Lafaz selawat Imam Syafie
اللَّهُمَّ صَلِّ أَفْضَلَ صَلاَةٍ عَلَى أَسْعَدِ مَخْلُوقَاتِكَ
سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ عَدَدَ مَعْلُومَاتِكَ
وَمِدَادَ كَلِمَاتِكَ كُلَّمَا ذَكَرَكَ الذَّاكِرُونَ وغَفَلَ عَنْ ذِكْرِهِ
الْغَافِلُونَ
Selawat ini ditemukan dalam kitab
yang diperingatkan ulama untuk dijauhi dari membacanya kerana bercampur-campur
riwayat tidak sahih, iaitu kitab Dalailul Khairat hal. 240.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ مَنْ صَلَّى عَلَيْهِ وَصَلِّ
عَلَى مُحَمَّدٍ بِعَدَدِ مَنْ لَمْ يُصَلِّ عَلَيْهِ وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ
كَمَا أَمَرْتَ بِالصَّلاَةِ عَلَيْهِ وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا تُحِبُّ أَنْ
يُصَلَّى عَلَيْهِ وَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ كَمَا تَنْبَغِي الصَّلاَةُ عَلَيْهِ
Ya Allah, limpahkanlah selawat
kepada Nabi Muhammad sebanyak jumlah orang yang berselawat kepadanya,
limpahkanlah selawat kepada Nabi Muhammad sebanyak jumlah orang yang tidak
berselawat kepadanya, limpahkanlah selawat kepada Nabi Muhammad sebagaimana
Engkau perintahkan untuk berselawat kepadanya, limpahkanlah selawat kepada Nabi
Muhammad sebagaimana Engkau suka agar dibacakan selawat atasnya, dan
limpahkanlah pula selawat kepada Nabi Muhammad sebagaimana selayaknya ucapan
selawat atasnya (Syei kh Abul Abbas Ibn Mindil dalam Dalailul Khairat, Sa’adatul
Darain hal. 1440).
Sebahagian teks selawat ini juga
ditemukan dalam kitab ar-Risalah imam Syafie:-
صَلَّى اللهُ عَلَى نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ كُلَّما ذَكَرَهُ الذَّاكِرُوْنَ
وَغَفَلَ عَنْ ذِكْرِهِ الْغَافِلُونَ.
Ya Allah, limpakanlah selawat
atas Nabi kami, Nabi Muhammad, selama orang-orang yang ingat menyebutMu dan
orang-orang yang lalai lupa untuk menyebutMu (ar-Risalah hal. 16).
Terkait selawat ini,
Imam Al-Ghazali juga menyebutkan dalam Kitab Ihya Ulumuddin 1/405 dari riwayat
Imam Abul Hasan Al-Syafi'i, dia berkata:
رَأَيْتُ النَّبِيَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي الْمَنَامِ
فَقُلْتُ يَا رَسُوْلَ اللهِ بِمَ جُوْزِيَ الشَّافِعِيُّ عَنْكَ حَيْثُ يَقُوْلُ
فِي كِتَابِهِ الرِّسَالَةِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ كُلَّمَا ذَكَرَهُ
الذَّاكِرُوْنَ وَغَفَلَ عَنْ ذِكْرِهِ الْغَافِلُونَ فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جُوْزِيَ عَنِّي أَنَّهُ لاَ يُوْقَفُ لِلْحِسَابِ
Saya telah bermimpi melihat
Rasulullah saw , lalu saya bertanya, "Ya Rasulullah , dengan kebaikan apa
Imam Syafie diberi balasan dari sebab ucapannya dalam Kitab Ar-Risalah; 'Wa
Shallallahu 'ala Muhammaddin Kullama Zakarahuz Zakirun Waghafala 'An Zikrihil
Ghafiluna?' Rasulullah menjawab: "Ia dibebaskan dari keharusan menghadapi
perhitungan (hisab pada hari kiamat)."
Kisah ini juga ditemukan dalam
kitab Jalaaul Afham hal. 242, Ibnu Qayyim, Ar-Risalah hal. 16, al-Qaul Badi’
142-143, 490-491, Thabaqat Syafieyyah al-Kubra 1/188
Riwayat di atas tidak sahih
(Fatwa Syabakah Islamiyah no. 61693).
Ulasan
Selawat yang direka sendiri
adalah boleh saja untuk diamalkan selama mana tidak menyalahi syariat, seperti
bahasa yang tidak tepat, fakta salah, mendewakan Nabi saw, serta mengandungi
unsur syirik (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 116776).
Selawat ke atas Nabi adalah
termasuk di dalam doa kepada Allah. Justeru ia memiliki lafaz yang warid dari
Nabi saw, dan BOLEH juga dengan lafaz lain yang tidak menyalahi adab dalam
berselawat. Kerana itu para ulama Salaf telah menyebut berbagai bentuk selawat
di dalam kitab-kitab mereka.
Namun, jika ditanya apakah lafaz
selawat yang paling afdhal? Maka jawabnya ialah lafaz selawat yang diajar oleh
Nabi saw sendiri. Demikian juga selawat yang dibaca di dalam ibadat khusus MESTILAH
berdasarkan lafaz selawat yang diajar oleh baginda sahaja.
Selain itu, bolehnya berselawat
ke atas Nabi dengan lafaz-lafaz yang bukan dari Nabi saw ini, bukanlah bermakna
ia memiliki kelebihan tertentu. Seiapa yang mendakwa sesuatu selawat yang
disusun oleh mana-mana ulama memliki kelebihan yang tertentu, bermakna dia
telah mendakwa seuatu dari Allah tanpa kebenaran. Hal sebegini tidak pernah
dilakukan oleh imam yang mulia al-Imam al-Syafie rah.
Syeikh al-Fasi ketika memberi
komentar kitab Dalailul Khairat, menyatakan, terdapat perbezaan pendapat ulama
akan bolehnya menggunakan lafaz selawat sukar difahami dan boleh disalah erti
atau yang jelas dan dapat ditafsirkan secara mudah dan betul. Sebahagian
kumpulan ulama (Shaykh ‘Afeef al-Deen al-Yaafa’i, al-Sharaf al-Baarazi and
al-Baha’ ibn al-Qattaan) mengatakan selawat begini dan begitu adalah cara
terbaik., dan beliau membantah pernyataan tersebut, tidak ada nilai pada ucapan
ulama tersebut, kecuali lafaz selawatitu
datang warid dari Nabi saw. Ini adalah pandangan yang disetujui oleh
para ulama (Fatwa Soaljawab Islam no. 88109).
Dan tidak boleh
mengklasifikasikan bacaan selawat yang diluar solat selain yang warid dari Nabi
saw sebagai bidaah. Tidak betul dakwaan sedemikian. Jika tidak, habis bidaah
para ulama salaf yang menyebut berbagai bentuk selawat di bahagian muqaddimah
tulisan-tulisan mereka, termasuk Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah rah.
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 61693,
116776, 293164
Fatwa Soaljawab Islam no. 88109, 200089
https://hadithanswers.com/the-form-of-salutation-durud-of-imam-shafii-rahimahullah/
No comments:
Post a Comment