Friday 20 March 2020

Hadith tambahan pada lafaz azan ketika keadaan tak mengizinkan untuk solat jemaah seperti wabak, hujan lebat dsb




Imam Nawawi membuat kesimpulan bahawa ia dibenarkan dengan adanya keperluan/rukhsah (Syarah Sahih Muslim 5/207).


Dalilnya:-


Matan hadith

عَنْ نَافِعٍ أَنَّ ابْنَ عُمَرَ
أَذَّنَ بِالصَّلَاةِ فِي لَيْلَةٍ ذَاتِ بَرْدٍ وَرِيحٍ ثُمَّ قَالَ أَلَا صَلُّوا فِي الرِّحَالِ ثُمَّ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَأْمُرُ الْمُؤَذِّنَ إِذَا كَانَتْ لَيْلَةٌ ذَاتُ بَرْدٍ وَمَطَرٍ يَقُولُ أَلَا صَلُّوا فِي الرِّحَالِ


Terjemahan

Dari Nafi', bahawa Ibnu 'Umar pernah mengumandangkan azan pada suatu hari yang dingin dan berangin. Kemudian ia berkata, "Solatlah di tempat tinggal kalian." Ia melanjutkan perkataannya, "Jika malam sangat dingin dan hujan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam memerintahkan seorang mu'azzin untuk mengucapkan: "Hendaklah kalian solat di tempat tinggal kalian."


Takhrij

HR. Bukhari no. 666 dan Muslim no. 697, daripada Ibnu Umar ra.

Ada beberapa lafaz tambahan azan ketika keadaan tak mengizinkan untuk solat berjemaah di mashid, contohnya adalah hujan, dingin, berangin kencang, dan tanah yang penuh lumpur baik ketika mukim maupun safar :


أَلاَ صَلُّوا فِى الرِّحَالِ
Alaa shallu fir rihaal
Hendaklah solat di rumah kalian


أَلاَ صَلُّوا فِى رِحَالِكُمْ
Alaa shallu fir rihaal
Hendaklah solat di rumah kalian


صَلُّوا فِى بُيُوتِكُمْ
Shalluu fii buyutikum
Solatlah di rumah kalian



Kesemua lafaz ini dijawab dengan kalimah:

 لاَ هَوْلَ وَلاَ قُوَّتَ اِلاَّبِاللّهِ


Di Manakah Letak Lafaz “Ala Shallu Fii Buyutikum”?


Letak ketiga lafaz di atas boleh di tengah azan (menggantikan lafaz ‘hayya ‘alash solah’) atau pun di akhir azan.  Lafaz tersebut dapat terletak di akhir azan sebagaimana terdapat dalam hadith, dari Ibnu ‘Umar. Dan lafaz tersebut dapat juga terletak di tengah adzan dan mengganti lafaz “hayya ‘alash solah” sebagaimana terdapat dalam hadith, dari Ibnu ‘Abbas.

Dari ‘Abdullah bin ‘Abbas, beliau mengatakan kepada mu’adzin pada saat hujan, ”Apabila engkau mengucapkan ’Asyhadu allaa ilaha illallah, asyhadu anna Muhammadar Rasulullah’, maka janganlah engkau ucapkan ’Hayya ’alash shalaah’. Tetapi ucapkanlah ’Shalluu fii buyutikum’ [Solatlah di rumah kalian]. Lalu perawi mengatakan, ”Seakan-akan manusia mengingkari perkataan Ibnu Abbas tersebut”. Lalu Ibnu Abbas mengatakan, ”Apakah kalian merasa hairan dengan hal itu. Sungguh orang yang lebih baik dariku telah melakukan seperti ini. Sesungguhnya (shalat) Jumaat adalah suatu kewajipan. Namun aku tidak suka jika kalian merasa susah (berat) jika harus berjalan di tanah yang penuh lumpur.” Dalam riwayat lain, Ibnu Abbas mengatakan, ”Orang yang lebih baik dariku telah melakukan hal ini iaitu Rasulullah shallallahu ’alaihi wa sallam (HR. Muslim no. 699)


Imam Nawawi menjelaskan,

”Dalam hadith Ibnu Abbas radhiyallahu ‘anhu, beliau mengucapkan “Alaa shallu fii rihalikum” di tengah azan. Dan dalam hadit Ibnu Umar, beliau mengucapkan lafaz ini di akhir azannya. Dan dua cara seperti ini dibolehkan, sebagaimana perkataan Imam Syafi’i –rahimahullah– dalam kitab Al-Umm pada Bab Azan, begitu juga pendapat ini diikuti oleh majoriti ulama Syafi’iyyah. Lafaz ini boleh diucapkan setelah azan mahupun di tengah-tengah azan kerana terdapat dalil mengenai dua model ini. Akan tetapi, sesudah azan lebih baik agar lafaz azan yang biasa diucapkan tetap ada. (Syarah Sahih Muslim 5/207).



Rujukan

Fatwa Soaljawab Islam no. 301005

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...