Matan hadith
أوصاني ربي بتسع: أوصاني بالإخلاص في السرِّ والعلانية، والعدل في الرِّضا
والغضب، والقصد في الفقر والغِنى، وأن أعفو عمَّن ظلمني، وأُعطي مَن حرمني، وأصل
مَن قطعني، وأن يكون صَمتي فكرًا، ونطقي ذكرًا، ونظري عبرًا
Terjemahan
“Tuhanku memerintahkanku sembilan hal; ikhlas secara sembunyi dan
terbuka, berlaku adil semasa reda dan marah, bersederhana ketika fakir dan
kaya, memaafkan orang yang menzalimiku, menyambung perhubungan dengan yang
memutuskan, memberi kepada yang membenciku, diamku untuk berfikir, bicaraku untuk
berzikir, dan yang ku lihat menjadi pengajaran.”
Takhrij
Pengkaji di web al-Durar al-Saniyyah
menyatakan ia tidak sahih, no. 140 (https://www.dorar.net/fake-hadith/140)
Diriwayatkan pula dari Abu Hurairah RA dengan
lafaz:
Matan hadith
أَمَرَنِي رَبِّي بِتِسْع: خَشْيَةِ الله في السِّرِّ والعلانية، وكلمة
العدل في الغضب والرضى، والقصد في الفقر والغنى، وأن أَصِلَ مَنْ قَطَعَنِي، وأعطي
مَنْ حَرَمَنِي، وأعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنِي، وأن يكون صَمْتي فِكْرا، ونُطْقِي
ذِكْرا، ونظري عبرة، وآمرُ بالعُرْف، وقيل: بالمعروف
Takhrij
HR Razin dalam Tajrid al-Sihah al-Sittah,
Ibnu al-Asir dalam Jami’ al-Usul 11/687, al-Tabrizi dalam Misykat al-Masabih
no. 5358, al-Maghribi dalam Jami’ al-Fawaid 4/139 dan al-Tabari dalam Tafsirnya
7/346.
Syeikh Abdul Qadir al-Arnauth (pentahqiq kitab Jami’ al-Usul no. 9317)
berkata: Tiga ayat yang pertama telah diriwayatkan oleh al-Tabarani di dalam
al-Ausath dari Anas, al-Baihaqi di dalam Syu’ab al-Iman dari Abu Hurairah,
iaitu lafaz: “Takuti Allah semasa sembunyi dan terbuka, berlaku adil semasa
marah dan reda, bersederhana semasa fakir dan kaya” adalah hadith hasan. Dan
tiga ayat yang berikutnya diriwayatkan oleh al-Bazzar, al-Tabarani, dan
al-Hakim dari Abu Hurairah, juga Ahmad dan al-Hakim dari ‘Uqbah bin Amir; juga
al-Tabarani di dalam al-Ausat dari Ali, juga al-Tabarani dari Mu’az bin Anas,
al-Bazzar dari ‘Ubadah bin al-Samit, adalah hadith hasan dengan jalur-jalur dan
syawahidnya. Dan tiga ayat yang akhirnya, tidak dijumpai jalur-jalur dan
syawahidnya.
Ibnu Taimiyyah dalam Manahij Sunnah Nabawiyah 7/157 berkata, dia Razin
suka menyebut perkara-perkara yang tidak betul dalam bukunya. Dan As-Syaukani
berkata dia memasukkan hal-hal/cerita-cerita yang tidak diketahui asalnya
(Fawaid Majmuah hal. 49)
Diriwayatkan juga oleh Ibnu Abu Dunya dari
al-Hasan bin Zakwan RH berkata:
Sesungguhnya Nabi Daud AS berkata:
Matan hadith
أَوْصَانِي رَبِّي عَزَّ وَجَلَّ بِتِسْعِ خِصَالٍ أَوْصَانِي بِخَشْيَتِهِ
فِي السِّرِّ وَالْعَلانِيَةِ وَالْعَدْلِ فِي الْغَضَبِ وَالرِّضَا وَالاقْتِصَادِ
فِي الْغِنَى وَالْفَقْرِ وَأَوْصَانِي أَنْ أَصِلَ مَنْ قَطَعَنِي وَأَنْ
أُعْطِيَ مَنْ حَرَمَنِي وَأَعْفُوَ عَمَّنْ ظَلَمَنِي وَأَنْ يَكُونَ نَظَرِي
عِبَرًا وَصَمْتِي تَفَكُّرًا وَقُولِي ذِكْرًا
Terjemahan
Seperti di atas
Takhrij
HR. Ibn Abi Duniya dalam Islah al-Mal no. 312
(1/325)
No comments:
Post a Comment