Matan hadith
مَنْ صَلَّى الغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ
Terjemahan
“Sesiapa menunaikan subuh
berjamaah, kemudiannya dia duduk berzikir kepada Allah hinggalah terbit
matahari, kemudian dia ber pula dua rakaat, maka amalannya itu pahalanya
seumpama pahala mengerjakan haji dan umrah yang sempurna, yang sempurna, yang
sempurna”
Takhrij
HR. at-Tirmidzi, Kitab Safar, Bab Dzikrima Yustahabbu min al-Julusi fi al-Masjid
ba'da Subh hatta Tathlu'a ash - Syamsu,
dari Anas bin Malik no. 586. Menurut at-Tirmidzi hadith ini hasan gharib, Ibnu
Hajar al-Asqalani mengatakan hadith ini gharib dalam Nataij al-Afkar (2/318);
al-Albani menghasankannya; Zubair Ali Zai mendhaifkannya; Syeikh Muhammad
Bazamul mengatakan hasan ligharih).
Matan hadith
مَنْ صَلَّى صَلَاةَ الصُّبْحِ فِي مَسْجِدِ جَمَاعَةٍ يَثْبُتُ فِيهِ حَتَّى يُصَلِّيَ سُبْحَةَ الضُّحَى، كَانَ كَأَجْرِ حَاجٍّ، أَوْ مُعْتَمِرٍ تَامًّا حَجَّتُهُ وَعُمْرَتُهُ
Terjemahan
“Sesiapa menunaikan subuh di
masjid secara berjamaah, (kemudian) dia kekal di dalam masjid sehingga
menunaika sunat dhuha, pahalanya seperti
orang yang mengerjakan haji dan umrah secara sempurna”.
Takhrij
HR. at-Thabarani di dalam Mu’jam al-Kabir, dari Abu Umamah RA, no. 7663,
dihasankan oleh al-Albani dan Syeikh Muhammad Bazamul.
Hukum hadith
Ulama berbeza pendapat dalam menentukan sunat selepas subuh ini adalah
sunat dhuha ataupun sunat isyraq.
Pendapat pertama
Solat sunat isyraq adalah tersendiri berbeza dengan sunat dhuha (Fatawa
al-Kubra, 1/188; Hasyiyah al-Jamal, 1/485; Hasyiyah al-Bujairmi ‘ala al-Khatib,
1/420; Fathul Mu’in, hlm. 164.)
Pendapat kedua
Solat sunat isyraq adalah sunat dhuha tetapi dilakukan pada awal waktu
dhuha. Pendapat ini mengemukakan dalil seperti hadith no. 2 di atas dan atsar
sahabat dari Ibnu Abbas (Fatawa ar-Ramli, hlm.124; Hasyiyah al-Jamal, 1/485;
Fathul Mu’in, hlm. 164; I’anatu at-Thalibin, 1/393).
Turut dinaqalkan dari Ibnu Abbas RA yang menyebutkan: isyraq adalah dhuha (Kifayatu al-Akhyar, hlm.
88. Bughyat al-Muttawwi’, hlm. 79)
Mufti Wilayah Persekutuan juga mentarjihkan pendapat kedua dan
mengatakan waktu isyraq mengambil hukum dhuha.
Ibnu Utsaimin mengatakan,
سنة الإشراق هي سنة الضحى ، لكن إن أديتها مبكراً من حين أشرقت الشمس وارتفعت قيد رمح فهي صلاة الإشراق، وإن كان في آخر الوقت أو في وسط الوقت فإنها صلاة الضحى
Solat sunat isyraq termasuk dhuha, hanya saja dikerjakan di awal waktu,
ketika matahari terbit, dan sudah naik sekitar satu tombak, itulah syarat
isyraq. Namun jika dilakukan di akhir waktu atau di pertengahan waktu maka
statusnya adalah dhuha. (Liqa’at Bab al-Maftuh, 24/141).
Rujukan
Al-Kafi li al-Fatawi no. 127
Fatwa Soal Jawab Islam no. 129956.
Bughyatul Mutathawwi, 2015. Shalaatit Tathawwu, Edisi Indonesia
Meneladani Solat-Solat Sunnah Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wa sallam, Pustaka
Imam Asy-Syafi’i, Bogor.
Fiqh Hadith Sunat Isyraq, Laman
info agama, Ustaz Ahmad Adnan Fadzil
No comments:
Post a Comment