Friday, 5 June 2020

Adakah sahih Imam Ahmad membenarkan bertabaruk dengan mimbar Nabi saw?




Disebutkan dalam kitab kitab al-‘Ilal fi Ma’rifatir Rijal 2/492 no. 3243, bahawa Abdullah bin Ahmad bertanya kepada Imam Ahmad sebagai berikut;


سألته عن الرجل يمس منبر النبي (صلّى الله عليه و سلّم) و يتبرك بمسّه ويقبله ويفعل بالقبر مثل ذلك أو نحو هذا يريد التقرب إلى الله جل وعز فقال: لا بأس بذلك


“Saya bertanya kepadanya (Imam Ahmad) terkait seseorang yang menyentuh mimbar Nabi saw. Dan dia bertabarruk dengan cara menyentuhnya dan kemudian menciumnya, dan ia melakukan seperti itu pada kuburan atau lainnya dengan tujuan mendekatkan diri kepada Allah. Maka Imam Ahmad menjawab, ‘Tidak ada masalah dalam perbuatan tersebut.’”

Takhrij

Dalam Siyar ‘Alam an-Nubala 11/212, Imam az-Zahabi berkata: Manakah orang yang tanatthu’ (berlebih-lebihan) dan inkar terhadap Imam Ahmad bin Hanbal? Padahal telah tetap apa yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Ahmad bin Hanbal bahwa beliau bertanya tentang orang yang menyentuh mimbar Nabi dan kamar (kubur) Nabi. Lalu Ahmad bin Hanbal menjawab: Tidak apa-apa. Semoga Allah melindungi kita dari pendapat khawarij dan dari kebid’ahan.

Akan tetapi penisbatan ini kepada Imam Ahmad diragui oleh pengikut – pengikut Mazhab Hanbali.

Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata:


 اسْتَنْبَطَ بَعْضُهُمْ مِنْ مَشْرُوعِيَّةِ تَقْبِيلِ الْأَرْكَانِ جَوَازَ تَقْبِيلِ كُلِّ مَنْ يَسْتَحِقُّ التَّعْظِيمَ مِنْ آدَمِيٍّ وَغَيْرِهِ ، فَأَمَّا تَقْبِيلُ يَدِ الْآدَمِيِّ فَيَأْتِي فِي كِتَابِ الْأَدَبِ ، وَأَمَّا غَيْرُهُ فَنُقِلَ عَنِ الْإِمَامِ أَحْمَدَ أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ تَقْبِيلِ مِنْبَرِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَتَقْبِيلِ قَبْرِهِ فَلَمْ يَرَ بِهِ بَأْسًا وَاسْتَبْعَدَ بَعْضُ أَتْبَاعِهِ صِحَّةَ ذَلِكَ ، ،


Sebahagian ulama mengistinbathkan hukum daripada pensyariatan mencium Hajarul Aswad sebagai dalil bolehnya mencium setiap benda yang layak untuk dihormati daripada kalangan manusia dan selain manusia. Adapun mencium tangan manusia, huraiannya akan datang dalam kitab al-Adab. Adapun mencium selainnya; dinukilkan daripada Imam Ahmad bahawa beliau ditanya tentang mencium mimbar Nabi saw dan mencium kubur baginda. Imam Ahmad berpendapat tiada masalah untuk melakukan hal tersebut. Akan tetapi sebahagian pengikut Imam Ahmad menafikan kesahihan pendapat Imam Ahmad tersebut.


 وَنُقِلَ عَنِ ابْنِ أَبِي الصَّيْفِ الْيَمَانِيِّ أَحَدِ عُلَمَاءِ مَكَّةَ مِنَ الشَّافِعِيَّةِ جَوَازَ تَقْبِيلِ الْمُصْحَفِ وَأَجْزَاءِ الْحَدِيثِ وَقُبُورِ الصَّالِحِينَ


Dinukilkan daripada Ibnu Abi Al-Saif Al-Yamani, yang merupakan salah seorang ulama mazhab Syafie di Mekah, bahawa dibolehkan mencium mushaf al-Quran, kitab hadith dan kubur orang soleh.


 الْأَحْكَامُ الَّتِي تُنْسَبُ إِلَى الدِّينِ لَا بُدَّ مِنْ ثُبُوتِهَا فِي نُصُوصِ الدِّينِ وَكُلُّ مَا لَمْ يَكُنْ عَلَيْهِ الْأَمْرُ فِي زَمَنِ التَّشْرِيعِ وَفِي نُصُوصِ التَّشْرِيعِ فَهُوَ مَرْدُودٌ عَلَى مَنْ يَزْعُمُهُ . وَتَقَدَّمَ قَوْلُ الْإِمَامِ الشَّافِعِيِّ; وَلَكِنَّا نَتَّبِعُ السُّنَّةَ فِعْلًا أَوْ تَرْكًا; وَهُوَ مُقْتَضَى قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عُمَرَ فِيمَا خَاطَبَ بِهِ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ بِرَقْمِ 1597 و 1610 . هَذِهِ هِيَ النُّصُوصُ وَسَيَأْتِي قَوْلُ الْحَافِظِ عَنِ ابْنِ عُمَرَ فِي جَوَابِهِ لِمَنْ سَأَلَهُ عَنِ اسْتِلَامِ الْحَجَرِ; أَمَرَهُ إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ أَنْ يَأْخُذَ بِهِ وَيَتَّقِيَ الرَّأْيَ; . وَالْخُرُوجُ عَنْ هَذِهِ الطَّرِيقَةِ تَغْيِيرٌ لِلدِّينِ وَخُرُوجٌ بِهِ إِلَى غَيْرِ مَا أَرَادَهُ اللَّهُ . وَبِاللَّهِ التَّوْفِيقُ .


Hukum-hakam yang dinisbahkan kepada agama mestilah wujud dalilnya daripada nas-nas agama. Setiap perkara yang tiada arahan di zaman turunnya syariat di dalam nas-nas syariat, maka ia adalah tertolak. Telah disebutkan perkataan Al-Imam Al-Syafie, beliau berkata: Kami mengikut sunnah dalam melakukan dan meninggalkan sesuatu. Ini berdasarkan kata-akat Amir al-Mukminin, Umar ra dalam khutbahnya berkaitan Al-Hajar Al-Aswad dalam hadith no. 1597 dan hadith no. 1610. Ini merupakan nas-nas yang akan datang penjelasannya oleh Al-Hafiz daripada riwayat Ibn Umar dalam jawapannya kepada orang yang bertanya kepadanya tentang menyentuh Al-Hajar Al-Aswad beliau menyuruh orang itu apabila mendengar hadith, hendaklah mengikutnya dan menjauhi pendapat sendiri. Keluarnya seseorang daripada manhaj ini akan mengubah agama ini, dan menyebabkan seseorang keluar dengannya menuju kepada bukan perkara yang Allah kehendaki. (Fathul Bari 3/ 553).

Lihatlah perkataan Umar al-Khattab ra:


عَنْ عُمَرَ ـ رضى الله عنه ـ أَنَّهُ جَاءَ إِلَى الْحَجَرِ الأَسْوَدِ فَقَبَّلَهُ، فَقَالَ إِنِّي أَعْلَمُ أَنَّكَ حَجَرٌ لاَ تَضُرُّ وَلاَ تَنْفَعُ،
وَلَوْلاَ أَنِّي رَأَيْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم يُقَبِّلُكَ مَا قَبَّلْتُكَ.


Daripada Umar ra, beliau tiba di Hajarul Aswad lalu beliau menciumnya. Kemudian Umar berkata:

Sesungguhnya aku tahu engkau adalah batu. Engkau tidak dapat memberi mudharat dan tidak dapat memberi manfaat. Kalaulah tidak kerana aku melihat Nabi saw mencium engkau nescaya aku tidak akan mencium engkau (HR. Bukhai no. 1597)

Al-Hafiz Ibnu Hajar menyatakan tentang hadith ini:


وَفِي قَوْلِ عُمَرَ هَذَا التَّسْلِيمُ لِلشَّارِعِ فِي أُمُورِ الدِّينِ ، وَحُسْنُ الِاتِّبَاعِ فِيمَا لَمْ يَكْشِفْ عَنْ مَعَانِيهَا ، وَهُوَ قَاعِدَةٌ عَظِيمَةٌ فِي اتِّبَاعِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِيمَا يَفْعَلُهُ وَلَوْ لَمْ يَعْلَمِ الْحِكْمَةَ فِيهِ ، وَفِيهِ دَفْعُ مَا وَقَعَ لِبَعْضِ الْجُهَّالِ مِنْ أَنَّ فِي الْحَجَرِ الْأَسْوَدِ خَاصَّةً تَرْجِعُ إِلَى ذَاتِهِ ،


Pada perkataan Umar ini terdapat penyerahan kepada pembuat syariat (iaitu Allah) dalam urusan agama, dan keelokan mengikut (Allah dan rasul) dalam perkara yang tidak diketahui hikmahnya. Ini merupakan kaedah yang agung dalam mengikuti saw dalam perkara yang baginda lakukan walau seseorang tidak mengetahui hikmahnya. Riwayat ini juga menolak pandangan sebahagian orang jahil bahawa terdapat keistimewaan pada zat Al-Hajar Al-Aswad.

وَفِيهِ بَيَانُ السُّنَنِ بِالْقَوْلِ وَالْفِعْلِ ، وَأَنَّ الْإِمَامَ إِذَا خَشِيَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ فِعْلِهِ فَسَادَ اعْتِقَادٍ أَنْ يُبَادِرَ إِلَى بَيَانِ الْأَمْرِ وَيُوَضِّحَ ذَلِكَ ، وَسَيَأْتِي بَقِيَّةُ الْكَلَامِ عَلَى التَّقْبِيلِ وَالِاسْتِلَامِ بَعْدَ تِسْعَةِ أَبْوَابٍ


Dalam riwayat ini terdapat penjelasan kepada sunnah dengan perkataan dan perbuatan. Apabila seorang pemimpin takut seseorang akan melakukan perbuatan yang merosakkan akidah, hendaklah dia bersegera menerangkan dan menjelaskan perkara itu. Akan datang penjelasan selanjutnya dalam bab mencium Al-Hajar Al-Aswad selepas 9 bab.

 . قَالَ شَيْخُنَا فِي; شَرْحِ التِّرْمِذِيِّ: فِيهِ كَرَاهَةُ تَقْبِيلِ مَا لَمْ يَرِدِ الشَّرْعُ بِتَقْبِيلِهِ ، وَأَمَّا قَوْلُ الشَّافِعِيِّ : وَمَهْمَا قَبَّلَ مِنَ الْبَيْتِ فَحَسَنٌ ، فَلَمْ يُرِدْ بِهِ الِاسْتِحْبَابَ ، لِأَنَّ الْمُبَاحَ مِنْ جُمْلَةِ الْحَسَنِ عِنْدَ الْأُصُولِيِّينَ .


Guru kami dalam Syarah at-Tirmizi berkata: Padanya terdapat dalil makruhnya mencium sesuatu yang tiada dalil syarak menyuruh menciumnya. Adapun kata-kata Imam al-Syafie: Sesiapa yang mencium Baitullah, maka ia sesuatu yang baik. Ini tidak menunjukkan ia perbuatan yang sunat/istihbab. Ini kerana perkara yang mubah/harus juga adalah sebahagian daripada perbuatan yang baik di sisi ulama usul (Fathul Bari 3/540).

Keraguan ini bertambah kerana, al-Imam Ahmad bin Hanbal sangat terkenal dalam hal berpegang dengan sunnah, menjauhi kesyirikan, dan menjauhi jalan yang membawa kepada kesyirikan.

Seandainya riwayat dalam Al-‘Ilal itu kita nilai sebagaimana zahirnya, maka pendapat Ahmad itu menyelisihi perbuatan salaf, menyelisihi perkataannya yang lain, dan menyelisihi pendapat yang masyhur dalam mazhabnya (Hanabilah).

Misalnya yang dlaporkan oleh Ibnu Qudamah rahimahullah :


فصل : ولا يستحب التسمح بحائط قبر النبي صلى الله عليه و سلم ولا تقبيله قال أحمد : ما أعرف هذا قال الأثرم : رأيت أهل العلم من أهل المدينة لا يمسون قبر النبي صلى الله عليه و سلم يقومون من ناحية فيسلمون قال أبو عبد الله : هكذا كان ابن عمر يفعل


“Pasal : Tidak disukai mengusap tembok kubur Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam dan tidak pula menciumnya. Ahmad berkata : ‘Aku tidak mengetahuinya’. Al-Atsram berkata : ‘Aku melihat ulama dari kalangan penduduk Madiinah tidak mengusap kubur Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam, dan mereka berdiri dari sisi mengucapkan salam. Abu ‘Abdillah berkata : ‘Begitulah yang dilakukan Ibnu ‘Umar” (Al-Mughni, 3/556).

Riwayat yang semisal di atas juga dibawakan oleh Ibnu ‘Abdil-Hadiy rahimahullah dalam Ash-Sharimul Munkiy 1/145. Bahkan dalam kitab Kasyaful-Qina’ disebutkan :


اتَّفَقَ السَّلَفُ وَالْأَئِمَّةُ عَلَى أَنَّ مَنْ سَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْ غَيْرِهِ مِنْ الْأَنْبِيَاءِ الصَّالِحِينَ فَإِنَّهُ لَا يَتَمَسَّحُ بِالْقَبْرِ وَلَا يُقَبِّلُهُ


“Salaf dan para imam telah bersepakat bahwasannya siapa saja yang mengucapkan salam kepada Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam atau selainnya dari kalangan para nabi yang shalih, maka ia tidak mengusap kubur dan menciumnya” (4/439).

Setiap orang dapat diterima dan ditolak perkataannya kecuali Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam.

Maka pandangan beliau wajib ditinggalkan sepertimana beliau fatwakan apabila ada pandangan beliau atau Imam Malik, Imam Syafie, Auzaie, at-Tsauri yang bercanggah dengan sunnah Rasul, maka tinggalkanlah. (I'lam al-Muwaqqin 2/309).

Ibnu Hajar al-Haithami juga meragukan penisbatan ini juga kerana bercanggah dengan riwayat Atsram (Hasiyah al-Allaamah Ibn Hajar al-Haithami ala Syarah al-Idlah fi Manasik al-Haj hal. 454).

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...