Thursday, 21 January 2021

Apakah dasar amalan mengulang-ulang khatam al-Quran ini tsabit dari amalan Nabi saw?

 

Hadith menjadi patokan:-

 

Ibnu Abbas RA menceritakan bahawa suatu hari, ada seorang sahabat yang bertanya kepada Rasulullah SAW.

 

سأل رجلٌ النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم فقال : أيُّ العملِ أحبُّ إلى اللهِ تعالَى ؟ قال : الحالُّ المُرتَحِلُ . قال : يا رسولَ اللهِ ! ما الحالُّ المُرتَحِلُ ؟ قال : صاحبُ القرآنِ يضرِبُ في أوَّلِه حتَّى يبلُغَ آخرَه ، وفي آخرِه حتَّى يبلُغَ أوَّلَه

 

''Wahai Rasulullah, amalan apakah yang paling dicintai Allah?'' Beliau menjawab, ''Al-hal wal murtahal.'' Orang ini bertanya lagi, ''Apa itu al-hal wal murtahal, wahai Rasulullah?'' Beliau menjawab, ''Iaitu yang membaca Al-Quran dari awal hingga akhir. Setiap kali selesai ia mengulanginya lagi dari awal.''

 

 

Takhrij

 

HR. at-Thabarani dalam Mu'jam al-Kabir no. 12783, al-Hakim 1/568, Abu Nuaim dalam Hilyatul Auliya2/260.

 

Abu Nuaim menilai hadith ini gharib (dhaif).

 

al-Mizzi mendhaifkan hadith ini dengan kelemahan perawi bernama al-Haitsam bin Rabi' , beliau dinilai Abu Hatim sebagai Shaikh  dan tak dikenali.

 

Ibnu Katsir menilai sanad hadith ini dhaif dalam Tafsirnya 1/135 kerana bersendirinya Shalih bin Mirri dalam meriwayatkan hadith ini.

 

 

Tetapi dengan dhaifnya hadith mengulang bacaan al-Quran sehingga khatam,  tidaklah bererti perkara itu terlarang secara mutlak.

 

Kerana ada perintah umum dan kelebihan umum apabila kita sentiasa melazimi al-Quran.

 

Melazimi tidaklah HANYA bermaksud mengkhatamkan al-Quran berulang kali (membaca), malahlebih dari itu:-

 

عن أَبي أُمامَةَ قَالَ: سمِعتُ رسولَ اللَّهِ ﷺ يقولُ: اقْرَؤوا القُرْآنَ، فإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ القيامةِ شَفِيعًا لأَصْحابِهِ

 

Dari Abu Amamah RA, ia mendengar Rasulullah SAW bersabda, ''Bacalah Alquran, kerana sesungguhnya ia akan menjadi syafaat bagi para pembacanya di hari kiamat.'' (HR. Muslim no. 804).

 

 

Dan seperti saranan dalam hadith berikut:-

 

 

 

عَنْ أَبي هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُول اللَّهِ ﷺ: ومَا اجْتَمَعَ قَوْمٌ فِي بَيْتٍ مِنْ بُيوتِ اللَّهِ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ، ويتَدَارسُونَه بيْنَهُم، إِلاَّ نَزَلتْ علَيهم السَّكِينَة، وغَشِيَتْهُمْ الرَّحْمَة، وَحَفَّتْهُم الملائِكَةُ، وذَكَرهُمْ اللَّه فيِمنْ عِنده

 

Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, ''Tidaklah suatu kaum berkumpul di salah satu rumah-rumah Allah untuk melantunkan ayat-ayat suci Al-Quran dan mempelajarinya, melainkan akan turun kepada mereka ketenangan, akan dilingkupi pada diri mereka dengan rahmat, akan dilingkari oleh para malaikat, dan Allah pun akan menyebut (memuji) mereka di hadapan makhluk yang ada di dekat-Nya.'' (HR. Muslim no. 2699).

 

Berkata Imam Nawawi rah:-

 

Perkara ini sebagaimana yang dikemukakan sebelumnya, iaitu menunjukkan anjuran untuk bersederhana dalam ibadah dan anjuran supaya mentadabburi (menghayati) al-Qur’an. Para Salafush Sholeh memiliki kebiasaan yang berbeza-beza dalam membaca atau mengkhatamkan al-Qur’an bersesuaian (seiring) dengan keadaan, kefahaman, aktiviti, dan tugas yang dipikulnya.

 

Sebahagian daripada mereka mampu mengkhatamkan al-Qur’an setiap sebulan sekali, ada yang dua puluh hari sekali, ada juga yang sepuluh hari sekali, dan kebanyakannya mengkhatamkan al-Qur’an tujuh hari sekali. Tetapi tidak sedikit juga yang mampu mengkhatamkan al-Qur’an setiap tiga hari sekali, bahkan ada yang mengkhatam sehari semalam sahaja. Ada juga yang mengkhatamkan al-Qur’an hanya dalam satu malam. Lebih menakjubkan lagi, ada juga yang mampu mengkhatamkan sehingga lima kali dalam sehari semalam, bahkan yang paling banyak berdasarkan pengetahuan kami adalah yang mampu mengkhatam lapan kali dalam sehari semalam. Aku telah menjelaskannya dalam kitab Adab al-Qurra’ berserta ungkapan-ungkapan yang mengagumkan berkaitan permasalahan tersebut.

 

Dan pendapat terpilih tentang perkara ini adalah mengkhatamkan al-Qur’an sebanyak-banyaknya selagi mana ia mampu melakukannya dengan istiqmah (berterusan) dan bukan melakukannya hanya ketika waktu sihat dan bersemangat sahaja. Ini tentu bagi mereka yang tidak memiliki tugas-tugas secara umum atau khusus yang akan membebankannya jika sering mengkhatamkan al-Qur’an. Sehingga apabila seseorang memiliki tugas berkaitan dengan masyarakat umum atau orang ramai seperti pemerintahan, mengajar, dan yang lain-lainnya, maka hendaklah ia menempatkannya pada kedudukan yang sewajarnya iaitu berusaha mengkhatamkan al-Qur’an dengan dalam masa yang sama dapat menjaganya di sela-sela masa sibuknya tanpa mengabaikan tugas-tugas yang sedang dipikulnya. Inilah yang dilakukan oleh para Salafush Soleh. (Syarah Sahih Muslim 8/43).

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...