Sesetengah ulama berkata bahawa diriwayatkan dalam hadith bahawa sesiapa
yang menjaga solatnya, maka Allah s.w.t akan mengurniakannya lima keistimewaan,
pertama akan diangkat daripadanya kesempitan hidup di dunia, kedua dia akan
dihindarkan daripada azab kubur, ketiga dia akan menerima buku catatan amalnya
melalui tangan kanan, keempat dia akan melintasi titian sirat sepantas kilat,
dan kelima dia akan memasuk Syurga tanpa hisab.
Sesiapa yang meringan-ringankannya, maka Allah s.w.t akan menyeksanya
dengan lima belas seksaan:
a) 5 seksaan di dunia
b) 3 seksaan ketika meninggal dunia
c) 3 seksaan semasa di dalam kubur
d) 3 seksaan semasa dibangkitkan daripada
kubur.
Seksaan semasa di dunia adalah,
pertama, dicabut keberkatan umurnya, keduanya, dihapuskan tanda-tanda orang
soleh daripada wajahnya, ketiga, setiap amalan yang dilakukannya tidak akan
diganjari oleh Allah s.w.t, keempat doanya tidak akan diangkat ke langit
(doanya tidak akan diterima), dan kelima, tidak ada bahagian baginya dalam doa
orang-orang soleh.
Seksaan yang akan menimpanya ketika mati ialah, pertama dia akan mati dalam keadaan hina, kedua dia akan mati
dalam keadaan lapar, dan ketiga, dia akan mati dalam keadaan dahaga sehingga
jika dia diberi minum sebanyak air lautan di dunia pun tidak akan dapat
menghilangkan rasa hausnya.
Seksaan yang akan menimpanya di dalam kubur ialah, pertama, kubur menghimpitnya sehingga tulang-tulang rusuknya
berceragah antara satu sama lain, kedua, api akan dinyalakan di dalam kuburnya
dan dia akan dibalik-balikkan di antara bara api siang dan malam, ketiga seekor
ular yang besar bernama asy-Syuja' al-Aqra akan dilepaskan ke atasnya.
Kedua-dua mata ular itu daripada api dan kuku ular itu dibuat daripada besi.
Panjang setiap kuku ular itu sejauh satu hari perjalanan. Ular tersebut akan
berkata-kata dengan suara yang gemuruh seumpama petir, "Aku asy-Syuja'
al-Aqra. Aku diperintahkan Tuhanku supaya memukul kamu kerana kamu meninggalkan
subuh sehingga naik matahari, kerana meninggalkan zuhur hingga asar, kerana meninggalkan
asar hingga maghrib, kerana meninggalkan maghrib hingga isyak, kerana meninggalkan
isyak hingga subuh." Setiap kali ular itu memukulnya, dia akan terbenam ke
dalam bumi sejauh tujuh puluh hasta. Dia akan diazab berterusan di dalam kubur
sehingga hari kiamat.
Manakala seksaan yang akan menimpanya ketika dibangkitkan dari kubur
pada hari kiamat di padang mahsyar ialah
pertama, penghisabannya amat berat, kedua dia dimurkai Allah s.w.t, dan ketiga,
dia akan dimasukkan ke dalam neraka.
Yang tertulis di dalam hadith ini hanya 14 hukuman saja, bukan 15,
berkemungkinan perawi terlupa yang ke-15 sepertimana disebutkan oleh Ibnu Hajar
al-Makki dalam az-Zawajir.
Takhrij
HR. Ibnu Najjar dalam Tarikh Baghdad, daripada Abu Hurairah ra,
sepertimana disebutkan oelh as-Suyuthi dalam az-Ziyadat Ala al-Mawdhu’at hal.
391-392.
al-Kabair hal. 23-24 karya az-Zahabi (yang telah ditokok tambah). Ada
pun, berdasarkan rujukan ke atas al-Kabair karya az-Zahabi yang asli versi tahqiq
oleh Syaikh Muhyiddin Mistu, maka tidak disebutkan tentang hadith ini.
Kitab Fadhail al-A’mal karya Syaikh Muhammad Zakariyya al-Kandhalawi,
kitab Fadhilat Solat, bahagian 2, hadith nombor 7.
Kitab Tanbih al-Ghafilin hal. 276 karya Abu al-Laits as-Samarqandi
dengan 12 seksaan sahaja.
Irsadul Ibad hal. 12 karya Syeikh Zainuddin Malibari.
Dalam az-Ziyadat Ala al-Mawdhu’at hal. 391-392, karya as-Suyuti, at-Targhib
wa at-Tarhib 2/431 karya Qawwam As-Sunnah al-Asbahani, Majalis al-Asyarah karya
al-Khallal (daripada Ali bin Abi Talib ra), dengan riwayat 15 seksaan, cumanya
tidak disebutkan ular bernama Syuja al-Aqra.
Komentar ulama hadith:
Imam az- Zahabi berkata hadith ini bathil
(Mizan al-I’tidal 3/653).
Ibnu Hajar al-Asqhalani berkata hadith ini
nampak sekali kebathilannya dan ia termasuk hadith-hadith yang dibuat-buat oleh
para ahli tarekat (Lisanul Mizan 5/285).
Burhanuddin Al-Halabi juga telah menyebutkan
kebathilan hadith ini (AI-KasyfAI-Hatsits hal. 240).
Majdi Fathi as-Sayyid Ibrahim (pentahqiq) telah menyatakan bahawa
riwayat ini adalah bathil (Al-Majalis al-Asyarah hal 87).
Tiada asal menurut Fatwa Lajnah Daimah 3/259 dan Syeikh Shaleh Fauzan
dalam Nurun Aladdarb, 20.
Hadith palsu menurut Ibn Baz dalam Fatwa Bin Baz no. 5414 dan Syeikh Ibnu
Utsaimin dalam Majmu Fatawa 12/75-76.
Syeikh Dr. Hisyamuddin ‘Afanah menilai hadith ini palsu dan kebatilannya
jelas (Fatwa Thariqah Islam no. 55989).
Pernyataan asy-Syuja’ al-Aqra akan menyeksa di alam kubur dalam hadith
di atas ini bercanggah dengan hadith sahih.
Diriwayat dalam Sahih al-Bukhari no. 1315 dinyatakan bahawa ular ini
akan menyeksa mereka yang tidak menunaikan zakat, bukannya melalaikan solat.
Rasulullah shallAllahu 'alaihi wa sallam telah bersabda:
مَنْ آتَاهُ اللَّهُ مَالًا فَلَمْ يُؤَدِّ زَكَاتَهُ
مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُجَاعًا أَقْرَعَ لَهُ
زَبِيبَتَانِ يُطَوَّقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثُمَّ يَأْخُذُ بِلِهْزِمَتَيْهِ
يَعْنِي بِشِدْقَيْهِ
Barangsiapa yang Allah berikan harta namun tidak mengeluarkan
zakatnya maka pada hari kiamat hartanya itu akan berubah bentuk menjadi seekor
ular jantan yang bertanduk dan memiliki dua taring lalu melilit orang itu
pada hari kiamat lalu ular itu memakannya dengan kedua rahangnya, iaitu dengan
mulutnya seraya berkata: 'Aku inilah hartamu, akulah harta simpananmu (HR.
Bukhari no. 1315).
Banyak lagi nas yang sahih perlu kita pegang untuk memberi rasa takut
dan gerun apabila kita meninggalkan atau melalaikan.
Allah SWT telah menyebut di dalam al-Quran tentang kedudukan penghuni
neraka yang tidak mengerjakan. Firman Allah SWT:
(Setelah melihat orang-orang yang bersalah itu, mereka berkata):
"Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam (neraka) Saqar? Orang-orang
yang bersalah itu menjawab: "Kami tidak termasuk dalam kumpulan
orang-orang yang mengerjakan sembahyang; Dan kami tidak pernah memberi makan
orang-orang miskin; Dan kami dahulu selalu mengambil bahagian memperkatakan
perkara yang salah, bersama-sama orang-orang yang memperkatakannya; Dan kami
sentiasa mendustakan hari pembalasan, sehinggalah kami didatangi oleh perkara
yang tetap diyakini. Maka tidak akan berguna kepada mereka sebarang syafaat
pertolongan (kalaulah ditakdirkan ada) sesiapa yang boleh memberikan syafaat itu
(Surah al-Mudassir: 42-48).
Rujukan
Fatwa Soalajawab Islam no. 20897, 172024
https://dorar.net/fake-hadith/111
Fatwapedia no. 43506
Jazakallah khair penulis blog ni😊
ReplyDeleteI rasa penulis kena semak balik apa yang ditulis ada kesalahan.
ReplyDeletebahagian mana ada salah....boleh tolong senaraikan....supaya penulis aware
Delete