Dalam hadith dari Abu Musa
al-Asy’ari, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِذَا ماتَ ولدُ العَبْدِ ، قالَ اللهُ لمَلَائِكَتِهِ : قَبَضْتُمْ وَلَدَ
عَبْدِي؟ فَيَقُولُونَ : نَعَمْ . فَيَقُولُ: قَبَضْتُم ثَمَرَةَ فُؤَادِهِ؟
فَيَقُولُونَ : نَعَمْ . فَيَقُولُ : مَاْذَا قالَ عَبْدِيْ؟ فَيَقُولُونَ :
حَمِدَكَ وَاسْتَرْجَعَ . فَيَقُولُ اللّهُ : ابْنُوا لِعَبْدِيْ بَيْتًا فِيْ
الجَنَّةِ وَسَمُّوهُ بيتَ الحَمْدِ
Apabila anak seorang hamba
meninggal dunia, maka Allah bertanya kepada malaikat, ‘Apakah kalian mencabut
nyawa anak hamba-Ku?‘ Mereka menjawab, ‘Ya’. Allah bertanya lagi, ‘Apakah
kalian mencabut nyawa buah hatinya?‘ Mereka menjawab, ‘Ya’. Allah bertanya
lagi, ‘Apa yang diucapkan hamba-Ku?‘ Malaikat menjawab, ‘Dia memuji-Mu dan
mengucapkan inna lillahi wa inna ilaihi raajiun‘. Kemudian Allah berfirman,
‘Bangunkan untuk hamba-Ku satu rumah di syurga. Beri nama rumah itu dengan
Baitul Hamdi (rumah pujian)‘ (HR. Tirmidzi no. 1037, Ibu Hibban no. 2948
dihasankan al-Albani).
Dalam riwayat yang lain, dari Abu
Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahawa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
لاَ يَمُوتُ لِمُسْلِمٍ ثَلاَثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ فَيَلِجُ النَّارَ إِلاَّ
تَحِلَّةَ الْقَسَمِ
Jika ada seorang muslim yang tiga
anaknya meninggal, maka dia tidak akan masuk neraka. Kecuali kerana membenarkan
sumpah. (HR. Bukhari no. 1251 dan Ahmad no. 7265).
Dalam riwayat yang lain
dinyatakan,
لَمْ يَبْلُغُوا الْحِنْثَ
Selama anak itu belum baligh.
(HR. Bukhari no. 1248)
Kemudian, dalam riwayat lain,
dari Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam
bersabda,
مَا مِنَ النَّاسِ مِنْ مُسْلِمٍ يُتَوَفَّى لَهُ ثَلاَثٌ لَمْ يَبْلُغُوا
الْحِنْثَ ، إِلاَّ أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ إِيَّاهُمْ
Tidaklah seorang muslim yang
ditinggal mati oleh tiga anaknya, yang belum baligh, kecuali Allah akan
memasukkannya ke dalam syurga dengan rahmat yang Allah berikan kepadanya (HR.
Bukhari no. 1248 dan an-Nasaie no. 1884).
Kemudian, dari Abu Hurairah
radhiallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ مَاتَ لَهُ ثَلاَثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ لَمْ يَبْلُغُوا الْحِنْثَ كَانَ
لَهُ حِجَابًا مِنَ النَّارِ ، أَوْ دَخَلَ الْجَنَّةَ
Siapa yang ditinggal mati tiga
anaknya yang belum baligh, maka anak itu akan menjadi hijab baginya dari
neraka, atau dia akan masuk syurga.” (HR. Bukhari dalam Syarah Sahih Bukhari
Usamah Sulaiman 8/16).
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa
Nabi SAW telah bersabda kepada salah seorang wanita ansar :
لَا يَمُوتُ لِإِحْدَاكُنَّ ثَلَاثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ فَتَحْتَسِبَهُ،
إِلَّا دَخَلَتِ الْجَنَّةَ» فَقَالَتِ امْرَأَةٌ مِنْهُنَّ: أَوِ اثْنَيْنِ يَا
رَسُولَ اللهِ؟ قَالَ: أَوِ اثْنَيْنِ
Tidaklah ada daripada kamu
seorang perempuan yang mati tiga orang anaknya, maka kamu mengharapkan
keampunan ke atas anaknya serta menghadapinya dengan sabar. Demikian itu, kamu
akan memasuki syurga. Seorang perempuan telah bertanya “ sekiranya dua orang ?”
sabda Rasulullah SAW lagi: “walaupun 2 orang”. [HR. Muslim no. 151].
Diriwayatkan oleh
Habibah RA, beliau berkata:
حَدَّثَتْنِي حَبِيبَةُ، أَنَّهَا: كَانَتْ عِنْدَ عَائِشَةَ، فَجَاءَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ حَتَّى دَخَلَ عَلَيْهَا فَقَالَ:
«مَا مَا مِنْ مُسْلِمَيْنِ يَمُوتُ لَهُمَا ثَلَاثَةٌ مِنَ الْوَلَدِ لَمْ
يَبْلُغُوا الْحِنْثَ إِلَّا جِيءَ بِهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُوقَفُوا
عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَيُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَيَقُولُونَ
حَتَّى يَدْخُلَ آبَاؤُنَا فَيُقَالُ لَهُمِ ادْخُلُوا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمُ
الْجَنَّةَ
Aku berada bersama Aisyah RA maka
telah datang Nabi SAW sehingga baginda SAW masuk lalu bersabda: Tidaklah dua
orang muslim meninggal dunia, di antara keduanya ada tiga orang anak (mereka
adalah tiga bersaudara) yang belum berusia dewasa (baligh) kecuali Allah akan
datangkan mereka pada hari Kiamat sehingga didirikan pada pintu-pintu syurga
lalu dikatakan kepada mereka: Masuklah kamu ke dalam Syurga. Mereka menjawab:
Sehingga dimasukkan ibubapa kami. Maka dikatakan kepada mereka: Masuklah kamu
dan juga ibubapa kamu ke dalam Syurga”. [HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir
no. 571, 24/225, Imam al-Haithami mengatakan perawi-perawinya thiqah di dalam
Majma’ al-Zawaid dan al-Albani menghukum hadith ini sahih sebagaimana di dalam
sahih al-Targhib].
Daripada Ibnu Abbas ra, Nabi saw
bersabda:
مَنْ كَانَ لَهُ فَرَطَانِ مِنْ أُمَّتِي دَخَلَ الْجَنَّةَ فَقَالَتْ
عَائِشَةُ بِأَبِي فَمَنْ كَانَ لَهُ فَرَطٌ فَقَالَ وَمَنْ كَانَ لَهُ فَرَطٌ يَا
مُوَفَّقَةُ قَالَتْ فَمَنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ فَرَطٌ مِنْ أُمَّتِكَ قَالَ فَأَنَا
فَرَطُ أُمَّتِي لَمْ يُصَابُوا بِمِثْلِي
Barangsiapa dari umatku mempunyai
dua farath (kematian anak kecil), maka ia akan masuk syurga." Maka
'A`isyah berkata; Aku rela berkorban dengan ayahku, bagaimana nasib yang hanya mempunyai
satu anak kecil yang mati? Beliau bersabda: "Begitu pula yang mempunyai
satu farath, wahai wanita yang menyepakati (kebaikan)." 'A`isyah berkata
lagi; Bagaimana umatmu yang tidak mempunyai farath? Beliau bersabda: "Maka
akulah farath bagi umatku, mereka tidak pernah mendapat musibah seperti
(kematian) ku (HR. Tirmidzi no. 1062, Ahmad no. 3098, hadith hasan gharib
menurut Imam Tirmidzi lalu didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam takrij Sunan
Tirmidzi, manakala Syeikh Ahmad Syakir mengsahihkan sanadnya dan juga
dihasankan oleh Syeikh al-Arnauth dalam takhrij Musnad Ahmad).
Dari Mu’adz bin Jabal
radhiyallahu ‘anhu, Nabi Shalallahu alaihi wa Sallam bersabda,
وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ إِنَّ السِّقْطَ لَيَجُرُّ أُمَّهُ
بِسَرَرِهِ إِلَىْ الجَنَّةِ إِذَا احْتَسَبَتْهُ
Demi Dzat yang jiwaku berada di
tangannya, sesungguhnya janin yang keguguran akan membawa ibunya ke dalam syurga
dengan urinya APABILA IBUNYA BERSABAR (atas musibah keguguran tersebut).” (HR.
Ibnu Majah no. 1609 dan dihasankan al-Mundziri serta al-Albani)
No comments:
Post a Comment