Tuesday, 5 October 2021

Pemahaman keliru hadith Man Sanna Sunnatan Hasanatan

 

Pemahaman yang keliru tersebut terbit terhadap hadith:

 

مَنْ سَنَّ فِي اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ، مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْءٌ .ومَنْ سَنَّ فِي اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْءٌ

 

Barangsiapa yang mengerjakan dalam Islam Sunnah yang baik maka ia mendapat pahalanya dan pahala orang yang mengkutinya tanpa mengurangi pahala orang yang mengikutinya sedikitpun. Dan barangsiapa yang mengerjakan dalam Islam Sunnah yang buruk maka ia mendapat dosanya dan dosa orang yang mengikutinya tanpa mengurangi dosa orang yang mengikuti mereka sedikitpun (HR. Muslim no. 1017).

 

 

Hadith ini tidak boleh digunakan sebagai dalil adanya bidaah hasanah dalam Islam dikeranakan beberapa alasan:

 

PERTAMA

 

Bahawasanya makna مَنْ سَنَّ ialah: Mengerjakan suatu amalan dengan cara melaksanakan atau mengikuti yang sudah ada sebelumnya, BUKAN mengerjakan suatu amalan dengan cara membuat syariat yang baru. Adapun maksud hadith diatas adalah melakukan amalan sesuai dengan yang ditetapkan oleh Rasulullah –صلّى الله عليه و سلّم-, yang menunjukkan hal tersebut adalah penyebab disabdakannya hadith ini, iaitu tentang masalah sedekah yang telah ditetapkan oleh Rasulullah –صلّى الله عليه و سلّم-.

 

Yakni hadith dari Jabir bin ‘Abdillah is berkata “Rasulullah berkhutbah pada kami, maka beliau member motivasi (semangat) pada manusia untuk bersedekah, akan tetapi para sahabat berlambat-lambat (tidak bersegera) sehingga nampak pada wajah Rasulullah kemarahan. Kemudian datang seorang dari kaum ansar dengan membawa kantung berisi wang (untuk bersedekah), maka sahabat yang lain pada waktu itu mengikutinya, sehingga kelihatan wajah Rasulullah –صلّى الله عليه و سلّم- senang dan beliau bersabda مَنْ سَنَّ فِي اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً ‘Barangsiapa yang mengerjakan dalam Islam Sunnah yang baik…’. Ini lafaz Ad-Darimi (1/141) dan riwayat Muslim no 1017 disebutkan hadith yang panjang.

 

Dari kisah di atas jelas bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, beliaulah yang memotivasi para sahabat untuk bersedekah. Lalu sahabat ansar lah yang pertama kali bersedekah, lalu diikuti oleh para sahabat yang lain. Lalu setelah itu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata مَنْ سَنَّ فِيْ الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً “Barang siapa yang merintis sunnah hasanah/baik”.

 

Dari kronologi ini jelas bahawa yang dimaksud dengan sunnah hasanah adalah sunnah yang valid dari Nabi, dalam kasus ini adalah sedekah yang dimotivasi oleh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.

 

 

 

KEDUA

 

Bahawasanya Rasulullah bersabda مَنْ سَنَّ فِي اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً “Barangsiapa yang mengerjakan dalam Islam Sunnah yang baik…” sementara itu beliau juga bersabda كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ “Semua bidaah adalah sesat”, tidaklah mungkin muncul dari lisan Rasulullah yang benar dan dibenarkan, suatu perkataan yang mendustakan perkataan yang lain, tidak mungkin perkataan Rasulullah –صلّى الله عليه و سلّم- bertentangan selama-lamanya.

 

 

 

KETIGA

 

Bahawasanya Nabi –صلّى الله عليه و سلّم- bersabda مَنْ سَنَّ  “barangsiapa mengerjakan sunnah”, beliau tidak mengatakan مَنِ ابْتَدَعَ  “barangsiapa yang berbuat bidaah”. Juga bersabda  فِي اْلإِسْلاَمِ  “dalam Islam”, sedangkan bidaah bukan dari ajaran Islam. Beliau juga bersabda  حَسَنَةً  “yang baik”, dan perbuatan bidaah itu bukanlah sesuatu yang hasanah (baik). Maka jelaslah perbezaan antara Sunnah dengan Bidaah, kerana sunnah adalah jalan dalam rangka ittiba’ (mengikuti), sedangkan bidaah adalah ibtida’, mengada-adakan hal yang baru di dalam masalah agama.

 

 

 

KEEMPAT

 

Tidaklah pernah ada seorangpun dari ulama salaf yang memaknakan سُنَّةً حَسَنَةً “sunnah yang baik” dengan bidaah yang diada-adakan oleh manusia yang datangnya dari diri manusia sendiri. Al-Azhari rahimahullah (wafat tahun 370 H) dalam kitabnya Tahdzib al-Lughah berkata: Setiap orang yang memulai suatu perkara lalu dikerjakan setelahnya oleh orang-orang maka dikatakan dialah yang telah merintisnya” (Tahdzib al-Lughah, tahqiq Ahmad Abdul Halim, Ad-Daar Al-Mishriyah 12/306)

 

Hal ini juga sebagaimana disampaikan oleh Az-Zabidi dalam kitabnya Tajul ‘Arus min Jawahir al-Qamus  35/234, Ibnul Manzhur dalam kitabnya  Lisanul ‘Arab 13/220)

 

al-Azhari berkata tentang hadith ini :

 

Dalam hadith “Barang siapa yang “sanna” sunnah yang baik baginya pahalanya dan pahala orang yang mengamalkannya, dan barang siapa yang “sanna” sunnah yang buruk …”, maksud Nabi adalah barang siapa yang mengamalkannya untuk diikuti” (Tahdzib al-Lughah 12/298). Jadi bukan maknanya menciptakan suatu amalan !!

 

 

KELIMA

 

Bahawasanya makna مَنْ سَنَّ “Barangsiapa mengerjakan sunnah” adalah orang yang menghidupkan kembali suatu sunnah setelah sunnah tersebut telah lama ditinggalkan. Suatu hadith yang menunjukkan hal ini adalah:

 

مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي فَعَمِلَ بِهَا النَّاسُ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا لَا يَنْقُصُ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْئًا وَمَنِ ابْتَدَعَ بِدْعَةً فَعُمِلَ بِهَا كَانَ عَلَيْهِ أَوْزَارُ مَنْ عَمِلَ بِهَا لَا يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِ مَنْ عَمِلَ بِهَا شَيْئًا.

 

Barangsiapa yang menghidupkan sunnah dari sunnahku kemudian mengamalkannya, maka dia mendapat pahala seperti orang yang mengamalkan sunnah tersebut tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun. Dan barangsiapa yang mengadakan suatu kebidaahan kemudian dikerjakan (bidaah itu) maka dia mendapatkan dosa orang yang mengamalkan bidaah tersebut tanpa mengurangi sedikitpun dosa orang yang mengamalkan bidaah itu. (HR. Ibnu Majah no. 204).

 

 

 

KEENAM

 

Bahawasanya perkataan مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً “Barangsiapa mengerjakan sunnah yang baik” dan ومَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً “Barangsiapa mengerjakan sunnah yang buruk”, pada dasarnya tidaklah mungkin mengandung pengertian “mengerjakannya dengan seenaknya”, kerana adanya baik dan buruk hanya boleh diketahui melalui syariat. Maka ketentuan sunnah dalam hadith tersebut adalah, sunnah yang baik menurut syariat, dan sunnah yang buruk menurut syariat pula. Sehingga, seseorang tidak bersedekah melainkan dengan mencontoh sedekah yang telah diterangkan, demikian pula dengan sunnah-sunnah lain yang disyariatkan.

 

Maka sunnah yang buruk merupakan suatu bentuk kemaksiatan yang memang telah ditetapkan oleh syariat bahawa hal tersebut adalah maksiat. Seperti, pembunuhan oleh anak Nabi Adam –عليه السّلام- sebagaimana sabda Rasulullah –صلّى الله عليه و سلّم- :

 

لِأَنَّهُ أَوَّلَ مَنْ سَنَّ الْقَتْلَ

 

Kerana dia (Qabil) adalah yang pertama kali mengadakan pembunuhan (HR. Bukhari no. 3335)

 

Hal ini termasuk bidaah, kerana sudah ditetapkan dalam syari’at tercelanya dan larangan (melakukan) pembunuhan. (Al I’tisham 1/236)

 

 

KETUJUH

 

Dari sini makna “sanna sunnah hasanah” boleh dibawakan kepada dua makna:

 

Pertama : Mendahului/memulai menjalankan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, lalu diikuti oleh orang-orang lain. Boleh jadi sunnah tersebut bukanlah sunnah yang ditinggalkan/dilupakan/telah mati, akan tetapi dialah yang pertama kali mengingatkan orang-orang lain dalam mengerjakannya. Sebagaimana dalam kasus hadith Jarir bin Abdillah di atas, sunnah Nabi yang dikerjakan adalah sedekah. Tentunya sunnah ini bukanlah sunnah yang telah mati atau ditinggalkan para sahabat, akan tetapi pada waktu kes datangnya orang-orang miskin maka sahabat ansar itulah yang pertama kali mengamalkannya sehingga diikuti oleh para sahabat yang lain.

 

Hal ini didukung dengan hadith yang lain yang diriwayatkan oleh Abu Huroiroh radhiallahu ‘anhu, ia berkata:

 

جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَحَثَّ عَلَيْهِ فَقَالَ رَجُلٌ عِنْدِي كَذَا وَكَذَا، قَالَ فَمَا بَقِيَ فِي الْمَجْلِسِ رَجُلٌ إِلاَّ تَصَدَّقَ عَلَيْهِ بِمَا قَلَّ أَوْ كَثُرَ. فَقَالَ رَسُوْلُ اللهِ صلى الله عليه وسلم مَنِ اسْتَنَّ خَيْرًا فَاسْتُنَّ بِهِ كَانَ لَهُ أَجْرُهُ كَامِلاً وَمِنْ أُجُوْرِ مَنِ اسْتَنَّ بِهِ وَلاَ يَنْقُصُ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيْئًا وَمَنِ اسْتَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً فَاسْتُنَّ بِهِ فَعَلَيْهِ وِزْرُهُ كَامِلاً وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِي اسْتَنَّ بِهِ وَلاَ يُنْقَصُ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَيْئًا

 

Datang seorang lelaki kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka Nabipun memotivasi untuk bersedekah kepadanya. Maka ada seseorang yang berkata, “Saya bersedekah ini dan itu”. Maka tidak seorangpun yang ada di majlis kecuali bersedekah terhadap lelaki tersebut baik dengan sedikit mahupun banyak. Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam berkata, “Barang siapa yang “istanna”/merintisi kebaikan lalu diikuti maka baginya pahalanya secara sempurna dan juga pahala orang-orang yang mengikutinya serta tidak berkurang pahala mereka sama sekali. Dan barang siapa yang merintis sunnah yang buruk lalu diikuti maka baginya dosanya secara sempurna dan dosa orang-orang yang mengikutinya tanpa mengurangi dosa-dosa mereka sama sekali” (HR. Ibnu Majah no. 204 dan disahihkan oleh Al-Albani)

 

Kedua : Boleh jadi makna “sanna sunnatan hasanah” kita ertikan dengan menghidupkan sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam yang telah mati/ditinggalkan. Hal ini jika kita merujuk pada hadith yang diriwayatkan oleh sahabat ‘Amr bin ‘Auf Al-Muzani

 

مَنْ أَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِي فَعَمِلَ بِهَا النَّاسُ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ عَمِل بِهَا لاَ يَنْقُصُ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَيِئًا . وَمَنِ ابْتَدَعَ بِدْعَةً فَعَمِلَ بِهَا كَانَ عَلَيْهِ أَوْزَارُ مَنْ عَمِلَ بِهَا لاَ يَنْقُصُ مِنْ أَوْزَارِ مَنْ عَمِلَ بِهَا شَيْئًا

 

Barang siapa yang menghidupkan sebuah sunnah dari sunnahku lalu dikerjakan/diikuti oleh manusia maka baginya seperti pahala orang yang mengamalkannya tanpa mengurangi pahala mereka (yang mengikutinya) sama sekali. Dan barang siapa yang melakukan bidaah lalu diikuti maka baginya dosa orang-orang yang mengerjakannya tanpa mengurangi dosa mereka sama sekali (HR. Ibnu Majah no. 209 dan disahihkan oleh Al-Albani kerana syawahidnya).

 

 

KELAPAN

 

Maksudnya iaitu bahawasanya menurut jumhur Asyaa’irah bahawasanya suatu perbuatan tidak mungkin diketahui baik atau buruknya, terpuji atau tercela hanya dengan sekedar akal. Akan tetapi kebaikan atau keburukan suatu perbuatan hanyalah diketahui melalui syari’at atau dalil yang datang.

 

Berikut ini nukilan dari beberapa ulama besar madzhab Asyaairah tentang hal ini.

 

Al-Baqillani rahimahullah (wafat 403 H) berkata :

 

…Akan tetapi akal tidak memandang sesuatu perkarapun baik pada dzatnya yang dikeranakan sifat dan sisi, dan tidak pula memandang baik sesuatupun yang  menyeru untuk melakukan perkara tersebut. Akal juga tidak menilai buruk sesuatupun pada zatnya, dan juga tidak menilai buruk sesuatupun yang menyeru kepada melakukan perkara tersebut. Ini semua merupakan kebatilan, tidak ada asalnya. Yang wajib adalah mensifati perbuatan mukallaf (hamba) bahawasanya ia baik atau buruk hanyalah dengan hukum Allah yang menilainya baik atau buruk” (At-Taqrib wa al-Irsyad as-Saghir al-Baqilani, tahqiq : Dr. Abdul Hamid, Muassasah ar-Risaalah, cetakan kedua, 1/279).

 

Al-Baqillani juga menjelaskan bahawasanya solat, haji, dan puasa tidak mungkin diketahui kebaikannya kecuali dari sisi syari’at, adapun akal tidak mungkin (secara independent) untuk mengetahui kebaikan atau keburukan perbuatan/amalan seorang hamba. Bahkan menurut beliau, keadilan, kejujuran, membalas budi, semuanya diketahui kebaikannya dengan dalil syariat, bukan dengan akal. Sebaliknya zina, minum khamr, homoseksual, semuanya diketahui keburukannya dengan dalil sam’i (Al-Quran atau Al-Hadith) dan tidak diketahui dengan sekedar akal. (At-Taqriib wa al-Irsyad 1/278-279.

 

Lihat juga perkataan al-Baqillani dalam kitab beliau yang lain seperti at-Tamhid fi ar-Rad ‘ala al-Mulhidah al-Mu’atthilah wa ar-Rafidha wa al-Khawaarij wa al-Qadariyah hal. 97 dan 107, dan juga kitab al-Insaf fi maa yajibu I’tiqaduhu wa laa yajuuzu al-jahlu bihi, tahqiq Al-Kautsari, AL-Maktabah al-Azhariyah, cetakan kedua, hal. 46-47).

 

Abu Hamid Al-Ghazali rahimahullah berkata :

 

Tidak boleh diketahui baiknya perbuatan-perbuatan (hamba) dan juga keburukannya dengan melalui akal. Akan tetapi hanya boleh diketahui dengan syariat yang dinukil. Maka sesuatu yang baik di sisi kami adalah apa yang dianggap baik oleh syariat dimana syariat memotivasi untuk melakukannya. Dan yang buruk adalah apa yang dinilai buruk oleh syariat dengan melarangnya dan mencelanya (Al-Mankhul min Ta’liqaqt al-Usul, Tahqiq: Dr. Muhammad Hasan, Daarul Fikr, cet. kedua, hal. 8)

 

Imamul Haramain Al-Juwaini rahimahullah berkata :

 

لا يدرك بمجرد العقل حسن ولا قبح على مذهب أهل الحق  وكيف يتحقق درك الحسن والقبح قبل ورود الشرائع مع ما قدمناه من أنه  لا معنى للحسن والقبح سوى ورود الشرائع بالذم والمدح

 

Dan tidaklah diketahui kebaikan atau keburukan hanya dengan berdasar akal, (hal ini) menurut mazhab ahlul haq (asya’irah). Bagaimana boleh diketahui kebaikan dan keburukan sebelum datangnya syariat?. Tidak ada makna kebaikan dan keburukan selain datangnya syariat dengan pencelaan atau pemujian” (At-Talkhis fi usul al-Fiqh, tahqiq: Abdullah julim An-Nebali, Darul Basyair al-Islamiyah, 1/157).

 

 

Rujukan

 

Fatwa Soaljawab Islam no. 864

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...