Wednesday 19 June 2024

Hadith palsu zikir murah rezeki

 

Nafi' dari Ibn Umar r.a. berkata: Saya menyaksikan ketika Nabi s.a.w. didatangi oleh seorang yang mengeluh: Ya Rasulullah saya menderita kekurangan rezeki penghasilanku. Maka sabda Nabi s.a.w.:

 

فَأَيْنَ أَنْتَ مِنْ صَلَاةِ الْمَلَائِكَةِ وَتَسْبِيحِ الْخَلَائِقِ وَمَا بِهِ يُرْزَقُوْنَ؟ قَالَ: وَمَا هُوَ يَا رَسُوْلَ اللَّهِ؟ قَالَ: سُبْحَانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللهِ العَظِيمِ اسْتَغْفِرُ اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الفَجْرِ إِلَى أَنْ تُصَلِّيَ الصُّبْحَ يَأْتِكَ الدُّنْيَا صَاغِرَةً رَاغِمَةً.

 

Dimanakah kamu dari solat (zikir)nya malaikat, dan tasbihnya semua makhluk yang dengan itu mereka mendapat rezeki). Ia bertanya: Apakah itu ya Rasulullah? Jawab Nabi s.a.w.: Subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil adzhim astaghfirullah dibaca 100 kali di antara sunat fajar sehingga solat subuh (Yakni di antara solat sunnah subuh sehingga solat subuh). Maka dunia akan datang kepadamu merendah-rendah.

 

 

Takhrij

 

HR. ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 3731, daripada Ibnu Umar ra.

 

Hadith palsu menurut Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 1/148

 

Hadith munkar menurut az-Zahabi dalam Tartib Maudhuat no. 276.

No comments:

Post a Comment

Hadith tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil

  Matan hadith   نوم العالم أفضل من عبادة الجاهل   Terjemahan   Tidurnya orang alim lebih baik dari ibadahnya orang jahil   ...