Takhrij
HR. ad-Dailami dalam Musnad
Firdaus no. 3731, Ad-Daruquthni dan al-Khatib sepertimana disebutkan Ibnu Hajar
dalam Lisanul Mizan 3/434, al-Laith as-Samarqandi dalam Tanbih al-Ghafilin hal.
546, al-Mustaghfiri dalam al-Da’wat sepertimana disebutkan pentahqiq dalam Ihya
Ulumuddin 1/299, dinuqilkan juga oleh as-Suyuthi dalam Khasais al-Kubra 2/299, daripada
Ibnu Umar ra.
Sanadnya didhaifkan oleh Ibnu Adi
dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 1/1588
Hadith palsu menurut Ibnu
Hibban dalam al-Majruhin 1/148
al-Iraqi menilai hadith ini
gharib dan tidak diketahui asalnya oleh beliau dalam Takhrij Ihya' 1/396.
Hadith dhaif menurut Ibn Iraq al-Kinani
dalam Tanzih Syariah 2/318
Hadith ini tidak sahih menurut
Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 3/418
az-Zahabi berkata sanadnya dhaif
jiddan dalam Tartib Maudhuat no. 276, kerana dalam sanadnya kerana terdapat
perawi pendusta, Ahmad bin Muhammad bin
Ghalib atau dikenali sebagai Ghulam Khalil. Az-Zahabi menambah, hadith ini
diriwayatkan dengan pelbagai sanad yang semuanya pun dhaif (Mizan al-I’tidal
3/434)
Ibnu Qaisarani menilai hadith ini
lemah dalam Dzakiratul Huffaz 2/1200
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 110949
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
47279, 200929
https://shamela.ws/book/30731/17
No comments:
Post a Comment