Matan dan terjemahan hadith
Diriwayatkan dari Abu Sa’id
al-Khudri RA berkata:
أوصى رسول الله علي بن أبي طالب فقال:
Rasulullah berwasiat kepada Ali
bin Abu Talib dengan berkata:
1: يا علي إذا أدخلت العروس بيتك فاخلع خفها حين تجلس ، واغسل رجليها وصب
الماء من باب دارك إلى أقصى دارك فإنك إذا فعلت ذلك أخرج الله من دارك سبعين ألف
لون من الفقر وأدخل فيها سبعين ألف لون من الغنى وسبعين لونا من البركة وأنزل عليك
سبعين رحمة ترفرف على رأس عروسك حتى تنال بركتها كل زاوية في بيتك وتأمن العروس من
الجنون والجذام والبرص أن يصيبها مادامت في تلك الدار. وامنع العروس في اسبوعها من
الألبان والخل والكزبرة والتفاح الحامض من هذه الأربعة الأشياء، فقال: علي : يا
رسول الله ولأي شئ أمنعها هذه الأشياء الأربعة..؟ ، قال: لان الرحم تعقم وتبرد من
هذه الأربعة الأشياء عن الولد. والحصير في ناحية البيت خير من امرأة لا تلد. فقال
علي : يا رسول الله ما بال الخل تمنع منه؟ قال: إذا حاضت على الخل لم تطهر طهرا
أبدا بتمام. والكزبرة تثير الحيض في بطنها وتشد عليها الولادة. والتفاح الحامض
يقطع حيضها فيصير داء عليها.
Wahai Ali, apabila pengantin
perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan
basuh kedua-dua kakinya, dan tuangkan air dari pintumu hingga ke sudut paling
jauh, sekiranya kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan 70 ribu jenis
kefaqiran dari rumahmu, dan memasukkan 70 ribu jenis kekayaan, 70 keberkatan
dan 70 rahmat yang menaungi di atas kepala pengantin sehingga mendapat
keberkatan di setiap penjuru rumahmu, dan pengantin selamat dari dijangkiti
penyakit gila, kusta dan sopak selama ia berada di dalam rumah tersebut. Dan
melarang pengantin selama seminggu dari susu, cuku, ketumbar dan epal masam.
Ali bertanya: Wahai Rasulullah, mengapakah dilarang empat makanan ini? Baginda
menjawab: Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk disebabkan empat perkara
ini dari mendapatkan anak. Dan tikar di penjuru rumah adalah lebih baik
daripada perempuan yang tidak dapat anak. Ali bertanya: Wahai Rasulullah,
mengapakah cuka itu di larang? Baginda menjawab: Jika meminum cuka semasa haid,
ia tidak akan bersih selamanya secara sempurna. Ketumbar mengganggu haid di
dalam perutnya dan menyukarkan kelahiran. Epal masam menyingkat haid dan
menjadikannya sakit.
2: يا علي: لا تجامع امرأتك في أول الشهر ووسطه وآخره، فإن الجنون والجذام
والخبل يسرع إليها وإلى ولدها
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu pada awal, pertengahan dan akhir bulan. Maka
sesungguhnya penyakit gila, sawan dan sopak mudah mengenainya dan anaknya.
3: يا علي لا تجامع امرأتك بعد الظهر، فإنه إن قضى بينكما ولد في ذلك الوقت
يكون أحول، والشيطان يفرح بالحول في الإنسان.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu selepas Zohor, maka sesungguhnya jika kamu dikurniakan
anak kerana jima’ pada waktu itu, maka ia akan bermata juling dan syaitan
sangat suka kepada manusia bermata juling.
4: يا علي : لا تتكلم عند الجماع، فإنه إن قضى بينكما ولد لا يؤمن أن يكون
أخرس ، ولا ينظرن أحد في فرج امرأته وليغض بصره عند الجماع، فإن النظر إلى الفرج
يورث العمى، يعني في الولد.
Wahai Ali, janganlah kamu
bercakap semasa berjimak maka sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, maka
anak itu tidak selamat daripada bisu. Janganlah melihat faraj isterimu dan
jagalah pandanganmu sewaktu berjima’, sesunguhnya melihat faraj itu mewarisi
buta, iaitu kepada anak.
5: يا علي: لا تجامع امرأتك بشهوة امرأة غيرك، فإني أخشى إن قضى بينكما ولد أن
يكون مخنثا، مؤنثا، مخبلا.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan wanitamu dengan syahwat terhadap wanita lain, maka sesungguhnya
aku khuatir jika kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi pondan, dibenci dan
dihina.
6: يا علي إذا كنت جنبا " في الفراش فلا تقرأ القرآن فإني أخشى أن تنزل
عليكما نار من السماء فتحرقكما.
Wahai Ali, jika kamu berjunub di
tempat tidur, janganlah membaca Al-Quran, maka sesungguhnya aku bimbang akan
turun kepada kamu berdua api dari langit yang membakar kamu berdua.
7: يا علي: لا تجامع امرأتك إلا ومعك خرقة ومع أهلك خرقة ولا تمسحا بخرقة
واحدة فتقع الشهوة على الشهوة، فإن ذلك يعقب العداوة بينكما، ثم يؤذيكما إلى
الفرقة والطلاق.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu kecuali ada padamu satu kain dan isterimu satu kain.
Dan janganlah kamu berdua lap pada satu kain, syahwat akan menguasai syahwat
lain, maka sesungguhnya ia akan mengakibatkan permusuhan, kemudian membawa kamu
berdua kepada berpecah dan perceraian.
8: يا علي: لا تجامع امرأتك. من قيام، فإن ذلك من فعل الحمير، وإن قضى بينكما
ولد كان بوالا في الفراش كالحمير [البوالة] تبول في كل مكان.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu secara berdiri, maka sesungguhnya ia daripada
perbuatan keldai, sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan sentiasa
kencing di tempat tidur seperti keldai yang suka kencing di merata tempat.
9: يا علي: لا تجامع امرأتك في ليلة الفطر، فإنه إن قضى بينكما ولد لم يكن ذلك
الولد إلا كثير الشر.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu pada malam ‘Aidil Fitri, maka sesungguhnya jika kamu
dikurniakan anak, tidaklah ia menjadi seseorang kecuali yang banyak kejahatan.
10: يا علي: لا تجامع امرأتك في ليلة الأضحى، فإنه إن قضى بينكما ولد يكون ذا
ستة أصابع أو أربعة.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu pada malam ‘Aidil Adha, maka sesungguhnya jika kamu
dikurniakan anak, ia akan menjadi seorang yang berjari enam atau empat.
11: يا علي: لا تجامع امرأتك تحت شجرة مثمرة، فإن إن قضى بينكما ولد يكون
جلادا، أو قتالا، أو عريفا .
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu di bawah pohon yang berbuah, maka sesungguhnya jika
kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi seorang tukang algojo, samseng atau
menteri,”.
12: يا علي: لا تجامع امرأتك في وجه الشمس وشعاعها إلا أن يرخى ستر فيستركما،
فإنه إن قضى بينكما ولد لا يزال في بؤس وفقر حتى يموت.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu di bawah matahari dan terkena cahayanya kecuali
menggunakan tutupan, maka sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan
sentiasa dalam kesengsaraan dan faqir sehingga mati.
13: يا علي: لا تجامع امرأتك بين الأذان والإقامة، فإنه إن قضى بينكما ولد يكون
حريصا على إهراق الدماء.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu sewaktu antara azan dan iqamah, maka sesungguhnya jika
kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi seorang yang menumpahkan darah.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu semasa ia hamil kecuali kamu berdua berwudhu’, maka
sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi seorang yang buta hati
dan bakhil tangan.
15: يا علي: لا تجامع أهلك في ليلة النصف من شعبان، فإنه إن قضى بينكما ولد
يكون مشوها ذا شامة في شعره ووجهه.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjima’ dengan isterimu pada Nisfu Sya’ban, maka sesungguhnya jika kamu
dikurniakan anak, ia akan mempunyai tanda buruk pada rambut dan wajahnya.
16: يا علي: لا تجامع أهلك في أخر الشهر إذا بقي منه يومان، فإنه إن قضى بينكما
ولد يكون عشارا أو عونا للظالم ويكون هلاك فئات من الناس على يديه .
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu pada akhir bulan sekiranya ada dua hari lagi, maka
sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi pemungut cukai atau
pembantu kezaliman dan menjadi penindas orang bawahannya.
17: يا علي: لا تجامع أهلك على سقوف البنيان، فإنه إن قضى بينكما ولد يكون
منافقا، مرائيا مبتدعا.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu di atas loteng, maka sesungguhnya jika kamu
dikurniakan anak, ia akan menjadi munafiq, talam dua muka.
18: يا علي: إذا خرجت في سفر فلا تجامع أهلك تلك اليلة، فإنه إن قضى بينكما ولد
ينفق ماله في غير حق. وقرأ رسول الله : ' إن المبذرين كانوا إخوان الشياطين.
Wahai Ali, jika kamu ingin pergi
bermusafir janganlah berjima’ dengan isterimu pada malam itu, maka sesungguhnya
jika kamu dikurniakan anak, ia akan membelanjakan hartanya secara tidak betul.
“Sesungguhnya orang-orang yang boros itu adalah saudara-saudara Syaitan,... [AQ
17:27]”
19: يا علي: لا تجامع أهلك إذا خرجت إلى سفر مسيرة ثلاثة أيام ولياليهن، فإنه
إن قضى بينكما ولد يكون عونا لكل ظالم.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu apabila keluar bermusafir dalam tempoh tiga hari tiga
malam, maka sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi pembantu
kepada setiap kezaliman.
20: يا علي: عليك بالجماع ليلة الاثنين، فإنه إن قضى بينكما ولد يكون حافظا
لكتاب الله، راضيا بما قسم الله عز وجل له.
Wahai Ali, berjimaklah kamu pada
malam Isnin, maka sesungguhnya jika kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi
seorang yang berpegang teguh kepada kitab Allah dan redha dengan pemberian
Allah ﷻ
21: يا علي: إن جامعت أهلك في ليلة الثلاثاء فقضى بينكما ولد فإنه يرزق الشهادة
بعد شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله ولا يعذبه الله مع المشركين
ويكون طيب النكهة من الفم، رحيم القلب، سخي اليد، طاهر اللسان من الغيبة والكذب
والبهتان.
Wahai Ali, sesungguhnya jika kamu
berjimak dengan isterimu pada malam Selasa, lantas kamu dikurniakan anak, ia
akan mendapat syahid sesudah syahadah “Sesungguhnya tiada tuhan selain Allah
dan sesungguhnya Muhammad itu pesuruh Allah”, Allah tidak azabkannya
bersama-sama musyrikin, mulutnya berbau harum, baik hati, bersih lidahnya
daripada mengumpat, berdusta dan berbohong.
22: يا علي: إن جامعت أهلك ليلة الخميس فقضى بينكما ولد يكون حاكما من الحكام
أو عالما من العلماء.
Wahai Ali, sesungguhnya jika kamu
berjimak dengan isterimu pada malam Khamis, lantas kamu dikurniakan anak, ia
akan menjadi bijaksana di kalangan para bijaksana, atau alim di kalangan para
alim.
23: يا علي : إن جامعتها يوم الخميس عند زوال الشمس عن كبد السماء فقضى بينكما
ولد فإن الشيطان لا يقربه حتى يشيب ويكون فهما. ويرزقه الله عز وجل السلامة في
الدين والدنيا.
Wahai Ali, sesungguhnya jika kamu
berjimak pada hari Khamis sewaktu matahari gelincir dari tengah langit, lantas
kamu dikurniakan anak, maka sesungguhnya syaitan tidak menghampiri sehingga ia
beruban dan menjadi seorang faqih, serta Allah ﷻ direzekikan kepadanya keselamatan agama dan dunia.
24: يا علي: إن جامعتها ليلة الجمعة وكان بينكما ولد فإنه يكون خطيبا [قوالا]
مفوها. وإن جامعتها يوم الجمعة بعد العصر فقضى بينكما ولد فإنه يكون معروفا،
مشهورا، عالما. وإن جامعتها في ليلة الجمعة بعد العشاء الآخرة فإنه يرتجى أن يكون
لك ولد من الابدال إن شاء الله تعالى.
Wahai Ali, sesungguhnya jika kamu
berjimak pada malam Jumaat dan lantas kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi
penceramah yang petah berkata-kata. Dan sesungguhnya jika kamu berjimak pada
hari Jumaat selepas Asar, lantas kamu dikurniakan anak, ia akan menjadi
terkenal, masyhur, dan alim. Dan sesungguhnya jika kamu berjimak pada malam
Jumaat selepas Isyak yang akhir, lantas kamu dikurniakan anak, maka diharapkan
ia menjadi penggantimu, InsyaAllah.
25: يا علي: لا تجامع أهلك في أول ساعة من الليل، فإنه إن قضى بينكما ولد لا
يؤمن أن يكون ساحرا مؤثرا للدنيا على الآخرة.
Wahai Ali, janganlah kamu
berjimak dengan isterimu pada awal malam, maka sesungguhnya jika kamu
dikurniakan anak, ia akan menjadi ahli sihir, dan menghendaki dunia daripada
akhirat.
26: يا علي: احفظ وصيتي هذه كما حفظتها عن أخي جبريل .
Wahai Ali, Peliharalah wasiatku
ini sebagaimana aku telah memeliharanya dari Jibril
Takhrij
HR. Ibnu Hibban dalam al-Majruhin
1/538, juga ditemukan dalam al-Tadwin fi Akhbar Qazwin 4/42 .
Ditemukan dalam Bihar al-Anwar
100/281, al-Ikhtisas Syeikh al-Mufid
hal. 132-135, Jami' al-Hadith Syiah 20/171, Wasail Syiah 20/248-254, Man la
Yahduruh al-Faqih hal. 456 dan 'Ilal al-Syarayi' hal. 174.
Jelas kepalsuannya, dan sumbernya
pun dari kitab Syiah.
Al-Ajluni dalam kitabnya Kasyful
Khafa’ 2/384 telah menyatakan:
وقال بعض المحققين إن وصايا علي المصدرة بيا كلها موضوعة إلا قوله عليه
الصلاة والسلام يا علي أنت مني بمنـزلة هارون من موسى إلا أنه لا نبي بعدي.
Berkata para ulama yang telah
membuat kajian: “Sesungguhnya wasiat Saidina Ali (ringkasan nama hadith wasiat
Nabi saw kepada Saidina Ali) yang dimulakan dengan (“Ya Ali”: “wahai Ali”)
semuanya adalah palsu kecuali sabdaan baginda: “Wahai Ali, perumpamaan aku denganmu
samalah seperti Nabi Musa dan Nabi Harun, namun tiada lagi Nabi selepasku”.
Syeikh al-Albani dalam Silsilah
Hadith Dhaif no. 3305, menilai hadith ini palsu batil, kerana Ishaq bin Najid
adalah al-Malti, pendusta dan pemalsu hadith.
Palsu menurut kajian Fatwa Syabakah
Islamiyah no. 107006
Rujukan
https://bit.ly/3mCRaKa
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
107006
No comments:
Post a Comment