Tular
dari video dan ig akaun ustadz Hilman berkenaan hadits yang mafhumnya seperti
berikut:
Suatu
ketika Ibnu Umar bertanya kepada Rasul.
Ya
Rasulullah, bagai mana cara nya aku ingin merasakan kalau Allah tersenyum
kepadaku, aku tidak bisa melihat wajah Allah, tapi aku ingin tahu seperti apa Allah
tersenyum kepada hamba nya.
Rasulullah
sallallahualaihi wasallam menjawab. “Wahai Ibnu Umar, kalau kamu ingin wajah Allah
tersenyum kepadamu, maka buatlah senyuman di wajah Ibumu. Kerana di saat ibumu
tersenyum kerana kebaikanmu, kerana kelakuanmu, ibumu tersenyum kerana perilakumu,
ibumu tersenyum kerana prestasimu, ibumu tersenyum kerana sesuatu yang kau
berikan kepadanya. Di saat itu Allah sedang tersenyum kepada hambaNya.
Ulasan
Saya
sendiri berhubung dengan Ustaz tersebut untuk pencerahan, dan beliau
menyebutkan kepada saya bahawasanya beliau membawa hadith tersebut secara
makna berdasarkan hadith di bawah:-
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ كَثِيرٍ أَخْبَرَنَا سُفْيَانُ حَدَّثَنَا عَطَاءُ بْنُ السَّائِبِ
عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ جِئْتُ أُبَايِعُكَ عَلَى
الْهِجْرَةِ وَتَرَكْتُ أَبَوَيَّ يَبْكِيَانِ فَقَالَ ارْجِعْ عَلَيْهِمَا فَأَضْحِكْهُمَا
كَمَا أَبْكَيْتَهُمَا
Terjemahan
Telah
menceritakan kepada kami Muhammad bin Katsir, telah mengabarkan kepada kami
Sufyan, telah menceritakan kepada kami 'Atha` bin As Saib, dari ayahnya, dari
Abdullah bin 'Amr , ia berkata: Terdapat seorang laki-laki yang datang kepada
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam dan berkata: aku datang membai'at
engkau untuk berhijrah, dan aku telah meninggalkan kedua orang tuaku dalam
keadaan menangis. Kemudian beliau berkata: "Kembalilah kepada mereka berdua
dan buatlah mereka tertawa sebagaimana engkau membuat mereka menangis!"
Takhrij
HR.
Abu Daud no. 2166 disahihkan oleh Syeikh al-Albani dan dihasankan Syeikh al-Arnauth.
Mungkin
dia tersilap nukil nama perawi sahabat dari Abdullah bin 'Amru kepada Ibnu Umar
ra. Penggunaan hadith ini semata untuk menjelaskan video yang tular itu tidaklah tepat 100%, kerana terdapat minit akhir dalam video tersebut menyebut "Allah sedang tersenyum melihat hambaNya yang membuatkan ibunya tersenyum".
Hasil
carian saya, tidak menemui redaksi hadith seperti berikut, melainkan satu
hadith yang mendekati makna ustaz tersebut, iaitu:-
Hadith
redha Allah atas redha ibu bapa
Matan hadith
رضى الله في رضى
الوالدين ، وسخط الله في سخط الوالدين
Terjemahan
Redha
Allah adalah pada redha kedua ibu bapa, dan murka Allah adalah pada murka ibu
bapa
Takhrij
Hadith
ini dikeluarkan antaranya oleh al-Tirmizi dalam al-Jami' al-Mukhtasar (no. 1899),
Ibn Hibban dalam al-Taqasim wa al-Anwa' (no. 429), al-Hakim dalam al-Mustadrak
(no. 4/151-152), kesemuanya dari jalur Khalid bin al-Harith dari Syu'bah dari
Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya dari `Abdullah ibn `Amru dari Nabi SAW secara
marfu'. Juga dikeluarkan al-Tirmizi (dalam komentar no. 1899) dari jalur
Muhammad bin Basyar dari Muhammad bin Ja'far dari Syu'bah dari Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya
dari `Abdullah ibn `Amru secara Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah ibn `Amru.
Sesetengah
lafaz menyebut (الرَّبِّ - Tuhan) menggantikan perkataan (الله - Allah).
Hadith
ini tidak sahih sebagai kata-kata Nabi SAW, tetapi yang benar ialah ia
adalah kata-kata sahabat : `Abdullah ibn `Amru sahaja. Hadith ini datang dalam
dua jalur satu Marfu' (bersambung kepada Nabi SAW) dan satu Mauquf (terhenti
kepada Sahabat - `Abdullah ibn `Amru - sebagai kata-katanya sahaja), dan
riwayat yang mahfuz (terpelihara , yang sebetulnya dan tidak silap) ialah
riwayat yang Mauquf.
Dan
berkata Imam al-Tirmidzi sejurus saja beliau mengeluarkan (meriwayatkan) hadith
ini dalam kitabnya al-Jami' al-Mukhtasar :
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ شُعْبَةَ عَنْ
يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو نَحْوَهُ
وَلَمْ يَرْفَعْهُ وَهَذَا أَصَحُّ ... وَهَكَذَا رَوَى أَصْحَابُ شُعْبَةَ عَنْ
شُعْبَةَ عَنْ يَعْلَى بْنِ عَطَاءٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو مَوْقُوفًا وَلَا نَعْلَمُ أَحَدًا رَفَعَهُ غَيْرَ خَالِدِ بْنِ
الْحَارِثِ
"Telah
menceritakan kami Muhammad bin Basyar dari Muhammad bin Ja'far dari Syu'bah dari Ya'la bin `Atha' dari Ayahnya
dari `Abdullah ibn `Amru semisalnya (iaitu hadith yang sama seperti yang
diriwayatkan Khalid bin al-Harith) dan beliau (iaitu Muhammad bin Basyar) tidak
meriwayatkannya secara Marfu' (tetapi Mauquf sahaja) dan riwayat yang Mauquf
inilah yang tepat, ...dan hadith ini diriwayatkan oleh anak-anak murid Syu'bah
yang lainnya dari Syu'bah dari Ya'la dari `Atha' dari Ayahnya dari `Abdullah
bin `Amru secara Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah bin `Amru sahaja, dan
tidaklah diketahui seorangpun dari kalangan murid-murid Syu'bah yang
meriwayatkan hadith ini daripada Syu'bah secara Marfu' selain Khalid bin
al-Harith sahaja" (al-Jami' al-Mukhtasar, komentar hadith no. 1899). Juga
berkata Imam al-Tirmizi lagi dalam kitabnya al-`Ilal al-Kabir:
أصحاب شعبة لا
يرفعون هذا الحديث ، ورفعه خالد بن الحارث
"Semua
murid-murid Syu'bah tidak meriwayatkan hadith ini dari Syu'bah secara Marfu',
Khalid bin al-Harith - sahaja - yang meriwayatkannya secara Marfu'"
(al-`Ilal al-Kabir, no. 365).
Berdasarkan
penjelasan Imam al-Hafiz Abu `Isa al-Tirmizi diatas, dapatlah diketahui bahawa
Khalid bin al-Harith meriwayatkan hadith ini dari Syu'bah secara Marfu' ,
sedangkan Muhammad bin Basyar serta lain-lain murid Syu'bah meriwayatkan hadith
ini dari Syu'bah juga tetapi secara Mauquf sahaja, dan yang betul ialah ia
adalah Mauquf sebagai kata-kata `Abdullah bin `Amru sahaja sebagaimana
periwayatan majoriti murid-murid Syu'bah. Manakala Khalid bin al-Harith beliau
telah tersilap meriwayatkan hadith ini secara Marfu'.
Kesimpulannya, ungkapan
ini adalah kata-kata `Abdullah bin `Amru dan bukannya kata-kata Nabi SAW. Adapun
makna intipati kata-kata `Abdullah ibn `Amru ini benar dan diamalkan fiqhnya.
Rujukan
http://ansarul-hadis.blogspot.com/2012/01/penjelasan-status-hadith-redha-allah.html
No comments:
Post a Comment