Nama Nabi Khidir as
Penisbatan nama sebenar Nabi Khidir as sebagai Balya ibnu Malkan
merupakan salah satu pendapat yang dikemukakan oleh Imam Maraghi dalam
tafsirnya (Tafsir Maraghi 15/343).
Juga dinaqalkan oleh Ibnu Katsir dalam Qashash
Anbiya hal. 592 dari at-Thabari dalam Tafsir at-Thabari 1/256 dan Ibnu Qutaibah
dalam al-Ma'arif dari Wahb bin Munabbih.
Wahb bin Munabbih adalah seorang tabien (Yahudi
yang masuk Islam) berasal dari Yaman. Para ulama menilai tinggi keilmuannya
dalam sirah dan maghazi. Tetapi dalam ilmu periwayatan beliau terkenal suka
meriwayatkan cerita-cerita Israiliyyat yang bersandarkan dengan hadith-hadith
yang dhaif. Az-Zahabi menilai beliau tsiqah (Wafayat al-A'yan wa Anba Abna
al-Zaman 6/35. ).
Ibnu Katsir menilai Ka'ab dan Wahb adalah dua orang
perawi yang suka membawa khabar dengan sanad yang rosak (Tafsir Ibnu
Katsir 6/ 195-197).
Mereka berdua juga sering dijarh oleh para ulama
(Manna’ Khalil Al Qattan hal. 493).
Matan hadith
انما سمي الخضر لانه اذا جلس
على فروة بيضاء فاذا هي تهتز من خلفه خضراء
Terjemahan
Sesungguhnya dinamakan Khidir kerana dia telah duduk di atas tanah putih (tanah yang kering tanpa tumbuhan), lalu bergoncang di belakangnya dan menjadi berwarna hijau (subur dengan tumbuhan)
Takhrij
HR. Bukhari no. 3402, Tirmidzi no. 3151, Ahmad no. 8113, Ibnu Hibban no. 6222, daripada Abu Hurairah ra.
Ini sebagaimana yang disampaikan oleh Syekh Ibrahim
Al-Bajuri dalam mukadimah kitabnya, Al-Baijuri ‘ala Ibni Qasim 1/31:-
وكذا الخضر بفتح الخاء وكسر
الضاد او سكونها ولقب بذلك لانه ما جلس على ارض الا اخضرت
Seperti itu juga Nabi Khidir, beliau digelar
demikian kerana dimana saja bumi yang beliau duduki, maka akan menjadi hijau
(subur).
No comments:
Post a Comment