Hadith dimaksudkan:
خَرَجْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى
انْطَلَقْنَا إِلَى حَائِطٍ يُقَالُ لَهُ الشَّوْطُ حَتَّى انْتَهَيْنَا إِلَى
حَائِطَيْنِ فَجَلَسْنَا بَيْنَهُمَا فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ اجْلِسُوا هَا هُنَا وَدَخَلَ وَقَدْ أُتِيَ بِالْجَوْنِيَّةِ
فَأُنْزِلَتْ فِي بَيْتٍ فِي نَخْلٍ فِي بَيْتِ أُمَيْمَةَ بِنْتِ النُّعْمَانِ
بْنِ شَرَاحِيلَ وَمَعَهَا دَايَتُهَا حَاضِنَةٌ لَهَا فَلَمَّا دَخَلَ عَلَيْهَا
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ هَبِي نَفْسَكِ لِي قَالَتْ
وَهَلْ تَهَبُ الْمَلِكَةُ نَفْسَهَا لِلسُّوقَةِ قَالَ فَأَهْوَى بِيَدِهِ يَضَعُ
يَدَهُ عَلَيْهَا لِتَسْكُنَ فَقَالَتْ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ فَقَالَ قَدْ
عُذْتِ بِمَعَاذٍ ثُمَّ خَرَجَ عَلَيْنَا فَقَالَ يَا أَبَا أُسَيْدٍ اكْسُهَا
رَازِقِيَّتَيْنِ وَأَلْحِقْهَا بِأَهْلِهَا
Kami pernah keluar bersama
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam hingga sampai pada suatu dinding yang
dinamakan Asy Syauth, kami terus berjalan hingga sampai pada dua dinding dan
duduk di antara keduanya. Lalu Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
"Duduklah kalian di sini." Beliau pun masuk dan ternyata telah
didatangkan seorang perempuan Bani Jaun dan ditempatkan di rumah yang ada di
kebun kurma yaitu rumahnya Ummayyah binti An-Nu'man bin Syarahil yang saat itu
sedang bersama pelayan dan perawatnya. Dan ketika Nabi shallallahu 'alaihi wa
sallam menemuinya, beliau bersabda: "Serahkanlah dirimu untukku."
Wanita itu berkata: "Apakah seorang permaisuri akan menyerahkan dirinya
kepada seorang rakyat jelata?" Maka Beliau pun menjulurkan tangannya dan
hendak menyentuh dan menenangkan, akan tetapi wanita itu berkata: "Aku
berlindung kepada Allah darimu." Maka beliau bersabda: "Sesungguhnya
kamu telah berlindung dengan Zat Yang Maha Melindungi." Setelah itu,
beliau keluar dan berkata: "Wahai Usaid, berilah ia dua helai pakaian dari
kapas dan kembalikanlah ia kepada keluarganya." (HR. Bukhari no. 5255).
Syarah hadith
Aisyah ra. menerangkan bahawa
ketika anak perempuan al-Jaun dihadapkan kepada Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam dan baginda pun mendekatinya, dia berkata: “Aku berlindung kepada
Allah daripadamu.” Maka baginda bersabda kepadanya: “Sesungguhnya kamu telah
berlindung dengan Zat yang Maha Agung, kembalilah kepada keluargamu.” [Sahih
al-Bukhari no. 5254].
Dalam riwayat lain Rasulullah
shallallahu 'alaihi wa sallam mengajaknya bicara, wanita itu justru berkata:
"Saya berlindung kepada Allah darimu." Beliau menjawab:
"Baiklah, saya juga melindungimu dariku." Setelah itu para sahabat
berkata kepadanya, "Tahukah kamu siapakah orang yang mengajakmu bicara
tadi?" wanita itu menjawab, "Tidak." Para sahabat berkata:
"Orang itu adalah Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam, beliau datang
untuk melamarmu." Wanita itu berkata: "Kalau begitu, saya termasuk
orang yang tidak beruntung." [Sahih al-Bukhari no. 5263].
Dalam sebahagian riwayat
diterangkan bahawa wali wanita tersebut (al-Nu’man) memeluk Islam lalu
menawarkan kepada Rasulullah untuk menikahinya puterinya yang bernama Umaimah.
Rasulullah menerima tawaran tersebut. Namun apabila Rasulullah menghampiri
Umaimah, ternyata dia tidak mempersetujui pernikahan tersebut dan berlindung
kepada Allah daripada dihampiri oleh Rasulullah. Rasulullah menerima penolakan
tersebut dan menyuruhnya kembali ke pangkuan keluarganya.
Ulama berbeza pendapat siapakah
wanita di dalam hadith tersebut yang diceraikan baginda kepada 7 pendapat,
pendapat yang paling kuat beliau adalah Umaimah binti Nu'man Ibn Sharahil.
Sebahagian riwayat menunjukkan
penceraian itu berlaku sebaik saja selepas sambutan walimah.
Apakah maksud wanita tersebut
meminta perlindungan dari Allah?
1. Beliau tidak mengenali
baginda, tetapi ibnu Hajar membantah pendapat ini (Fathul bari 9/358).
2. Beliau telah diakalkan oleh
para isteri baginda yang lain, isteri baginda yang lain mengajar ucapan
tersebut (cara memikat) kepada Umaimah dan membuatkan baginda menyukai
perkataan tersebut seperti disebutkan dalam sanad yang lain (Thabaqat Ibn Saad
8/143-148, al-Hakim 4/36, at-Thabari dalam al-Ishabah 3/560). Ketiga-tiga sanad
ini menyokong satu sama lain
membuktikkan senario sini mempunyai asas.
3. Kerana kesombongan Umaimah
kerana berasa dia adalah dari keturunan
raja Arab tidak padan dengan rakyat kebanyakan. Ibnu Hajar membawakan
perkataan Ibn Munir yang menjelaskan dalam diri wanita itu masih terdapat sifat
jahiliah (Fathul Bari 9/358).
Sunnah yang dapat dipelajari di
sini ialah, meski pun wali setuju untuk menikahkan puterinya, pernikahan
tersebut tetap tertolak jika puterinya tidak setuju dengan pernikahan tersebut.
Kedua, sekali pun calon suami
ialah seorang yang berkedudukan tinggi, dia tetap tidak boleh menikahi
mana-mana wanita secara paksaan (tanpa kerelaannya).
Ketiga, ini menggambarkan sifat
ketinggian akhlak Nabi saw yang tidak mahu berkahwin dengan wanita yang tidak
menginginkannnya, kerana baginda saw tidak mahu menyakiti wanita tersebut dari
segi kemampuan fizikal dan kewangan.
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 118282
http://nihalkhan.com/the-divorces-of-the-prophet-muhammad/
https://bit.ly/3mDP2AM
No comments:
Post a Comment