Tuesday, 9 September 2025

Hadith membaca al-Quran dengan melagukan seperti nyanyian dan ratapan

 

Matan hadith

 

 اقرَؤُوا القُرآنَ بلُحونِ العرَبِ وأصواتِها وإيّاكم ولُحونَ أهلِ الكِتابَيْنِ وأهلَ الفِسْقِ فإنَّه سيجيءُ بعدي قومٌ يُرجِّعونَ بالقُرآنِ ترجيعَ الغِناءِ والرَّهبانيَّةِ والنَّوحِ لا يُجاوِزُ حناجِرَهم مفتونةٌ قلوبُهم وقلوبُ مَن يُعجِبُهم شأنُهم

 

Terjemahan

 

Bacalah Al-Qur'an dengan suara orang Arab, dan hati-hatilah dengan suara yang dilagukan Ahli Kitab dan orang-orang fasik. Kerana sesungguhnya akan datang setelahku suatu kaum yang membaca Al-Qur'an dengan cara merdu seperti nyanyian, rintihan, dan ratapan. (Bacaan Al-Qur'an) mereka tidak melampaui kerongkong mereka, hati mereka terfitnah (terlena) begitu pula hati orang-orang yang terkagum dengan keadaan mereka

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 7223, Ibnu Adi dalam al-Kamil 2/78, al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 2406, Ibnu Waddhah dalam al-Bida' no. 254, al-Marwazi dalam Mukhtasar Qiyamullail hal. 135, daripada Huzaifah al-Yamani ra

 

Tidak sahih menurut Ibnul Jauzi dalam al-Ilal Mutanahiyah 1/118

 

Gharib menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Nataij al-Afkar 3/223

 

Dhaif menurut az-Zailaie dalam Takhrij al-Kasyaf 2/216

 

Dhaif menurut az-Zahabi dalam al-Talkhis al-Ilal Mutanahiyah no. 42

 

Tidak sahih menurut Syeikh al-Arnauth dalam Takrij Zaadul Maad 1/472

 

Dhaif menurut Syeikh al-Albani dalam  Dhaif Jami' no. 1067

 

Manakala Ibnu Katsir menghasankan sanadnya dengan pengumpulan seluruh jalan riwayat (al-Ahkam al-Kabir 3/225)

Wednesday, 2 July 2025

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

 

Matan hadith

 

قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ فَإِذَا جَلَسَ غَمَرَتْهُ الرَّحْمَةُ، فَإِنْ كَانَ غُدْوَةً صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُوْنَ أَلْفَ مَلَكٍ حَتَّى يُمْسِيَ، وَإِنْ كَانَ مَسَاءً صَلَّى عَلَيْهِ سَبْعُوْنَ أَلْفَ مَلَكٍ حَتَّى يُصْبِحَ.

 

Terjemahan

 

Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Apabila seseorang menjenguk saudaranya yang muslim, maka (seolah) dia berjalan di kebun syurga hingga duduk di dekat saudaranya. Apabila sudah duduk, maka dihujani rahmat dengan deras. Apabila menjenguk di pagi hari maka tujuh puluh ribu malaikat akan mendoa-kannya sampai petang. Apabila berkunjung di petang hari, maka tujuh puluh ribu malaikat akan mendoa-kannya sampai pagi.”

 

Takhrij

 

HR. Ahmad no. 612 daripada Ali ra

 

Hadith sahih menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 1367, dan sanadnya juga disahihkan oleh Syeikh Ahmad Syakir pentahqiq Musnad Ahmad

Hadith orang yang tidak menyempurnakan solat (perbuatan dalam solat)

 

Matan hadith

 

من صلّى الصلواتِ لوقتِها وأسبغ لها وضوءَها وأتمَّ لها قيامَها وخشوعَها وركوعَها وسجودَها – خرجت وهي بيضاءُ مسفرةٌ تقولُ: حفِظكَ اللهُ كما حفظتني ومن صلاها لغيرِ وقتِها ولم يسبغْ لها وضوءَها ولم يتمَّ لها خشوعَها ولا ركوعَها ولا سجودَها – خرجتْ وهي سوداءُ مظلِمةٌ تقولُ: ضيَّعكَ اللهُ كما ضيَّعتني حتى إذا كانت حيث شاء اللهُ لُفَّتْ كما يُلفُّ الثوبُ الخَلِقُ ثم ضُربَ بها وجهُه

 

Terjemahan

 

Sesiapa yang menunaikan solat pada waktunya, menyempurnakan wudhunya, menyempurnakan berdirinya, khusyuknya, rukuknya dan sujudnya, maka solat itu akan keluar dalam keadaan putih bersinar, sambil berkata: Semoga Allah menjagamu sebagaimana engkau telah menjagaku. Dan sesiapa yang menunaikan solat bukan pada waktunya, tidak menyempurnakan wudhunya, tidak menyempurnakan khusyuknya, rukuknya dan sujudnya, maka solat itu akan keluar dalam keadaan hitam dan gelap, sambil berkata: Semoga Allah mensia-siakanmu sebagaimana engkau telah mensia-siakan aku. Sehingga apabila sampai di tempat yang Allah kehendaki, maka solat itu dilipat sebagaimana kain buruk yang dilipat, lalu dilemparkan ke wajahnya.

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Awsath no. 3095, daripada Anas bin Malik ra.

 

Dhaif, kerana sanadnya terdapat perawi yang disepakati lemah oleh ulama, iaitu Abbad bin Katsir (Majma Zawaid 1/302)

 

Dhaif jiddan menurut Syeikh al-Albani dalam Dhaif Targhib no. 221

Hadith anak Adam hina disebabkan adanya kematian

 

Matan hadith

 

إِنَّ الله تعالى أذلَّ بَنِي آدَمَ بالموتِ ، وَجَعَلَ الدُّنْيَا دَارِ حياةِ ثُمَّ دَارَ مَوْتِ

وجَعَل الآخِرَةَ دَارَ جزاء ، ثُمَّ دَارَ بَقَاءِ

 

 

Terjemahannya

 

Sesungguhnya Allah SWT menjadikan anak Adam hina dengan sebab mati, dan Allah menjadikan dunia itu sebagai negeri kehidupan, kemudian menjadikannya sebagai negeri kematian. Manakala akhirat pula, Allah jadikannya sebagai negeri pembalasan, kemudian menjadikannya sebagai negeri yang kekal.

 

Takhrij

 

HR. at-Thabari dalam Tafsirnya 2/29, mursal (dhaif). Juga diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dalam tafsirnya (no. 18928), sepertimana disebutkan oleh Ibnu Katsir pula dalam tafsirnya 4/396, sanadnya dhaif

Hadith talak 3 menjadi 1

 

Matan hadith

 

طَلَّقَ رُكَانَة بْن عَبْد يَزِيد اِمْرَأَته ثَلَاثًا فِي مَجْلِس وَاحِد ، فَحَزِنَ عَلَيْهَا حُزْنًا شَدِيدًا ، فَسَأَلَهُ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : كَيْف طَلَّقْتهَا ؟ قَالَ : ثَلَاثًا فِي مَجْلِس وَاحِد فَقَالَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّمَا تِلْكَ وَاحِدَة ، فَارْتَجِعْهَا إِنْ شِئْت . فَارْتَجِعْهَا

 

Terjemahan

 

Rukanah Bin Abd Yazid menceraikan isterinya dengan talak tiga dalam satu majlis, maka sesudah itu dia jatuh sedih yang amat sangat. (Apabila dibawa kepada Nabi) Rasulullah s.a.w bertanya kepadanya: Bagaimanakah kamu menceraikannya? Dia menjawab: Dengan tiga sekaligus dalam satu majlis, lalu Nabi menjawab: Sesungguhnya itu hanyalah satu, rujuklah ﷺ dengannya sekiranya kamu mahu, lalu dia pun kembali rujuk dengan isterinya.

Takhrij

 

HR. Abu Ya'la dalam Musannafnya no. 2500, Abu Daud no. 2196, Ahmad no. 2387, daripada Ibnu Abbas ra.

 

Hasan menurut Syeikh al-Albani dalam Irwaul Ghalil 7/144

Hadith ancaman lelaki yang tidak membayar mahar isteri

 

Matan hadith

 

أيُّما رَجُلٍ تَزَوَّجَ امرَأةً على ما قَلَّ مِنَ المَهرِ أو كَثُرَ ليسَ في نَفسِه أن يُؤَدِّيَ إليها حَقَّها، خَدَعَها، فماتَ ولم يُؤَدِّ إليها حَقَّها، لقيَ اللَّهَ يَومَ القيامةِ وهو زانٍ، وأيُّما رَجُلٍ استَدانَ دَينًا لا يُريدُ أن يُؤَدِّيَ إلى صاحِبِه حَقَّه، خَدَعه حتّى أخذ مالَه، فماتَ، ولم يَرُدَّ إليه دَينَه لقيَ اللَّهَ وهو سارِقٌ

 

Terjemahan

 

Mana-mana lelaki yang berkahwin dengan seorang wanita dengan mahar yang sedikit atau banyak, tetapi dalam hatinya tidak berniat untuk menunaikan haknya, maka dia telah menipunya. Jika dia mati sebelum menunaikan haknya, maka dia akan menemui Allah pada hari kiamat dalam keadaan sebagai seorang penzina. Dan mana-mana lelaki yang berhutang dengan niat tidak mahu membayar kembali kepada tuannya, lalu dia menipunya dan mengambil hartanya, kemudian mati tanpa melunaskan hutangnya, maka dia akan menemui Allah sebagai seorang pencuri

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam as-Saghir no. 117, daripada Abu Maimun al-Kurdi ra

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini sahih dalam Sahih Targhib no. 1807

Rintihan Ahlus Sunnah Di Akhir Zaman

 

 

Imam Abdullah bin al-Mubarak rahimahullah berkata,

 

"اعلم يا أخي أنّ الموت كرامة لكلّ مسلم لقي الله على السُّنة، فإنّا لله وإنا إليه راجِعون، فإلى الله نشكو وحشتنا وذهاب الإخوان وقلة الأعوان وظهور البدع، وإلى الله نشكو عظيم ما حلّ بهذه الأمة من ذهاب العلماء وأهل السنة وظهور البدع."

 

"Ketahuilah wahai saudaraku, bahwa kematian adalah kemuliaan bagi setiap Muslim yang bertemu Allah dalam keadaan berpegang pada sunnah. Sesungguhnya kita milik Allah dan kepada-Nya kita kembali. Kepada Allah kita mengadukan kesepian kita, hilangnya saudara-saudara kita, sedikitnya penolong, dan merebaknya bid'ah. Dan kepada Allah pula kita mengadukan musibah besar yang menimpa umat ini berupa wafatnya para ulama dan ahli sunnah, serta munculnya bid'ah."

 

Al-I‘tiṣhām, hal. 57

Kebiasaan waktu muda akan menjadi kebiasaan waktu tua, maka peliharalah adab dikala muda

  Berkata hukamak:   من شب على شئ شاب عليه   Barang siapa pada masa mudanya biasa berbuat atas sesuatu, nescaya pada masa tuanya ter...