Friday, 29 April 2022

Hadith al-Quran dan puasa memberi syafaat

 

Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal di dalam musnadnya dan Imam al-Thabarani di dalam al-Mu’jam al-Kabir iaitu:

 

 

الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يَقُولُ الصِّيَامُ: أَيْ رَبِّ، مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ وَالشَّهَوَاتِ بِالنَّهَارِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، وَيَقُولُ الْقُرْآنُ: مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ، فَشَفِّعْنِي فِيهِ، قَالَ: فَيُشَفَّعَانِ

 

Puasa dan al-Quran akan memberi syafaat buat hamba pada hari kiamat. Puasa berkata: “Wahai Rab!, Aku telah menahannya daripada makan dan syahwat pada siang hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Al-Quran pula berkata: Aku telah menahannya daripada tidur pada malam hari, maka izinkan aku memberi syafaat kepadanya. Kemudian, keduanya memberi syafaat (kepada orang yang melakukannya)

 

Takhrij

 

HR. Ahmad no. 6626, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 14672, al-Hakim no. 2036, daripada Abdullah bin Amru ra.

 

al-Haithami menyatakan perawi-perawi Imam al-Thabarani adalah perawi yang sahih. [ Majma’ al-Zawaid, 3/181]

 

as-Suyuthi menilai hadith ini sebagai sahih. [ al-Jami’ al-Saghir, 2/66]

 

Ibnu Hajar al-Haitami al-Makki  berpendapat bahawa hadith ini statusnya sama ada sahih atau hasan. [al-Zawajir, 1/326]

 

Syeikhal-Arnauth menilai sanad hadith ini dhaif disebabkan dua perawi di dalam sanad hadith merupakan perawi yang dhaif iaitu Ibn Lahi’ah dan Huyayyi bin Abdillah. [Musnad Ahmad, 11/199]

 

Syeikh Ahmad Shakir pula berpendapat hadith ini sanadnya adalah sahih. [Musnad Ahmad, 6/188]

 

Syeikh Muqbil al-Wadi’iy menghukum hadith ini sebagai dhaif. [Lal-Syafa’ah no. 248]

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini sahih dalam Sahih jami’ no. 3882.

 

Melihat kepada beberapa pandangan atau penilaian para ulama di atas, maka Mufti Wilayah cenderung untuk mengatakan bahawa hadith di atas adalah sanadnya adalah dhaif.

 

Walaubagaimanapun, maknanya adalah sahih kerana di sana terdapat hadith sahih yang lain menyokong makna hadith ini iaitu ibadah puasa dan membaca al-Quran mampu memberi syafaat atau menyelamatkan orang yang melakukannya daripada api neraka seperti:

 

 

Daripada Abu Umamah RA, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

 

 

اقْرَءُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ يَأْتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ شَفِيعًا لِأَصْحَابِهِ

 

Bacalah al-Quran kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari Kiamat sebagai syafaat kepada para pembacanya  [HR. Muslim no. 804]

 

Daripada Abu Hurairah RA berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

 

 

لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ: فَرْحَةٌ عِنْدَ فِطْرِهِ، وَفَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ

 

Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan: Kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya [HR. Muslim no. 1151]

 

Berpuasa dan membaca al-Quran merupakan ibadah yang istimewa kerana di sana terdapat banyak kelebihan yang akan diperolehi bagi orang yang melakukannya. Di samping itu juga, status hadith yang membicarakan berkaitan puasa dan al-Quran sebagai pemberi syafaat adalah hadith yang dhaif. Akan tetapi, maknanya adalah sahih kerana terdapat hadith sahih yang lain menyatakan kedua ibadah tersebut mampu memberi syafaat kepada orang yang melakukannya.

 

Rujukan

 

Irsyad al-Hadith no. 502

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...