إذا اجتمع في رجل الجرح والتعديل فأيهما يقدم؟
إذا كان الجرح مفسر قدم، لكن ينبغي أن ينظر من الجارح أهو من المعتندين
كيحيى بن معين، والبخاري، وأحمد بن حنبل، ويحيى القطان، وعبدالرحمن بن مهدي، وأبي
زرعة، وأبي حاتم، غذا كان من هذا النوع فيقبل وهو جرح مفسر.
والجرح المفسر مثل أن يقول: يهم، يخطئ، له أخطاء، منكر الحديث، كذاب،
متروك، هذا أيضاً جرح مفسر،
وكذلك ضعيف جداً،
فمثل هذا يقدم الجرح المفسر على التعديل.
When both Jarḥ (ie: criticism)
and Taʿdīl (ie: praise) are combined in a person, then which of them is given
precedence?
When the Jarḥ is Mufassar, it is
given precedence. However, it is desireable to look at the criticiser (Jāriḥ),
is he one of those that can be relied upon, such as Yaḥyá b. Maʿīn, Bukhārī, Aḥmad
b. Ḥanbal, Yaḥyá al-Qaṭṭān, ʿAbd al-Raḥmān b. Mahdī, Abū Zur'ah and Abū Ḥātim,
so if he is of this type, then it is accepted and it is a Jarḥ Mufassar.
And al-Jarḥ al-Mufassar is like
when someone says, “He errs”, “he has errors”, “munkar ul-ḥadīth”, “kaḏḏāb (ie:
liar)”, “matrūk (ie: abandoned)” All of this is Jarḥ Mufassar.
Similarly, “Ḍaʿīf Jiddan (ie:
very weak).”
So the likes of this Jarḥ
Mufassar is given precedence over taʿdīl.
Rujukan
Syeikh Muqbil b. Hada al-Wadiʿe dalam http://muqbel.net/fatwa.php?fatwa_id=1402
No comments:
Post a Comment