang lapar di akhirat nanti
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu'jam
al-Kabir no. 11693, daripada Ibnu Abbas ra
Hadith hasan lighairih menurut
Syeikh al-Albani dalam Sahih Targhib no. 2138, kerana terdapat riwayat-riwayat
penyokong:
Ibnu Umar ra
أكثرُ الناسِ شِبَعًا في الدنيا، أطولُهم جوعًا في الآخرةِ
Orang yang paling banyak kenyang
semasa di dunia adalah orang yang paling banyak mengalami kelaparan pada hari
kiamat (HR. at-Tirmidzi no. 2478, Ibnu Majah no. 3341 daripada Ibnu Umar ra.
Imam at-Tirmidzi menilai hadith ini hasan gharib dan Syeikh al-Albani menghasankannya,
Syeikh al-Arnauth menilaia sanad hadith ini dhaif dalam Takhrij Syarahussunnah
no. 4049)
Salman al-Farisi ra
إِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ شِبَعًا فِي الدُّنْيَا أَطْوَلُهُمْ
جُوعًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Sesungguhnya manusia yang paling
banyak kenyang di dunia adalah manusia yang paling lapar di hari kiamat (HR. Ibnu
Majah no. 3351, daripada Salman al-Farisi ra. Syeikh al-Albani menghasankannya)
Abu Juhaifah ra
أتيتُ النَّبيَّ ﷺ فجعَلْتُ أتجشَّأُ فقال يا أبا جُحَيفةَ
اكفُفْ مِن جُشئك فإنَّ أكثرَ النّاسِ شِبَعًا في الدُّنيا أطولُهم جوعًا يومَ القيامةِ
Aku datang kepada Nabi
shallallahu 'alaihi wa sallam dan aku mulai bersendawa, beliau bersabda,
"Wahai Abu Juhaifah, berhentilah bersendawa, kerana orang yang paling
kenyang di dunia adalah orang yang paling lapar pada hari kiamat (HR.
at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 351,
al-Hakim no. 7140, Ibnu Adi dalam al-Kamil fi ad-Dhuafa’ 7/74, daripada
Abu Juhaifah ra, al-Hakim menilai sanadnya sahih, at-Thabarani mendhaifkannya,
Syeikh al-Albani mensahihkannya, az-Zahabi mensahkan hadith ini dalam Siyar
A’lam an-Nubala 3/123 dan Syeikh al-Arnauth dalam tahqiqnya berkata hadith ini
kuat dengan dengan syawahid-syawahidnya)
Juga terdapat jalur sanad yang
melalui sahabat lain seperti Ibnu Abbas (HR. Abu Nua’im dalam Hilyatul Awliya’
3/345-346, sanadnya dhaif menurut al-Iraqi dalam Takhrij Ihya’ 3/71), dan
Abdullah bin Amru al-Ash, dengan pengumpulan semua jalan riwayat yang ada,
Syeikh al-Albani menilai hadith di atas sahih dalam Silsilah Hadith Sahih no.
343.
No comments:
Post a Comment