Thursday, 27 May 2021

Hadith syafaat penghafaz al-Quran untuk 10 ahli keluarganya

 

Sanad dan Matan hadith

 

حفص بن سليمان ,عن كثير بن زاذان , عن عاصم بن ضمرة عن علي بن أبي طالب قال: قال رسول الله صلّى الله عليه وعلى آله وسلّم

 

مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ وَاسْتَظْهَرَهُ [أي: عَنْ ظَهْرِ قَلْبِيٍ] فَأَحَلَّ حَلاَلَهُ وَحَرَّمَ حَرَامَهُ أَدْخَلَهُ اللّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَشَفَّعَهُ فِي عَشْرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَتْ لَهُ النَّارُ

 

Terjemahan

 

Barang siapa yang membaca dan menghafal Al-Quran lalu menghalalkan yang halal di dalamnya dan mengharamkan yang haram di dalamnya nescaya Allah akan memasukkannya dengan sebab itu ke dalam jannah, dan menerima syafa’atnya untuk 10 orang daripada keluarganya yang kesemuanya mesti masuk ke dalam neraka.

 

Takhrij

 

HR. Tirmidzi no. 2905, Musnad Ahmad  1/148-149, al-Ajurri dalam Kitab al-Syariah no. 350, Abu Nuaim dalam Akhbar Asbahan 1/255, dan al-Khatib dalam kitab Muwadhih al-Jama' wa al-Tafriq 2/331, daripada Ali bin Abi Thalib ra.

 

Imam al-Tirmidzi menilai hadith ini sebagai gharib dan tidak diketahui (jalurnya) melainkan daripada jalur ini. Tambahan pula, ia tidak mempunyai sanad yang sahih dan padanya Hafs bin Sulaiman didhaifkan dalam meriwayatkan hadith.

 

Imam al-Baihaqi mengatakan Hafs bin Sulaiman bersendiri (tafarrud) dalam meriwayatkan hadith ini dan dia seorang yang dhaif dalam meriwayatkan hadith (Syuabul Iman 2/804).

 

Al-Mubarakfuri mengatakan Hafs bin Sulaiman seorang matruk (ditinggalkan) dalam meriwayatkan hadith (Tuhfah al-Ahwadzi 7/323).

 

 

Kecacatan perawi:

 

i. Kathir bin Zazan:

 

- Beliau merupakan perawi yang tidak dikenali sepertimana yang disebut oleh Abu Hatim, Abu Zur'ah dan Ibn Ma'in . (Mizan al-I'tidal 3/403)

 

- al-Zahabi menyatakan beliau meriwayatkan hadith munkar (terlalu lemah) dari Asim bin Dhamrah. (al-Mizan al-I'tidal 3/403).

 

Perlu diingat hadith ini adalah riwayat beliau dari Asim, maka hadith ini munkar (terlalu lemah).

 

ii. Hafs bin Sulaiman:

 

- Beliau adalah perawi yang matruk (ditinggalkan oleh ulama hadith kerana terlalu dhaif) walaupun beliau adalah imam dalam bidang qiraat. (Taqrib al-Tahzib 1/172).

 

 

Hadith ini terlalu lemah dan tidak boleh dijadikan dalil dalam bab akidah (syafaat). Oleh itu Imam al-Tirmidzi sendiri mendaifkan hadith ini dengan berkata:

 

هذا حديث غريب لا نعرفه إلا من هذا الوجه وليس إسناده بصحيح و حفص بن سليمان يضعف في الحديث

 

Hadith ini gharib, kami tidak ia diriwayatkan melainkan dengan sanad ini sahaja. Sanadnya tidak sahih kerana Hafs bin Sulaiman didaifkan dalam periwayatan hadith.

 

 

 

Riwayat Aisyah ra:

 

من تعلم القرآن أدخله الله الجنة وشفعه في عشرة من أهل بيته كل قد استوجب النار.

 

Sesiapa yang mempelajari al-Qur'an maka Allah akan masukkannya ke dalam syurga dan memberi syafaat kepada 10 orang ahli keluarganya yang sepatutnya ke neraka.

 

Takhrij

 

HN. al-Khatib dalam Tarikh Baghdad 11/395 dan Ibn Jauzi dalam al-Ilal al-Mutanahiyah 1/114.

 

al-Zahabi menaqalkan pandangan bahawa Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy ini adalah pemalsu hadith dan menyandarkan hadith ini kepada ibn Ma'in. (Mizan al-I'tidal 1/135-136).

 

Malah dalam Talkhis al-Ilal al-Mutanahiyah no. 41 al-Zahabi menilai hadith ini palsu.

 

Hadith ini terlalu lemah kerana perawinya (Ahmad bin Muhammad al-Saqatiy) dituduh memalsukan hadith.

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...