Tuesday 24 December 2019

Hadith Aisyah ra disihir


Matan hadith

عَنْ عائشةَ زَوجِ النَّبيِّ ﷺ، أنَّها أعتَقَتْ جاريةً لها عَنْ دُبُرٍ مِنْها، ثُمَّ إنَّ عائشةَ مَرِضَتْ، فدخَلَ عليْها سِنْدِيٌّ، فقالَ: إنَّكِ مَطْبوبةٌ، فقالَتْ: مَنْ طَبَّني؟ قالَ: امرأةٌ مِن نَعْتِها كَذا وكَذا، وقَدْ بالَ في حِجْرِها صبيٌّ، فقالَتْ عائشةُ: ادْعُوا لي فُلانةَ، لجاريةٍ لها تخدُمُها، فوَجَدوها في بَيتِ جِيرانٍ لها، في حِجْرِها صبيٌّ قَدْ بالَ، فقالَتْ: حتّى أغسِلَ بَولَ هذا الصَّبيِّ، فغسلَتْهُ، ثُمَّ جاءَتْ، فقالَتْ لها عائشةُ: أسَحَرْتِينِي؟ فقالَتْ: نَعَمْ، فقالَتْ: لِمَ؟ قالَتْ: أحبَبْتُ العِتْقَ، قالَتْ عائشةُ: واللَّهِ لا تَعْتِقِي أبدًا، فأمَرَتِ ابْنَ أخيها أنْ يبيعَها مِنَ الأعرابِ ممَّنْ يُسِيءُ مَلَكَتَها، ثُمَّ ابْتَعْ بثَمنِها رقبةً؛ حتّى أُعْتِقَها، ففعَلَتْ. قالَتْ عَمْرةُ: فلَبِثَتْ عائشةُ ما شاءَ اللَّهُ مِنَ الزَّمانِ، ثُمَّ إنَّها رأَتْ في النَّومِ أَنِ اغْتَسِلي مِنْ ثلاثِ أَبْؤُرٍ يَمُدُّ بعضُها بعضًا؛ فإنَّكِ تُشْفَيْنَ، فاغتَسَلَتْ، فشُفِيَتْ

Terjemah

Telah mengabarkan pada kami Abu al-Hasan asy-Syairazi, telah   mengkabarkan kepada kami Zahir bin Ahmad, telah mengabarkan pada kami Abu Ishaq al-Hasyimi, telah mengabarkan pada kami Abu Musy’ab dari Malik, Abi ar-Rijal Muhammad bin Abdurrahman, dari ibunya Amrah binti Abdurrahman dari Aisyah, istri Nabi ﷺ, bahawa dia membebaskan budak wanita dari biara. Kemudian Aisyah sakit. Maka Seorang Sindi masuk menemui Aisyah. Dia berkata, “Sesungguhnya kamu terkena sihir.” Aisyah bertanya, “Siapa yang telah menyihirku?”. Dia menjawab, “Seorang wanita dengan ciri-ciri seperti ini dan seperti ini. Di kamarnya ada bayi yang kencing.” Lalu Aisyah berkata, “Tolong panggilkan oleh kalian si fulanah,” wanita budak yang membantunya. Mereka   menemukan wanita budak itu ada di rumah tetangga Aisyah. Di kamarnya ada bayi yang telah kencing. Wanita budak itu berkata, “Tunggu sebentar, saya mau mencuci kencing bayi ini dulu.” Budak itu pun membersihkan kencing bayi tersebut. Lalu dia datang menemui Aisyah. Aisyah pun bertanya kepadanya, “Apakah kamu telah menyihir saya?” Wanita budak itu menjawab, “Iya”. Aisyah bertanya kembali, “Kenapa?” Wanita budak itu menjawab, “Saya ingin jadi orang merdeka.” Aisyah mengatakan, “Demi Allah, selamanya kamu tidak akan menjadi orang yang merdeka.” Lalu Aisyah menyuruh Anak saudara laki-lakinya (keponakan) itu untuk menjual wanita budak itu ke orang Arab yang memperlakukan tidak baik budaknya.  Dari hasil penjualan wanita budak tersebut, kamu belikan satu wanita budak lain, sehingga saya akan memerdekan wanita budak tersebut. „Aisyah pun melakukannya.  Amrah berkata: “Aisyah pun masih tetap dalam keadaan sakit beberapa waktu lamanya, sesuai kehendak Allah. Kemudian suatu saat ketika tidur, Aisyah bermimpi (dalam mimpinya ada yang menyuruh), mandilah kamu dengan air yang berasal dari 3 sumur yang berbeza. Air itu dicampur. Maka engkau akan sembuh (dari sihir).

Takhrij

Dikeluarkan oleh Imam Baghawi dalam Syarhus Sunnah no. 3261, Syeikh al-Arnauth melalui takhrij kitab tersebut menilai sanad hadith ini sahih.

Juga boleh ditemui:

HR. Ahmad no. 22996, dari Amrah binti Abdurrahman.
Atsar ini disahihkan oleh Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad no. 22996. Juga disahihkan oleh Syeikh al-Albani dalam Irwa' al-Ghalil no. 1757.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...