Dari
Abdullah bin Amr bin Ash radhiyallahu ‘anhuma, beliau menceritakan,
رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَعْقِدُهُنَّ بِيَدِهِ
Saya
melihat, Rasulullah saw mengira zikir beliau dengan tangannya (HR. Ahmad no. 6498,
hasan oleh Syuaib Al-Arnauth).
Dari
Yusairah radhiyallahu ‘anha, beliau mengatakan, Rasulullah saw berpesan kepada
kami (para sahabat wanita),
يَا نِسَاءَ الْمُؤْمِنَينَ، عَلَيْكُنَّ بِالتَّهْلِيلِ وَالتَّسْبِيحِ وَالتَّقْدِيسِ، وَلَا تَغْفُلْنَ فَتَنْسَيْنَ الرَّحْمَةَ، وَاعْقِدْنَ بِالْأَنَامِلِ فَإِنَّهُنَّ مَسْئُولَاتٌ مُسْتَنْطَقَاتٌ
Wahai
para wanita mukminah, kalian harus rajin bertasbih, bertahlil, mensucikan nama
Allah. Janganlah kalian lalai, sehingga melupakan rahmat. Kiralah dengan
jari-jari kalian, kerana semua jari itu akan ditanya dan diminta untuk bicara (HR.
Ahmad no. 27089, Abu Daud no. 1501, Tirmidzi no. 3583, dan sanadnya hasan oleh
Syuaib Al-Arnauth dan Al-Albani).
Ketika
menjelaskan hadith di atas Ibn Hajar mengatakan,
ومعنى العقد المذكور في الحديث إحصاء العد، وهو اصطلاح للعرب بوضع بعض الأنامل على بعض عُقد الأُنملة الأخرى، فالآحاد والعشرات باليمين، والمئون والآلاف باليسار، والله أعلم
Makna
kata ‘al-aqd’ (mengira) yang disebutkan dalam hadith [pada kata: وَاعْقِدْنَ] adalah mengira jumlah zikir.
Ini merupakan istilah orang arab, yang bentuknya dengan meletakkan salah satu
hujung jari pada berbagai ruas jari yang lain. Satuan dan puluhan dengan tangan
kanan, sementara ratusan dan ribuan dengan tangan kiri. Allahu a’lam. (Nataij
Al-Afkar fi Takhrij Ahadits Al-Adzkar 1/90).
Ibnu Alan
menjelaskan bahawa cara ‘al-aqd’ (mengira dengan tangan) ada dua:
Al-Aqd
bil mafashil (mengira dengan ruas jari)
Al-Aqd
bil ashabi’ (mengira dengan jari)
Beliau
mengatakan,
والعقد بالمفاصل أن يضع إبهامه في كل ذكر على مفصل، والعقد بالأصابع أن يعقدها ثم يفتحها
Al-Aqd
bil mafashil (menghitung dengan ruas jari), bentuknya adalah meletakkan hujung
ibu jari para setiap ruas, setiap kali membaca dzikir. Sedangkan Al-Aqd bil
ashabi’ (mengira dengan jari), bentuknya adalah jari digenggamkan kemudian
dibuka satu persatu.
Haruskah
zikir dengan tangan kanan?
Terdapat
hadith dari Abdullah bin Amr bin Ash radhiyallahu ‘anhuma, beliau menceritakan,
رأيت النبي صلى الله عليه وسلم يعقد التسبيح. وزاد محمد بن قدامة -شيخ أبي داود- في روايته لفظ: “بيمينه”
Saya
melihat Rasullullah s.a.w mengira bacaan tasbih dengan tangannya. Sementara
dari jalur Muhammad bin Qudamah – gurunya Abu Daud – terdapat tambahan: “dengan
tangan kanannya” (HR. Abu Daud no. 1502 sahih Al-Albani)
Berdasarkan
hadith ini, sebagian ulama menganjurkan untuk mengira zikir dengan jari-jari
tangan kanan saja. Hanya saja, sebahagian ulama menilai bahawa tambahan ‘dengan
tangan kanannya’ adalah tambahan yang lemah. Sebagaimana keterangan Syaikh Dr.
Bakr Abu Zaid. Sehingga dianjurkan untuk menghitung zikir dengan kedua tangan,
kanan mahupun kiri.
Kesimpulan
yang tepat dalam hal ini, zikir dengan tangan kanan hukumnya dianjurkan,
meskipun boleh berzikir dengan kedua tangan dibolehkan. Kerana Rasullullah
s.a.w suka menggunakan anggota badan yang kanan untuk hal yang baik.
Sebagaimana keterangan Aisyah radhiyallahu ‘anha,
كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعْجِبُهُ التَّيَمُّنُ، فِي تَنَعُّلِهِ، وَتَرَجُّلِهِ، وَطُهُورِهِ، وَفِي شَأْنِهِ كُلِّهِ
Rasullullah
saw suka mendahulukan bahagian yang kanan ketika mengenakan sandal, menyikat
rambut, bersuci, dan dalam semua urusan beliau.” (HR. Bukhari no. 168).
Dan mengira
zikir termasuk hal yang baik, sehingga dilakukan dengan tangan kanan, lebih
baik.
Rujukan
Fatwa
Soaljawab Islam no. 139662
No comments:
Post a Comment