مَنْ تفقَّهَ ولم يتصوف فقد تفسق، ومَنْ تصوَّف ولم يتفقه
فقد تزندق، ومن جمعَ بينهما فقد تحقَّق
Sesiapa yang mempelajari ilmu
fiqh tanpa mengamalkan tasawuf, maka dia telah menjadi fasiq. Dan sesiapa yang
mengamalkan tasawuf tanpa mempelajari ilmu fiqh, maka dia telah menjadi zindiq
(murtad). Dan sesiapa yang menggabungkan antara kedua-duanya, maka dia telah
mencapai kebenaran. ”
Takhrij
Ucapan ini DINYATAKAN dalam:
Qawaid al-Tasawwuf, Ahmad Zaruq
al-Fasi hal. 22
Syarah ‘Ayn al-‘Ilm wa Zayn
al-Hilm, oleh Mulla ‘Ali al-Qari 1/33
Hashiah ‘Ali al-‘Adawi kepada
Syarh al-Zarqani ‘ala Matn al-‘Izziyyah fi al-Fiqh al-Maliki 3/195
Tanwir al-Qulub fi Mu’amalat
‘Allam al-Ghuyub, oleh Amin al-Kurdi hal. 467.
Tanpa SANAD atau merujuk kepada
sumber primer.
Penilaian sanad
Imam Malik bin Anas meninggal
dunia pada tahun 179 Hijrah.
1. Ahmad Zaruq al-Fasi [m 899 H].
Jarak masa antara Imam Malik dan beliau adalah 720 tahun. Sekurang-kurangnya
kita memerlukan 7 orang perawi thiqah untuk menyambungkan antara kedua-duanya.
2. Mulla ‘Ali al-Qari [m. 1014
H]. Jarak masa antara Imam Malik dan beliau adalah 835 tahun.
Sekurang-kurangnya kita memerlukan 8 orang perawi thiqah untuk menyambungkan
antara kedua-duanya.
3. Al-‘Adawi, Abu al-Hasan ‘Ali
bin Ahmad bin Makram al-Sa’idi [m. 1189 H]. Jarak masa antara Imam Malik dan
beliau adalah 1010 tahun. Sekurang-kurangnya kita memerlukan 12 orang perawi
thiqah untuk menyambungkan antara kedua-duanya.
Di manakah sanad itu?
Penilaian teks
Ucapan ini tidak diriwayatkan
dalam kitab Imam Malik, iaitu al-Muwatta’ atau mana-mana kitab murid imam Malik
yang terawal seperti al-Mudawwanah al-Kubra, iaitu koleksi fatwa-fatwa Imam
Malik yang dikumpulkan oleh Asad bin al-Furat dan Suhnun, menerusi Ibn
al-Qasim. Tiada sebarang kenyataan Imam Malik tentang tasawuf dalam kitab ini.
Ucapan ini juga tiada dalam kitab
pengumpul riwayat daripada Imam Malik seperti Ibn Zayd al-Qayrawani, al-‘Utbi
dan Ibn Rusyd.
Imam Malik bin Anas adalah tokoh
besar dalam ilmu fiqh. Beliau tidak pula terlibat dengan tasawuf seperti
tokoh-tokoh sufi lain.
Adakah Imam Malik telah menghukum
dirinya sebagai fasiq?
Demikian juga murid-murid Imam
Malik atau ulama tersohor Mazhab Maliki seperti Ibn Zayd al-Qayrawani, Ibn
‘Abdil Barr, Ibn Rusyd dan Abu al-‘Abbas al-Qurtubi tidak terlibat dengan
tasawuf. Adakah mereka mengabaikan pesanan imam mereka?
Kesimpulan
Daripada penjelasan di atas,
disimpulkan bahawa ucapan yang disandarkan kepada Imam Malik adalah PALSU,
walaupun ia seringkai diulang-ulang oleh golongan pro Tasawuf.
Benarlah kata-kata ‘Abdullah bin
al-Mubarak, “Sanad itu sebahagian daripada agama. Jika bukan kerana sanad,
nescaya sesiapa pun boleh mendakwa apa yang dia kehendaki.”
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 59757
https://al-maktaba.org/book/31621/17139
No comments:
Post a Comment