Matan Hadith
أَنْبَأَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الْحَافِظُ ،
حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ الْوَهَّابِ ، حَدَّثَنَا جَعْفَرٌ ، حَدَّثَنَا أَبُو عُمَيْسٍ ،
عَنْ عَوْنِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ ، قَالَتْ
: " مَنْ قَرَأَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ ، وَ قُلْ هُوَ
اللَّهُ أَحَدٌ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ وَ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ
، سَبْعَ مَرَّاتٍ حُفِظَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ الأُخْرَى(حديث
موقوف) "
Terjemahan
Telah mengkhabarkan kepada kami
Abu Abdullah al-Hafiz, telah mencerikatakan kepada kami Abu Abdullah Muhammad
ibn Ya’qub, telah mencerikatakan kepada kami Muhammad bin Abdul Wahab, telah
mencerikatakan kepada kami Jafar telah mencerikatakan kepada kami Abu U’mais,
dari ‘Aun bin ‘Abdillah, dari Asma’ bint Abi Bakar “Siapa yang membaca pada
hari Jumaat surah al-Fatihah, qul huwallahu ahad, qul a’uzubirabbilfalaq dan
qul a’uzubirabbinnas tujuh kali, maka ia akan dijaga pada hari itu hingga hari
jumaat yang akan datang.”
(HR Baihaqi, Kitab Fadhail
al-Awqat, Bab Fadhl Yawm al-Jumuah, no. 263 dan Mushannaf Ibnu Abi Syaibah,
15/305).
Takhrij
Hadis (atsar) ini adalah mawquf
dan dhaif. Sanad atsar ini sahih (perawinya tsiqah) hingga ‘Aun (Ibnu ‘Abdillah
bin ‘Utbah) yakni jika ‘Aun mendengar dari Asma’. Namun antara dirinya (‘Aun)
dengan Asmâ’ binti Abu Bakar terjadi keterputusan sanad (inqithâ`). ‘Aun adalah Ibnu ‘Abdillah bin ‘Utbah bin
Mas’ûd al-Hudzali. Ia adalah rawi yang dianggap tsiqah oleh Ahmad, Ibnu Ma’în,
an-Nasâi, dan al-‘Ujali [Tahdzibut Tahzib, 310 8/171-172 dan Taqribut Tahzib,
no. 5258 hal. 758].
Rujukan
majles.alukah.net/t111774
No comments:
Post a Comment