Sunday 29 August 2021

Hadith antivaksin (vaksin adalah racun pembunuh setahun)??

 

 

Matan hadith

 

حَدَّثَنِي الْأُسْتَاذُ أَبُو الْوَلِيدِ، ثنا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سُلَيْمَانَ بْنِ الْأَشْعَثِ، ثنا عَبْدُ الْمَلِكِ بْنُ شُعَيْبِ بْنِ اللَّيْثِ، حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ جَدِّي، عَنْ عَقِيلٍ، عَنِ ابْنِ شِهَابٍ، أَنَّ رَجُلًا أَهْدَى يَوْمًا لِأَبِي بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ صَحْفَةً مِنْ خَزِيرَةٍ، وَعِنْدَهُ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ الْحَارِثُ بْنُ كَلَدَةَ، وَعِنْدَهُ عِلْمٌ، فَلَمَّا أَكَلَا مِنْهَا، قَالَ ابْنُ كَلَدَةَ فِيهَا سُمٌّ سَنَةٍ، فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَمْ يَمُرَّ الْحَوْلُ حَتَّى مَاتَا فِي يَوْمٍ وَاحِدٍ رَأْسِ السَّنَةِ

 

Takhrij

 

Diriwayatkan kepadaku, Al-Ustadz Abul Walid, dari Abdullah bin Sulaiman bin Al-Asy’ats, dari Abdul Malik bin Syu’aib bin Al-Laits, dari ayahnya, dari datuknya, dari Aqil, dari Ibnu Syihab; bahawa suatu hari seorang lelaki memberi hadiah kepada Abu Bakar radhiyallahu ‘anhu, satu mangkuk daging yang direbus. Di sisi Abu Bakar, ada seorang yang bernama Al-Harits bin Kaladah. Ia punya pengetahuan tentang ilmu perubatan. Ketika keduanya memakan daging rebus itu, Ibnu Kaladah berkata, “Di dalamnya terdapat racun satu tahun.” Demi Tuhan yang jiwaku berada dalam genggamanNya, tidak berlalu satu tahun sampai keduanya mati, pada hari yang sama, di akhir tahun itu.”

 

Takhrij

 

HR. al-Hakim dalam Mustadraknya no. 4472 dan Abu Nu’aim dalam Al-Thibb Al-Nabawi no. 570, daripada Ibnu Syihab al-Zuhri.

 

Sanad Abu Nua'im:-

 

Ahmad bin Muhammad meriwayatkan kepada kami dalam kitabnya, dari Abdullah bin Muhammad bin Ziyad Al-Naisaburi, dari Yusuf bin Sa’id bin Muslim, dari Hajjaj, dari Al-Laits bin Sa’d, dari Aqil, dari Ibnu Syihab....

 

Az-Zahabi dalam al-Talkhis menilai atsar ini mursal.

 

Jika diamati, akan ditemukan setidaknya tiga masalah utama dalam sanad hadith summu sanatin.

 

Pertama, adanya inqitha’ (terputusnya sanad). Diduga, dalam sanad hadith ini terdapat unsur yang menyebabkan hadith bernilai dhaif. Iaitu inqitha’ atau terputusnya sanad. Lokasinya ada pada perawi antara Ibnu Syihab dengan Abu Bakar Al-Shiddiq. Kita dapat mengamatinya dengan mata kasar.

 

Ibnu Syihab wafat tahun 125 Hijriah. Sedangkan Abu Bakar wafat tahun 13 Hijriah. Ada jarak 112 tahun antara wafatnya Abu Bakar dan Ibnu Syibah. Jika kita andaikan Ibnu Syihab berusia 60 tahun, bererti ia lahir sekitar tahun 65 H. Puluhan tahun setelah Abu Bakar wafat. Dan kenyataannya, menurut keterangan para ulama Ibnu Syihab, iaitu Ibnu Syihab Al-Zuhri lahir pada tahun 50-an Hijriah. Disebutkan pula keterangan bahawa Ibnu Syihab hanya meriwayatkan dari 10 orang sahabat Nabi. Tidak ada nama Abu Bakar di dalamnya.

 

Di sini, tentu saja Ibnu Syihab tidak bertemu dengan Abu Bakar. Jika tidak bertemu Abu Bakar, dari mana Ibnu Syihab dapat kisah ini? Kerana itu, kemungkinanannya, ada satu orang perawi yang menghubungkan Ibnu Syihab dan Abu Bakar, yang mana perawi tersebu hilang! Inilah inqitha’.

 

Kedua, adanya perawi yang diperselisihkan oleh para ulama tentang kualitinya. Perawi tersebut adalah Abdullah bin Sulaiman bin Al-Asy’ats (w. 316 H.). Beliau adalah putera Imam Abu Daud Al-Sijistani, penulis kitab Sunan Abi Daud. Para ulama lebih banyak yang menilainya sebagai perawi yang terpercaya (tsiqah). Tetapi, anehnya, ayahnya sendiri menyebut Abdullah bin Sulaiman sebagai pendusta (kazzab). Akibatnya tentu saja tidak ringan pada hadith yang diriwayatkannya. Kerana, perawi yang digelari dengan sebutan ini, bererti hadith yang diriwayatkannya berstatus maudhu’ atau palsu. Imam Al-Daruquthni menilainya tsiqah tetapi memiliki banyak kesalahan dalam periwayatan hadith.

 

Ketiga, perawi yang majhul. Dalam jalur riwayat Imam Abu Nu’aim ditemukan perawi bernama Ahmad bin Muhammad. Tidak diketahui siapa beliau sebenarnya (majhul). Kerana itu, sementara, status beliau adalah sebagai perawi yang berkualifikasi majhul. Keberadaan perawi majhul dalam sebuah sanad, menyebabkan riwayat ini mengalami inqitha’ atau terputusnya sanad.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...