Thursday, 11 February 2021

Asal Usul Zikir لا إله إلا الله محمد رسول الله في كل لمحة ونفس عدد ما وسعه علم الله

 

 

لا إله إلا الله محمد رسول الله في كل لمحة ونفس عدد ما وسعه علم الله

 

Shaykh ‘Abdul Rahman bin ‘Abdul Khaliq menyebutkan dalam kitabnya al-Fikr al-Sufi Fi Dau`i al-Kitab Wa al-Sunnah, hal. 284, bahawa Muhammad bin Salih al-Ja’fari yang merupakan seorang imam di Masjid al-Azhar sejak sekian lama, telah menyebutkan dalam kitabnya, Miftah Kunuz al-Samawat Wa al-Ard.

 

Beliau menulis: Sidi Ahmad telah berkumpul dengan Rasulullah s.a.w. dalam rupanya dan bersamanya Khadir a.s.  Rasulullah s.a.w. menyuruh Khadir a.s. mengajarkan kepada saya zikir-zikir Tarikat Shaziliyyah lalu Khadir mengajarkan kepada saya di hadapan baginda. Kemudian baginda bersabda kepada Khadir: “Wahai Khadir ajarkanlah kepadanya sesuatu yang merangkumi sekalian zikir-zikir, selawat-selawat, istighfar dan yang paling utama pahala dan bilangannya. Beliau bertanya: “Apa dia wahai Rasulullah? Lalu baginda menjawab:

 

لا إله إلا الله محمد رسول الله في كل لمحة ونفس عدد ما وسعه علم الله

 

Khadir a.s. mengucapkannya dan akupun mengucapkannya dan Rasulullah s.a.w. mengulang-ulangkannya sebanyak tiga kali.

 

Kemudian beliau berkata: “Hendaklah kamu mengucapkan;

 

اللهم إني أسألك بنور وجه الله العظيم إلى آخرة الصلاة العظيمية

 

Ya Allah, aku memohon dari Engkau dengan Cahaya Wajah Engkau yang agung

 

Hinggalah akhir selawat yang agung.

 

Kemudian baginda s.a.w. bersabda kepadanya: “Ucapkanlah;

 

استغفر الله الذي لا إله إلا هو الحي القيوم غفار الذنوب ذو الجلال والإكرام

 

Saya memohon ampun dari Allah yang tiada tuhan melainkan Dia yang maha hidup maha mentadbir, sangat mengampunkan dosa-dosa yang memiliki keagungan dan kemuliaan.

 

 Sehingga akhir istighfar utama. Maka sayapun mengucapkannya selepas mereka berdua dan saya memperolehi cahaya dan kekuatan Muhammadiyyah dan dikurniakan penglihatan ketuhanan.

 

Kemudian baginda s.a.w. bersabda: “Wahai Ahmad! Aku telah berikan kepada kamu kunci-kunci langit dan bumi dan ia zikir yang khusus, selawat yang agung, istighfar yang utama. Sekali mengucapkannya dikira menyamai dunia dan akhirat dan seisi-isinya dengan berkali-kali ganda. (Miftah Kunuz al-Samawat Wa al-Ard al-Makhzunah, hal. 8-9)

 

Ini menunjukkan bahawa zikir ini diperolehi dengan cara yang luar biasa yang tidak pernah dilalui oleh imam-imam hadis yang meriwayatkan hadis melalui perantaraan para perawi. Bahkan ahli sufi ini mendakwa bahawa dia menerima secara langsung daripada Rasulullah s.a.w. Jika begitu, sungguh istimewa kedudukannya di sisi Rasulullah s.a.w. sehinggakan ulama hadis yang seluruh hidup mereka didedikasikan untuk mengumpulkan hadis-hadis Rasulullah s.a.w. tidak pernah mendakwa berjumpa dan mempelajari hadis secara langsung daripada baginda sepertinya.

 

Sebenarnya, mendakwa berjumpa dan belajar daripada Rasulullah s.a.w. adalah mendustakan atas nama baginda dan ini menyebabkan ramai dari kalangan umat Islam terjebak dalam kesesatan dan kedunguan. Demikian juga, dakwaan yang dikemukakan oleh sesetengah ahli sufi bahawa mereka melihat dan bertemu dengan Khadir a.s. kerana mereka telah memperolehi penglihatan ketuhanan yang kononnya dapat menerobosi alam ghaib.

 

Rujukan

 

https://www.darulkautsar.net/sejauh-mana-boleh-beramal-dengan-zikir-sufi-ini-2/

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...