Friday, 18 February 2022

Dalil-dalil berkenaan isu salam

 Syariat memberi salam dan memberi salam sebelum masuk rumah

 

Firman Allah taala :

 

فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَىٰ أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّـهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً

 

Maka apabila kamu masuk ke mana-mana rumah, hendaklah kamu memberi salam kepada (sesiapa yang seperti) kamu dengan memohon kepada Allah cara hidup yang berkat lagi baik (Surah al-Nur : 61)

 

Daripada Abu Hurairah RA baHawa Rasulullah SAW bersabda:

 

لا تَدْخُـلُوا الـجَنَّةَ حتـى تُؤمِنُوا، ولا تُؤمِنُوا حتـى تَـحابُّوا أوَلا أدُلُّكُمْ علـى شَيءٍ إذا فَعَلْتُـمُوهُ تَـحَابَبْتُـمْ؟ افْشُوا السّلامَ بَـيْنَكُمْ

 

Mereka tidak akan masuk syurga sehingga mereka beriman dan tidak beriman mereka itu sehingga mereka berkasih sayang. Adakah kalian mahu aku tunjukkan sesuatu yang mana apabila kalian mengerjakannya nescaya kalian akan saling menyayangi sesama kalian? Sebarkanlah salam sesama kalian (HR. Bukhari no. 54 dan Muslim no. 81).

 

Dari Abdullah bin ‘Amr bin Al Ash radhiallahu’anhu, Nabi shallallahu‘alaihi wasallam bersabda:

 

اعبُدوا الرحمنَ ، و أطعِمُوا الطعامَ ، وأَفشوا السَّلامَ ، تَدخُلوا الجنَّةَ بسَلامٍ

 

Sembahlah Ar Rahman semata, berikanlah makan (kepada yang memerlukan), tebarkanlah salam, maka engkau akan masuk syurga dengan selamat (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrad no.  981, Ibnu Majah no. 3694, sahih al-Albani).

 

Faedah: Disyariatkan menyebarkan dan mengucapkan salam, juga beri salam sebelum masuk rumah baik berpenghuni mahupun tidak, kerana ia ucapan yang diberkati dan menumbuhkan rasa kasih sayang dan cinta (Tafsir al-Muyassar hal. 358).

 

 

Memberi salam dan menjawab salam

 

Firman Allah SWT:

 

وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا

 

Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama) (Surah al-Nisa’: 86).

 

Nabi SAW pernah bersabda apabila ditanya berkaitan Islam apakah yang terbaik:

 

تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وَتَقْرَأُ السَّلاَمَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَعَلَى مَنْ لَمْ تَعْرِفْ

 

Kamu memberi makan dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan kepada orang yang kamu tidak kenal (HR. Bukhari no. 6236).

 

Dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu, Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

 

حَقُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ خَمْسٌ رَدُّ السَّلَامِ وَعِيَادَةُ الْمَرِيضِ وَاتِّبَاعُ الْجَنَائِزِ وَإِجَابَةُ الدَّعْوَةِ وَتَشْمِيتُ الْعَاطِسِ

 

Hak sesama Muslim ada lima: membalas salamnya, menjenguknya ketika ia sakit, mengikuti jenazahnya yang dibawa ke kuburan, memenuhi undangannya dan bertasymit ketika ia bersin (HR. Bukhari no.1164 dan Muslim no.4022).

 

Faedah: Memberi salam hukumnya sunat yang sangat diuntut, manakala menjawabnya adalah wajib. Jika salamnya kepada banyak orang, maka fardhu kifayah bagi mereka untuk menjawabnya al-Majmu Syarah al-Muhazzab 4/460).

 

 

Menjawab salam dalam solat

 

Daripada Bilal RA apabila Ibn Umar R.anhuma bertanya kepadanya:

 

كَيْفَ كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَرُدُّ عَلَيْهِمْ حِينَ كَانُوا يُسَلِّمُونَ عَلَيْهِ وَهُوَ فِي الصَّلَاةِ؟ قَالَ: كَانَ يُشِيرُ بِيَدِهِ

 

Bagaimanakah Nabi SAW menjawab salam sekiranya Baginda SAW diberi salam dalam keadaan sedang mendirikan solat?. Bilal menjawab: Baginda SAW mengisyaratkan dengan tangannya (HR. Tirmidzi no. 368, hasan sahih at-Tirmidzi, dan Syeikh al-Arnauth menilai hadith ini adalah sahih).

 

Faedah: Boleh menjawab salam dalam solat dengan isyarat jari atau tangan (Tuhfat al-Ahwadzi 2/305).

 

 

Memberi dan menjawab salam  bertulis

 

Nabi SAW pernah bersabda kepada Aisyah R.Anha :

 

يَا عَائِشَةُ هَذَا جِبْرِيلُ يَقْرَأُ عَلَيْكِ السَّلاَمَ، فَقُلْتُ : وَعَلَيْهِ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ. وَهُوَ يَرَى مَا لاَ أَرَى

 

Wahai Aisyah, ini Jibril. Beliau menyampaikan salam untukmu. Lalu saya menjawab : ‘وَعَلَيْهِ السَّلاَمُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ’. Nabi SAW melihat apa yang tidak saya lihat (HR. Bukhari no. 3217 dan Muslim no. 2447, Ahmad no. 24857).

 

Faedah: Pada sesiapa yang disampaikan salam padanya, wajiblah dia menjawabnya dengan segera, dan begitu jugalah jika dia menerima salam pada kertas (surat) daripada orang berada jauh (pihak ketiga), wajib dia menjawab secara lisan segera ketika dia membacanya (Minhaj Syarah Sahih Muslim 15/211). Kerana penulisan sama kedudukannya seperti percakapan (Qawaid Fiqhiyyah wa Tatbiqatiha fi al-Mazahib al-Arbaah 1/339).

 

 

 

Lafaz-lafaz salam

 

Daripada Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:

 

خَـلَقَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ آدَمَ علـى صُورَتِهِ طُولهُ سِتُّونَ ذِراعاً، فَلَـمَّا خَـلَقَهُ قال: اذْهَبْ فسَلِّـمْ علـى أولئِكَ: نَفَرٍ مِنَ الـمَلائِكَةِ جُلُوسٍ فـاسْتَـمعْ ما يُحَيُّونَكَ فإنَّها تَـحِيَّتُكَ وتـحِيَّةُ ذُرِّيَّتِكَ، فقال: السَّلامُ عَلَـيْكُمْ، فقالوا: السَّلامُ عَلَـيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ فَزَادُوهُ: وَرَحمَةُ اللَّهِ

 

Telah Allah SWT cipta Adam dengan ciri-cirinya iaitu dengan tingginya 60 hasta. Setelah Allah SWT menciptanya, Allah SWT berfirman: Pergilah dan ucapkanlah salam kepada malaikat yang duduk itu dan dengarkan baik-baik bacaan salam mereka kepAdamu kerana itu adalah sebagai salam penghormatan dan juga anak cucu keturunanmu. Adam mengucapkan “السَّلامُ عَلَـيْكُمْ”, lalu para malaikat berkata: “السَّلامُ عَلَـيْكَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ”. Para malaikat telah menambah (وَرَحْمَةُ اللَّهِ)”. (HR. Bukhari no. 5759 dan Muslim no. 5075).

 

Daripada riwayat Anas bin Malik RA:

 

كان رجل  يمُر بالنبيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يقول : السَّلامُ عَلَيْكَ يا رسول الله ، فيقولُ له النبيُّ صَلى الله عَليه وسلم : (وَعَلَيْكَ السَّلامُ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُه وَمَغْفِرَتُه وَرضْوَانُه)

 

Terdapat seorang lelaki berjalan berdekatan dengan Nabi SAW sambil berkata: Salam sejahtera ke atas engkau wahai Rasulullah! Maka Nabi SAW menjawab kepada lelaki tersebut: Ke atas engkau salam, rahmat Allah, keampunanNya serta keredhaanNya (HR. Ibnu Sunni dalam Amal al-Yaum wa al-Lailah no. 235, sanadnya dhaif menurut al-Munawi dalam Takhrij Ahadith Misykatul Mashabih, dhaif menurut Ibnu Qayyim dalam Zaadul Maad 2/382).

 

Faedah: Antara lafaz “salam” yang boleh digunakan adalah:

 

السلام عليكم

 

السلام عليكم ورحمة الله

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

Boleh juga dengan penambahan “ومغفرته” dan juga “ورضوانه” (Syarah Sahih Muslim 14/140; Irsyad al-Hadith no. 53).

 

 

Cara menjawab salam

 

Berdasarkan firman Allah SWT:

 

وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا

 

Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya, atau balaslah dia (dengan cara yang sama). Sesungguhnya Allah sentiasa menghitung tiap-tiap sesuat (al-Nisa’:86).

 

Faedah: Merujuk kepada firman Allah SWT ini, jelaslah menunjukkan baHawa kita dituntut untuk menjawab penghormatan atau salam yang diberikan dengan lebih baik atau membalasnya (jawab) sama seperti yang diucapkan itu (Irsyad al-Hadith no. 53).

 

Batas suara salam yang ideal

 

Daripada Al Miqdad bin Al Aswad radhiallahu’anhu, ia berkata:

 

كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَجِيءُ مِنَ اللَّيْلِ، فَيُسَلِّمُ تَسْلِيمًا لَا يُوقِظُ نَائِمًا، وَيُسْمِعُ اليقظان

 

Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam pernah datang (ke suatu rumah) di malam hari. Beliau bersalam dengan salam yang tidak membangunkan orang yang tidur namun boleh didengar orang yang masih terjaga (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrad no.784, sahih al-Albani).

 

Faedah: Batas suara salam yang ideal adalah yang tidak terlalu kuat dan tidak terlalu perlahan.

 

 

Salam yang tidak berbalas dan ancaman mereka yang sengaja tidak menjawab salam

 

Daripada Abu Hurairah Radhiallahu’anhu, dari Nabi Shallallahu’alaihi Wasallam, beliau bersabda:

 

تَسْلِيمُكَ عَلَى بَنِي آدَمَ إِذَا لَقِيتَهُمْ ، فَإِنْ رَدُّوا عَلَيْكَ رَدَّتْ عَلَيْكَ وَعَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ ، وَإِنْ لَمْ يَرُدُّوا عَلَيْكَ رَدَّتْ عَلَيْكَ الْمَلائِكَةُ ، وَلَعَنَتْهُمْ أَوْ سَكَتَتْ عَنْهُمْ

 

Ucapan salammu kepada orang-orang jika bertemu mereka, jika mereka membalasnya, maka Malaikat pun membalas salam untukmu dan untuk mereka. Namun jika mereka tidak membalasnya, maka Malaikat akan membalas salam untukmu, lalu malah melaknat mereka atau mendiamkan mereka (HR. Ath Thabrani dalam Musnad Asy-Syamiyyin no. 423, Al Marwazi dalam Ta’zhim Qadris Shalah no. 359, sahih al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 333).

 

Faedah: Tidak ada ruginya mengucapkan salam kepada seseorang walaupun tidak dibalas, kerana malaikat yang akan membalas salam kita. Hadith ini juga menunjukkan tercelanya sikap enggan menjawab salam. Kerana menjawab salam itu hukumnya wajib sebagaimana sudah dijelaskan.

 

 

Memendekkan lafaz salam

 

Syeikh al-Uthaimin telah menyatakan baHawa tidak mengapa memendekkan lafaz salam menjadi (السلام) kerana Nabi Ibrahim A.S, ketika menjawab salam para malaikat dia menjawabnya dengan lafaz (سلامٌ) iaitu dengan makna (عليكم سلام) : “Ke atas kamu semua kesejahteraan”. Begitu juga tidak mengapa, ketika memberi salam, jika seseorang memberi salam dengan lafaz (سلام) iaitu dengan makna (سلامٌ عليكم) : “Salam sejahtera ke atas kamu semua” atau dengan lafaz (السلام) iaitu bermaksud (السلام عليكم) (Fatawa Nur ‘ala al-Darb 2/24). Perkara ini adalah sebagaimana umum kaedah :

 

الاعتبار بالمقاصد، لا بالألفاظ

 

Sesuatu itu dikira berdasarkan kepada niat dan tujuan, bukannya kepada lafaz semata-mata (Ma’lamah Zayid lil Qawaid al-Fiqhiyyah wa al-Usuliyyah 8/16).

 

 

Turutan keutamaan memberi salam

 

Daripada Abu Hurairah RA baHawa Rasulullah SAW bersabda:

 

يُسَلِّمُ الرَّاكِبُ عَلَى الْمَاشِي ، وَالْمَاشِي عَلَى الْقَاعِدِ ، وَالْقَلِيلُ عَلَى الْكَثِيرِ

 

Hendaklah orang yang menaiki kenderaan memberi salam kepada orang yang berjalan dan orang yang berjalan memberi salam kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang ramai (HR. Bukhari no. 5765, Muslim no. 4019).

 

Faedah: Sunat untuk memulakan ucapan salam kerana ia adalah sunnah yang amat disukai oleh Rasulullah SAW. Di samping itu juga, tidak menjadi masalah bagi orang yang berjalan atau orang yang duduk untuk mengucapkan salam jika orang yang berkenderaan atau orang yang berjalan tidak mengucapkannya walaupun mereka inilah yang sepatutnya memulakan ucapan salam berdasarkan hadith di atas. Ini bertujuan bagi menghidupkan sunnah Rasulullah SAW (Irsyad al-Hadith no. 53).

 

Memberi salam pada orang yang dikenali dan tidak dikenali

 

Daripada Abdullah bin Amr RA, baHawa Nabi SAW bersabda apabila ditanya berkaitan Islam apakah yang terbaik:

 

تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وَتَقْرَأُ السَّلاَمَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ وَعَلَى مَنْ لَمْ تَعْرِفْ

 

Kamu memberi makan dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan kepada orang yang kamu tidak kenal (HR. Bukhari no. 6236)

 

Daripada Abu Hurairah RA, baHawa Nabi SAW bersabda:

 

إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَةِ أَنْ يُسَلِّمَ الرَّجُلُ عَلَى الرَّجُلِ، لَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِ إِلَّا لِلْمَعْرِفَةِ

 

Di antara tanda-tanda Kiamat adalah apabila seseorang itu memberi salam ke atas seseorang yang lain dan tidak diberikan salam ke atas seseorang itu melainkan kepada orang yang dikenalinya sahaja (HR. Ahmad no. 3848, hasan Syeikh al-Arnauth).

 

Faedah: Disyariatkan memberi Islam kepada orang yang tidak dikenali bagi membuka perbualan dalam bersosial untuk menjadikan kesemua orang beriman itu bersaudara dan bukannya menjauhkan diri di antara satu sama lain (Fathul Bari 11/21).

 

 

Memberi salam berlawanan jantina

 

Asma’ bin Yazid R.anha yang berkata:

 

مَرَّ عَلَيْنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي نِسْوَةٍ فَسَلَّمَ عَلَيْنَا

 

Nabi SAW berjalan berhampiran kami dan mengucapkan salam kepada kami (HR. Abu Daud no. 5205, sahih al-Albani).

 

Begitu juga hadith Sahl bin Sa`d RA berkata:

 

كَانَتْ فِينَا امْرَأَةٌ وَفِي رِوَايَةٍ كَانَتْ لَنَا عَجُوزٌ تَأْخُذُ مِنْ أُصُولِ السَّلْقِ فتطرحه في القدر وتكركر حبات من شعير فَإِذَا صَلَّيْنَا الْجُمُعَةَ انْصَرَفْنَا نُسَلِّمُ عَلَيْهَا فَتُقَدِّمُهُ إلَيْنَا

 

Dalam kalangan kami ada seorang wanita tua yang selalu mencabut pokok Silq daripada akarnya lalu memasukkannya ke dalam periuk dan menambahkan serbuk barli ke dalamnya. Apabila kami selesai solat Jumaat, kami beredar dan memberi salam kepada wanita tersebut dan beliau memberi kami makanan yang dimasaknya (HR. Bukhari no. 6248)

 

Daripada Umm Hani’ R.Anha berkata:

 

أَتَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْفَتْحِ وَهُوَ يَغْتَسِلُ وَفَاطِمَةُ تَسْتُرهُ فَسَلَّمْتُ

 

Aku berjumpa Rasulullah SAW pada hari Fath al-Makkah. Ketika itu Baginda sedang mandi dan Fatimah menghadanginya. Lalu aku memberi salam kepada Baginda (HR. Bukhari no. 357).

 

Faedah: harus memberi dan menjawab salam berlainan jantina dengan syarat ada keperluan seperti di kaunter, guru-anak  murid, meminta fatwa, jual beli dll,serta mestilah aman dari dan syahwat (al-Kafi li al-Fatawi no. 666).

 

Menjawab kiriman salam

 

Pernah seorang sahabat menyuruh anaknya untuk berjumpa Nabi SAW dan berpesan untuk menyampaikan salam kepada Baginda, kata anaknya:

 

فَأَتَيْتُهُ فَقُلْتُ إِنَّ أَبِى يُقْرِئُكَ السَّلاَمَ. فَقَالَ : عَلَيْكَ وَعَلَى أَبِيكَ السَّلاَمُ

 

Aku pun datang menemui Baginda. Aku sampaikan: Sesungguhnya bapaku menyampaikan salam kepAdamu. Lalu Nabi SAW menjawab: Untukmu dan untuk bapamu balasan salam (HR. Ahmad no. 23104, Abu Daud no. 2936 dan al-Baihaqi dalam Sunan Kubra no. 13430, hasan al-Albani).

 

Faedah: Pengarang 'Aun al-Ma'bud menukilkan dalam kitab Fathul Wadud, katanya: "Ini menunjukkan baHawa Rasulullah SAW juga menjawab kepada yang membawa pesanan salam itu (Aunul Ma’bud 14/97). Rujuk juga hadith Aisyah di atas  (HR. Bukhari no. 3217 dan Muslim no. 2447, Ahmad no. 24857).

 

 

Mengucap dan menjawab salam bagi orang yang bukan Islam

 

Daripada Abu Hurairah RA, baHawa Nabi SAW bersabda:

 

 

 

لا تبدَؤوا اليهودَ ولا النصارى بالسلامِ

 

Janganlah kalian memulakan ucapan salam kepada orang Yahudi dan juga Nasrani (HR. Muslim no. 2167).

 

Daripada Anas bin Malik RA, baHawa Nabi SAW bersabda:

 

إذا سلَّمَ عليكُم أحدٌ من أَهْلِ الكتابِ فقولوا: وعليكُم

 

Apabila ahli kitab mengucapkan salam ke atas kamu, maka katakanlah kepada mereka: (وعليكم) (HR. Bukhari  no. 6258 dan Muslim no. 2163).

 

Faedah: Para ulama melarang kita untuk memulakan ucapan salam kepada orang bukan Islam. Tapi menjawab salam mereka pula membenarkan, ulama berkhilaf pada lafaz ucapan sepatutnya dibalas kepada (Irsyad al-Hadith no. 53):-

 

a)       jawab yang ringkas, (وعليكم) jika lafaz salamnya tidak jelas, atau kita syak pada ucapannya, seperti dinyatakan pada hadith Anas ra di atas (HR. Bukhari  no. 6258 dan Muslim no. 2163).

b)      jawab penuh (jika salamnya jelas dan diketahui dia memang tidak mempunyai maksud yang tidak baik seperti mempersenda, mengejek dll) seperti disebutkan dalam Surah an-Nisa’ ayat 86.

 

 

Memberi salam ketika khatib sedang berkhutbah

 

Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A baHawa Rasulullah S.A.W bersabda:

 

إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الجُمُعَةِ أَنْصِتْ، وَالإِمَامُ يَخْطُبُ، فَقَدْ لَغَوْتَ

 

Apabila kamu mengucapkan; ‘’Diamlah kamu’’ kepada sahabat kamu pada hari Jumaat dalam keadaan Imam sedang berkhutbah, maka kamu telah lagha (HR. Bukhari no. 934).

 

Faedah: Dimakruhkan bagi seseorang yang masuk (ke dalam masjid) semasa khutbah untuk memberi salam kepada para hadirin, sama ada kita berpegang kepada pendapat yang mengatakan diam (ketika khutbah) itu wajib atau tidak (al-Majmu Syarah al-Muhazzab 4/524).

 

Mengulang salam walaupun baru berpisah sebentar

 

Dari Abu Hurairah radhiallahu’anhu, Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam bersabda:

 

إذا لقِيَ أحدُكم أخاه [ فلْيُسلِّمْ عليه فإن حالت بينهما شجرةٌ أو جدارٌ أو حجرٌ ولقِيَهُ فلْيُسلِّمْ عليه

 

Jika seseorang dari kalian bertemu dengan saudaranya (sesama Muslim) maka ucapkanlah salam. Jika kemudian keduanya terhalang oleh pohon atau tembok atau batu, kemudian bertemu lagi, maka ucapkanlah salam lagi (HR. Abu Daud no. 5200, sahih al-Albani).

 

Faedah: Dianjurkan untuk memperbanyakkan salam kepada saudara Muslim, bahkan walaupun baru berpisah sebentar, atau masih dalam satu tempat yang sama, kemudian bertemu lagi maka dianjurkan mengucapkan salam kembali. Dan salam adalah doa, semakin banyak salam, semakin banyak doa kebaikan yang akan terucap.

 

 

Rujukan

 

Al-Kafi li al-Fatawi no. 666, 1380, 1453, 1516

 

Irsyad al-Hadith no. 53, 391, 415

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...