Friday, 18 February 2022

Hadith bidadara wanita yang bercerai

 

Dalam bab bidadara bagi wanita syurga yang pernah beberapa kali berkahwin memang ada beberapa hadith, salah satu yang saya berikan pada mula-mula, riwayat Huzaifah ra:

 

شِئْتِ أَنْ تَكُوْنِي زَوْجَتِي فِي الْجَنَّةِ فَلاَ تَزَوَّجِي بَعْدِي فَإِنَّ الْمَرْأَةَ فِي الْجَنَّةِ لِآخِرِ أَزْوَاجِهَا فِي الدُّنْيَا فَلِذَلِكَ حَرَّمَ اللهُ عَلَى أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يَنْكِحْنَ بَعْدَهُ لِأَنَّهُنَّ أَزْوَاجَهُ فِي الْجَنَّةِ

 

Jika kau ingin menjadi isteriku di syurga maka janganlah engkau menikah lagi setelah aku meninggal, kerana seorang wanita di syurga akan menjadi isteri bagi suaminya yang terakhir di dunia. Kerananya Allah mengharamkan isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam untuk menikah lagi setelah meninggalnya Nabi, kerana mereka adalah isteri-isteri Nabi di syurga (HR. Baihaqi dalam Sunan Kubra 7/69 dari Huzaifah ra.  Syeikh al-Arnauth berkata perawi hadith ini tsiqah di dalam Takhrij Siyar A'lam an-Nubala 2/208. Disahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 1281).

 

 

Yang lainnya adalah seperti berikut dari Anas bin Malik  dari Ummu Salamah dan Ummu Habibah ra. Tapi sayangnya hadith tersebut munkar. Tak boleh dijadikan sandaran.

 

قلتُ يا رسولَ اللَّهِ المرأةُ ربَّما تتزوَّجُ الزَّوجينِ والثَّلاثةَ والأربعةَ ثمَّ تموتُ فتدخلُ الجنَّةَ فيدخلونَ معَها من يَكونُ زوجُها قالَ يا أمَّ سلمةَ إنَّها تخيَّرُ فتختارُ أحسنَهم خُلقًا فتقولُ يا ربِّ إنَّ هذا كانَ أحسنَهم خلقًا في الدُّنيا فزوِّجنيهِ يا أمَّ سلمةَ ذَهبَ حُسنُ الخلقِ بخيرِ الدُّنيا والآخرةِ.

 

Daripada Ummu Salamah ra, “Saya berkata, “Wahai Rasulullah, salah seorang wanita di antara kami pernah menikah dengan dua, tiga, atau empat lelaki lalu meninggal dunia. Dia masuk syurga dan mereka pun masuk syurga pula. Siapakah di antara lelaki itu yang akan menjadi suaminya di syurga?” Beliau menjawab, “Wahai Ummu Salamah, wanita itu disuruh memilih, lalu dia pun memilih siapa di antara mereka yang akhlaknya paling bagus, lalu dia berkata, ‘Wahai Rabb-ku, sesungguhnya lelaki inilah yang paling baik akhlaknya tatkala hidup bersamaku di dunia. Maka nikahkanlah aku dengannya’. Wahai Ummu Salamah, akhlak yang baik itu akan pergi membawa dua kebaikan, dunia dan akhirat.”

 

Takhrij

 

at-Thabarani dalam Mu'jam al-Kabir 23/367 no. 870, Ibnu Jauzi dalam al-'Ilal Mutanahiyah no. 1077.

 

Dhaif menurut Imam at-Thabarani, tidak meriwayatkan hadith ini daripada Hisham bin Hasan melainkan Sulaiman bin Abi Karimah. Maka 'Amru bin Hisham bersendiri dalam meriwayatkan hadith ini.

 

Hadith munkar menurut Ibnu Adi dalam al-Kamil fu Dhuafa' 4/248 dan al-Qaisarani dalam Zakiratul Huffaz 3/1698.

 

Tidak sahih menurut Ibnu Jauzi.

 

Dhaif menurut az-Zahabi dalam Talkhis al-'Ilal Mutanahiyah no. 221. Terdapat perawi yang wahi, 'Amru bin Hasyim dan perawi dhaif, Sulaimam bin Abi Karimah.

 

 

**Hadith dari jalur Anas ra baHawa  Ummu Habibah ra

 

قالت أمُّ حبيبةَ يا رسولَ اللهِ أرأيتَ المرأةَ يكونُ لها زوجان في الدُّنيا ، فتموتُ ويموتان ، ويدخلون الجنَّةَ لأيُّهما هي تكونُ؟ قال: لأحسنِهما خُلقًا عندها في الدُّنيا يا أمَّ حبيبةَ ذهب حُسنُ الخُلقِ بخيرَيِ الدُّنيا والآخرةِ

 

Dia berkata, Wahai Rasulullah seorang wanita itu mempunyai dua orang suami di dunia, iaitu suami yang dinikahinya selepas perkahwinan yang pertama dan kesemua mereka masuk syurga. Siapakah yang aakan menjadi suaminya di syurga nanti?, Nabi saw menjawab; Suami yang akan bersamanua adalah yang paling baik akhlaknya.

 

 

Takhrij

 

HR. al-Bazzar dalam Musnadnya no. 6631, al-Uqaili dalam Dhuafa' al-Kabir 2/171, at-Thabarani dalam Mu'jam al-Kabir 23/222 no. 41.

 

Dhaif menurut al-Bazzar, hadith ini tidak diketahui baHawa Humaid meriwayatkannya dari Anas ra.

 

Dhaif menurut al-Uqaili.

 

Dhaif menurut al-Mundziri dalam al-Targhib wa al-Tarhib 3/358.

 

Sanadnya dhaif menurut al-Iraqi dalam Takhrij Ihya 3/63.

 

Dalam sanadnya terdapat perawi yang matruk, Ubaid bin Ishaq menurut al-Haithami dalam Majma Zawaid 8/26.

 

Sanadnya parah menurut al-Dimyathi dalam al-Mutjir al-Rabih no. 269.

 

Hadith munkar menurut Syeikh al-Albani dalam Dhaif Targhib no. 1604.

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...