Monday 23 September 2019

Hadith jumlah bidadari yang diperolehi oleh penduduk syurga


Penduduk syurga dapat 2 isteri (dari bidadari)


Matan hadith

أَوَّلُ زُمْرَةٍ تَلِجُ الْجَنَّةَ صُوْرَتُهُمْ عَلَى صُوْرَةِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ لاَ يَبْصُقُوْنَ فِيْهَا وَلاَ يَمْتَخِطُوْنَ وَلاَ يَتَغَوَّطُوْنَ آنِيَتُهُمْ فِيْهَا الذَّهَبُ أَمْشَاطُهُمْ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَمَجَامِرُهُمْ الألوة ورشحهم الْمِسْكُ وَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ زَوْجَتَانِ يُرَى مُخُ سُوْقِهِمَا مِنْ وَرَاءِ اللَّحْمِ مِنَ الْحَسَنِ وَلَا اخْتِلاَفَ بَيْنَهُمْ وَلاَ تَبَاغُضَ قُلُوْبُهُمْ قَلْبُ رَجُلٍ وَاحِدٍ يُسَبِّحُوْنَ اللهَ بُكْرَةً وَعَشِيًّا

Terjemahan

“Rombongan yang pertama kali masuk syurga bentuj mereka seperti bentuk rembulan di malam purnama, mereka tidak berludah, tidak beringus, tidak buang air. Bekas minuman mereka dari emas, sikat mereka dari emas dan perak, pembakar gaharu mereka dari kayu india, keringat mereka beraroma misik, dan bagi setiap mereka dua orang isteri, yang nampak sum-sum betis mereka di balik daging kerana kecantikan. Tidak ada perselisihan di antara mereka, tidak ada permusuhan, hati-hati mereka hati yang satu, mereka bertasbih kepada Allah setiap pagi dan petang”

Takhrij

HR. Bukhari no. 3007 dan Muslim no.2834, dari Abu Hurairah ra. Sahih ijma'.




Orang mati syahid dapat 72 bidadari


Matan hadith

إِنَّ لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ سِتَّ خِصَالٍ أَنْ يُغْفَرَ لَهُ فِي أَوَّلِ دَفْعَةٍ مِنْ دَمِهِ وَيَرَى مَقْعَدَهُ مِنْ الْجَنَّةِ وَيُحَلَّى حُلَّةَ الْإِيمَانِ وَيُزَوَّجَ مِنْ الْحُورِ الْعِينِ وَيُجَارَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ وَيَأْمَنَ مِنْ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ

Terjemahan

“Bagi orang yang mati syahid di sisi Allah enam keutamaan, ia diampuni tatkala pertama kali darahnya menitik, ia melihat tempat duduknya di syurga, ia dihiasi dengan pakaian keimanan, dan ia dinikahkan dengan 72 bidadari, ia diselamatkan dari azab kubur, dan diamankan tatkala hari kebangkitan”

Takhrij

HR. Ahmad no. 17182, Tirmidzi no. 1663 dari al-Miqdam ra. Disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 3213.



Bidadara buat wanita

Adalah suaminya yang terakhir semasa di dunia.

Matan hadith

شِئْتِ أَنْ تَكُوْنِي زَوْجَتِي فِي الْجَنَّةِ فَلاَ تَزَوَّجِي بَعْدِي فَإِنَّ الْمَرْأَةَ فِي الْجَنَّةِ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا فِي الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ حَرَّمَ اللهُ عَلَى أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْكِحْنَ بَعْدَهُ لِأَنَّهُنَّ أَزْوَاجَهُ فِي الْجَنَّةِ

Terjemahan

“Jika kau ingin menjadi isteriku di syurga maka janganlah engkau menikah lagi setelah aku meninggal, kerana seorang wanita di syurga akan menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir di dunia. Kerananya Allah mengharamkan isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk menikah lagi setelah meninggalnya Nabi, kerana mereka adalah isteri-isteri Nabi di syurga”


Takhrij

HR. Baihaqi dalam Sunan Kubra 7/69 dari Huzaifah ra.  Syeikh al-Arnauth berkata perawi hadith ini tsiqah di dalam Takhrij Siyar A'lam an-Nubala 2/208. Disahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 1281.



Bidadara wanita yang belum sempat menikah


Matan hadith

وَمَا فِي الْجَنَّةِ أَعْزَبُ

Terjemahan

“Tidak ada seorang yang membujang pun di syurga”

Takhrij

HR. Ibnu Hibban no. 7420. Muslim no. 2834. Syeikh al-Arnauth berkata sanadnya sahih dalam Takhrij Ibnu Hibban.



Imam Nawawi dalam Syarah Sahih Muslim no. 2834 berkata, makna 'Azabu adalah lelaki sewaktu di dunia tidak beristeri. Bererti wanita yang belum menikah termasuk dalam hadith ini. Ini kerana seorang lelaki beristeri dua. Boleh jadi isteri tersebut adalah wanita yang belum menikah atau wanita yang suaminya tidak masuk syurga. Kerana disyurga tidak ada yang bujang (lelaki/perempuan dan duda/janda).

Maka wanita ini boleh jadi dinikahkan dengan lelaki dunia yang masuk syurga yang akan menyenangkan hatinya ini kerana menurut Syeikh Utsaimin yang dimaksudkan dengan bidadara adalah daripada kalangan lelaki dunia yang masuk syurga (Majmu' Fatawa Syaikh al-'Utsaimin 2/53).


وأن للرجل زوجتين من نساء الدنيا وبذلك يعلم اشتراك أهل الجنة جميعهم في الحور ونساء الدنيا

Bagi orang laki-laki terdapat dua isteri dari wanita-wanita isterinya semasa di dunia, dengan demikian diketahui bahawa lelaki penduduk syurga semuanya sama yakni mempunyai  isteri dari golongan bidadari serta wanita-wanita dunia (Al-fatawa Al-Haditsiyah 1/236).


Wanita dunia primadona  bidadari di syurga


Matan hadith

بَلْ نِسَاءُ الدُّنْيَا أَفْضَلُ مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ

Terjemahan

"Bahkan wanita dunia lebih afdhal dari pada para bidadari"

Takhrij

HR. At-Thabrani dalam Al-Mu'jam Al-Kabiir no. 780. Hadith ini dilemahkan oleh Al-Haitsami dalam Majma' Az-Zawaaid 7/255 dan juga Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 2230.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...