Monday 29 July 2019

Hadith kelebihan halba


Matan hadith


عن النبي صلى الله عليه وسلم ، أنه عاد سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه بمكة ، فقال : ادعوا له طبيبا ، فدعي الحارث بن كلدة ، فنظر إليه ، فقال :ليس عليه بأس ، فاتخذوا له فريقة ، وهي الحلبة مع تمر عجوة رطب يطبخان ، فيحساهما ، ففعل ذلك ، فبرئ

Terjemahan

Nabi sallahu ‘alaihi wasallam menziarahi Sa’ad bin Abi Waqqas radiallahu ‘anhu di Mekah. Lalu baginda bertitah: “Panggilkan untuknya seorang tabib.” Lalu dipanggil al-Harith bin Kaladah lalu beliau melihat keadaan Sa’ad. Dia kemudian berkata: “Sa’ad tidak apa-apa.” Dibawakan kepada Sa’ad fariqah [sejenis makanan] yang dimasak daripada halba dan kurma ajwah muda. Sa’ad memakannya lalu beliau sembuh.”


Takhrij

HN. Ibnu Qayyim di dalam Zaadul Maad hal. 639.


Saya tidak tahu dari mana Ibnu Qayyim ambil kisah ini. Syeikh Syu’aib al-Arnauth dan Syeikh Abdul Qadir al-Arnauth yang mentahqiq kitab ini tidak pula menyatakan sumbernya.




Matan hadith


لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِي الْحُلْبَةِ لَاشْتَرَوْهَا وَلَوْ بِوَزْنِهَا ذَهَبًا

Terjemahan

Kalaulah manusia itu mengetahui apa (kebaikan) yang ada pada halba, nescaya mereka akan membelinya walaupun dengan kadar (harga) emas.


Takhrij

HR. ath-Thabarani di dalam kitabnya al-Mu’jam al-Kabir daripada Mu’az bin Jabal, no. 187 dan ad-Dailami di dalam Musnad Firdaus, no. 5052.

Komentar ringkas ulama hadith:-

Imam Ibn al-Jauzi - tidak sahih (al-Mawdhu’at, 2/297)

Imam as-Suyuthi - palsu (al-La’aali al-Masnu’ah, 2/187)

Syeikh Mulla Ali al-Qari - palsu (al-Masnu’ fi Ma’rifah al-Hadith al-Mawdhu’, 1/150)

Imam al-Zurqani - palsu (Mukhtasar al-Maqasid, hal. 182)


Rujukan

Irsyad al-hadith siri ke - 310, Mufti Wilayah Persekutuan.


Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...