Matan hadith
روي
عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: "لما خلق الله تعالى جبرائيل عليه
السلام على أحسن صورة وجعل له ستمائة جناح، طول كل جناح ما بين المشرق والمغرب نظر
إلى نفسه فقال- أي: جبريل- : إلهي هل خلقت أحسن صورة مني؟ فقال الله
تعالى: لا، فقام جبرائيل وصلى ركعتين شكرا لله تعالى، فقام في كل ركعة عشرين ألف
سنة، فلما فرغ من الصلاة قال الله تعالى: يا جبرائيل، عبدتني حق عبادتي ولا
يعبدني أحد مثل عبادتك لكن يجيء في آخر الزمان نبي كريم حبيب إلي يقال له: محمد،
وله أمة ضعيفة مذنبة يصلون ركعتين مع سهو ونقصان في ساعة يسيرة وأفكار كثيرة وذنوب
كبيرة، فوعزتي وجلالي إن صلاتهم أحب إلي من صلاتك؛ لأن صلاتهم بأمري وأنت صليت
بغير أمري قال جبرائيل: يا رب ما أعطيتهم في مقابلة عبادتهم؟ فقال الله
تعالى: أعطيتهم جنة المأوى، فاستأذن من الله تعالى أن يراها، فأذن الله تعالى
له، فأتى جبرائيل وفتح جميع أجنحته ثم طار فكلما فتح جناحين قطع مسيرة ثلاثة آلاف
سنة وكلما ضم قطع مثل ذلك، فطار على هذا ثلاثمائة عام فعجز ونزل في ظل شجرة وسجد
لله تعالى فقال في سجوده: إلهي هل بلغت نصفها أو ثلثها أو ربعها؟ فقال الله
تعالى: يا جبرائيل، لو طرت ثلاثمائة ألف عام ولو أعطيتك قوة مثل قوتك وأجنحة مثل
أجنحتك فطرت مثل ما طرت لا تصل إلى عشر من أعشار ما أعطيته لأمة محمد في مقابلة
ركعتين من صلاتهم
Terjemahan
“Sesungguhnya Allah
telah menciptakan malaikat Jibril dengan bentuk yang sangat elok. Jibril
mempunyai 124,000 sayap dan di antara sayap-sayap itu terdapat dua sayap yang
berwarna hijau seperti sayap burung merak, sayap itu antara timur dan barat.
Jika Jibrail menebarkan hanya satu daripada beberapa sayap yang dimilikinya,
maka ia sudah cukup untuk menutup dunia ini”.
Setelah memandang
dirinya yang tampak begitu indah dan sempurna, maka malaikat Jibril pun berkata
kepada Allah,
“Wahai Rabbku,
apakah Engkau menciptakan makhluk lain yang lebih baik daripada aku?”
Kemudian Allah pun
menjawab pertanyaan malaikat Jibril,
“Tidak”.
Mendengar jawapan
Allah, maka malaikat Jibrail pun berdiri dan melakukan solat dua rakaat untuk
bersyukur kepada Allah. Pada setiap rakaat solat yang dikerjakan oleh malaikat
Jibrail, dia menghabiskan masa selama 20,000 tahun lamanya.
Setelah malaikat
Jibril selesai melaksanakan solatnya, kemudian Allah pun berfirman kepadanya,
“Wahai Jibrail,
kamu telah menyembah Aku dengan ibadah yang bersungguh-sungguh dan tidak ada seorang
pun yang menyembahKu seperti ibadah yang kamu lakukan, akan tetapi di akhir
zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia, yang paling Aku cintai bernama
Muhammad. Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa.
Seandainya mereka
mengerjakan solat dua rakaat walau hanya sebentar dan dalam keadaan lupa serta
serba kurang, dengan fikiran yang melayang-layang dan dosa mereka pun besar,
maka demi kemuliaanKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu lebih Aku
sukai daripada solatmu. Hal tersebut kerana mereka telah mengerjakan solat itu
atas perintahKu sedangkan solat kamu bukan atas perintahKu”.
Setelah mendengar
hal tersebut, Jibrail pun kembali bertanya kepada Allah,
“Ya Rabbku, apakah
yang Engkau berikan kepada mereka sebagai ganjaran atas ibadah mereka
kepadaMu?”
Maka Allah
berfirman yang ertinya,
“Ya Jibril, akan
Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal mereka”.
Malaikat Jibril
kemudian meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa tersebut.
Setelah Allah
memberikan izin kepadanya, maka malaikat Jibrail pun mengembangkan sayapnya dan
terbang menuju syurga Ma’waa. Satu hayunan sayap malaikat Jibril adalah sama
dengan jarak perjalanan selama 3000 tahun. Maka terbanglah malaikat Jibrail
selama beberapa lama perjalanan, malaikat Jibrail akhirnya kepenatan dan turun
untuk singgah dan berteduh di bawah sebuah pohon. Di sana ia bersujud kepada
Allah lalu berkata,
“Ya Rabbku, apakah
aku telah menempuh setengah atau sepertiga atau seperempat dari perjalanan
menuju ke syurga Ma’waa?”
Maka Allah pun
berfirman,
“Wahai Jibril,
meskipun kamu mampu terbang selama 3000 tahun dan meskipun Aku memberikan
kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang
seperti yang telah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada
sepersepuluh dari beberapa puluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad
terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan”.
Takhrij
HN. Syeikh Ustman
bin Hasan bin Ahmad Asy-Syakiri Al-Khubawy dalam Durratun Nasihin, Darul Arqam bin
Abi al-Arqam, hal. 34-35, tanpa sanad yang disadur dari kitab Misykatul Anwar
Imam Ghazali.
Menurut Fatwa
Lajnah Daimah 4/488, no. 8050, hadith ini dusta ke atas nama Rasulullah saw
serta tidak mempunyai asal dalam kitab-kitab hadith muktabar sunnah.
Dan kitab tersebut termasuk kitab yang ditahdzir (diperingatkan) oleh
para ulama sunnah seperti syeikh Abdul Aziz bin Baaz rahimahullah dan syeikh
Masyhur Hasan Alu Salman, kerana di dalam kitab tersebut mengandungi hadith-hadith
dhaif dan palsu. Kitab ini telah banyak dikritik oleh ulama dan ahli akademik
melalui kajian ilmiah.
(Fatawa Nur Ala
Darb hal. 80)
Rujukan
https://al-maktaba.org/book/8381/3099#p1
No comments:
Post a Comment