Matan hadith
اِذَاأَذَّانَ فِى قَرْيَةٍ أَمَّنَهَااللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ
عَذَابِهِ ذَلِكَ الْيَوْمَ
Terjemahan
Ketika seseorang azan di dalam
satu kampung. Maka Allah memberikan keamanan pada desa itu dari azabNya
(maksudnya dari terjadinya bencana) pada hari itu
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Kabir no. 749, al-Khatib dalam Mawdhih Awham 2/128, daripada Anas bin Malik
ra
Hadith ini didhaifkan oleh
al-Mundziri dalam al-Targhib wa al-Tarhib 1/148
Dalam sanadnya terdapat perawi
yang didhaifkan Ibnu Ma’in iaitu al-Rahman bin Sa’id bin Amar (Majma Zawaid
1/333)
Al-Dimyathi berkata dalam
al-Mutjir al-Rabih no. 34, sanadnya parah
Didhaifkan juga oleh Syeikh
al-Albani dalam Dhaif Targhib no. 165
Sehinggakan yang benar, tambahan
penggunaan azan diluar solat adalah merupakan pendapat ulama saja, bukan dari
Nabi saw. Kerana hadith sandaran amalan ini dhaif.
Disebutkan dalam
kitab Al-Mausu’ah Al-Fiqhiyah berikut;
شرع الأذان أصلا للإعلام بالصلاة إلا أنه قد يسن الأذان لغير الصلاة تبركا
واستئناسا أو إزالة لهم طارئ والذين توسعوا في ذكر ذلك هم فقهاء الشافعية فقالوا :
يسن الأذان في أذن المولود حين يولد ، وفي أذن المهموم فإنه يزيل الهم ، وخلف
المسافر ، ووقت الحريق ، وعند مزدحم الجيش ، وعند تغول الغيلان وعند الضلال في
السفر ، وللمصروع ، والغضبان ، ومن ساء خلقه من إنسان أو بهيمة ، وعند إنزال الميت
القبر قياسا على أول خروجه إلى الدنيا
Pada dasarnya, azan disyariatkan untuk memberitahu masuknya waktu solat,
akan tetapi terkadang adzan disunnahkan untuk selain solat kerana untuk
mengambil berkah dan untuk menghilangkan kesusahan yang datang. Ulama yang
banyak membahas hal itu adalah ulama Syafiiyah. Mereka berkata; Azan disunnahkan untuk
dikumandangkan pada telinga bayi yang baru lahir, pada telinga orang kesusahan
agar kesusahannya hilang, di belakang orang yang bermusafir. Ketika terjadi
kebakaran, ketika tentera berdesak-desakan, ketika ada gangguan jin, ketika
tersesat dalam perjalanan, pada orang yang kerasukan, ketika marah, pada orang
atau haiwan yang buruk perangainya, dan ketika menurunkan jenazah ke dalam
kubur kerana disamakan dengan pertama kalinya keluar ke alam dunia (Al Mausu’ah
Al Fiqhiyah Al Kuwaitiyah 2/372-373)
Juga disebutkan dalam kitab Ruhul
Bayan 2/410 berikut;
ومن فضائل الأذان أنه لو أذن خلف المسافر فإنه يكون في أمان إلى أن يرجع.
وإن أذن في أذن الصبي وأقيم في أذنه الأخرى إذا ولد فإنه أمان من أم الصبيان وإذا
وقع هذا المرض أيضاً وكذا إذا وقع حريق أو هجم سيل أو برد أو خاف من شيء
Di antara keutamaan azan iaitu
jika dikumandangkan di belakang orang yang hendak bermusafir, maka dia akan
selamat hingga kembali pulang. Jika dikumandangkan azan dan iqamah di telinga
bayi saat dilahirkan, maka dia akan aman dari gangguan syaitan pengganggu bayi.
Begitu juga saat terdapat orang sakit, kebakaran, tanah runtuh, kedinginan atau
takut akan sesuatu.
Yang benarnya (Sunnah) apabila
berlaku kejadian menakutkan adalah berdoa , istighfar dan taubat
Doa mengangkat musibah
Selain itu salah satu sikap yang
tepat untuk dilakukan ketika terjadi bencana alam adalah dengan berdoa. Imam
Zakaria al-Anshari pernah berkata,
وَيُسْتَحَبُّ لِكُلٍّ وِفِيْ نُسْخَةٍ لِكُلِّ أَحَدٍ أَنْ يَتَضَرَّعَ
بِالدُّعَاءِ وَنَحْوِهِ عِنْدَ الزَّلَازِلِ وَنَحْوِهَا مِنَ الصَّوَاعِقِ
وَالرِّيْحِ الشَّدِيْدَةِ
Disunnahkan bagi setiap orang
untuk merendahkan diri kepada Allah dengan jalan berdoa atau sesamanya ketika
terjadi bencana gempa dan semacamnya seperti petir dan angin taufan (Asna
al-Mathalib 4/149).
Sebagaimana hanya Allah yang
mampu menurunkan azab kepada hamba-Nya, maka hanya Allah pula yang mampu
mengangkat atau menolak adzab tersebut. Rasulullah saw bersabda,
إنَّ الدُّعَاءَ يَنْفَعُ مِمَّا نَزَلَ وَمِمَّا لَمْ يَنْزِلْ
فَعَلَيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِالدُّعَاءِ
Sesungguhnya doa itu bermanfaat
pada apa-apa yang telah terjadi (berupa musibah, dll) dan bermanfaat pada
apa-apa yang belum terjadi. Maka wajib atas kalian untuk berdoa wahai
hamba-hamba Allah!” (HR. Tirmidzi no. 3548, al-Uqaili dalam Dhuafa’ al-Kabir
2/324, al-Hakim no. 1833, daripada Ibnu Umar ra. Hasan lighairih menurut Syeikh
al-Albani dalam Sahih at-Targhib wat Tarhib no. 1634)
Dalam hadith yang lain,
Rasulullah saw menjelaskan bahawa doa mampu menolak sesuatu yang tidak
diinginkan terjadi oleh hamba,
لَا يَرُدُّ الْقَدَرَ إلَّا الدُّعَاءُ
Tidak ada yang mampu menolak takdir
kecuali doa (HR. Ahmad no. 22413, hasan
menurut Syeikh al-Albani dalam Sahih at-Targhib wat Tarhiib no. 1638)
Ibnul Qayyim rahimahullah
mengatakan,
وَالدُّعَاءُ مِنْ أَنْفَعِ الْأَدْوِيَةِ، وَهُوَ عَدُوُّ الْبَلَاءِ،
يَدْفَعُهُ، وَيُعَالِجُهُ، وَيَمْنَعُ نُزُولَهُ، وَيَرْفَعُهُ، أَوْ يُخَفِّفُهُ
إِذَا نَزَلَ، وَهُوَ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ
Doa termasuk obat yang paling mujarab.
Ia adalah musuh bagi bala, yang menolaknya, yang memperbaiki kesan buruknya,
yang mencegah turunnya, yang mengangkat bala tersebut, atau meringankannya jika
ia telah turun, dan ia adalah senjata mukmin (Jawabul Kafir 1/10)
Oleh sebab itu, segenap doa dan
harapan agar terhindar dari azab Allah, hanya layak dipanjatkan kepada-Nya.
Inilah makna ucapan Ali bin Abi Thalib ra,
لَا يَرْجُوَنَّ عَبْدٌ إلَّا رَبَّهُ وَلَا يَخَافَنَّ إلَّا ذَنْبَهُ
Tidaklah seorang hamba berharap,
kecuali hanya kepada Rabb-nya, dan tidaklah seorang hamba takut, kecuali pada
dosa-dosanya (Al-Fatawa al-Kubra 5/231)
Taubat dan istighfar mengangkat
musibah
Allah Ta’ala berfirman,
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو
عَنْ كَثِيرٍ
Dan apa saja musibah yang menimpa
kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah
memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu)” (QS. Asy Syura: 30).
Oleh kerana itu kita dianjurkan
agar memperbanyakkan bertaubat dan beristighfar agar dosa dihapus oleh Allah
dan tidak Allah turunkan kepada kita dalam bentuk bala dan musibah.
Imam Al-Qurthubi menukil dari
Ibnu Shubaih dalam tafsirnya, bahawasanya ia berkata,
شَكَا رَجُلٌ إِلَى الْحَسَنِ الْجُدُوبَةَ فَقَالَ لَهُ: اسْتَغْفِرِ
اللَّهَ. وَشَكَا آخَرُ إِلَيْهِ الْفَقْرَ فَقَالَ لَهُ: اسْتَغْفِرِ اللَّهَ.
وَقَالَ لَهُ آخَرُ. ادْعُ اللَّهَ أَنْ يَرْزُقَنِي وَلَدًا، فَقَالَ لَهُ:
اسْتَغْفِرِ اللَّهَ. وَشَكَا إِلَيْهِ آخَرُ جَفَافَ بُسْتَانِهِ، فَقَالَ لَهُ:
اسْتَغْفِرِ اللَّهَ. فَقُلْنَا لَهُ فِي ذَلِكَ؟ فَقَالَ: مَا قُلْتُ مِنْ
عِنْدِي شَيْئًا، إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ فِي سُورَةِ” نُوحٍ”
Ada seorang laki-laki mengadu
kepadanya Hasan Al-Bashri tentang kegersangan bumi maka beliau berkata
kepadanya, “beristighfarlah kepada Allah!”. Yang lain mengadu kepadanya tentang
kemiskinan maka beliau berkata kepadanya, “beristighfarlah kepada Allah!” Yang
lain lagi berkata kepadanya, “Doakanlah (aku) kepada Allah, agar Ia memberiku
anak!” maka beliau mengatakan kepadanya, “beristighfarlah kepada Allah!”. Dan
yang lain lagi mengadu tentang kekeringan kebunnya maka beliau mengatakan pula
kepadanya, “beristighfarlah kepada Allah!”. Dan kami pun menganjurkan demikian
kepada orang tersebut. Maka Hasan Al-Bashri menjawab: “Aku tidak mengatakan hal
itu dari diriku sendiri, tetapi sungguh Allah telah berfirman dalam surat Nuh
[ayat 10-12].”(Jami’li Ahkamil Quran 18/302).
Imam Ibnul Qayyim rahimahullah dalam Miftah Daris Sa’adah
1/287 mengatakan,
وَمَا نَزَلَ بَلَاءٌ قَطُّ إلَّا بِذَنْبٍ وَلَا رُفِعَ إلَّا بِتَوْبَةٍ
Tidaklah suatu bala turun
melainkan kerana dosa, dan tidaklah bala tersebut akan diangkat melainkan
dengan taubat
Imam Al-Qurthubi rahimahullah mengatakan,
وَالِاسْتِغْفَارُ وَإِنْ وَقَعَ مِنَ الْفُجَّارِ يُدْفَعُ بِهِ ضَرْبٌ
مِنَ الشُّرُورِ وَالْأَضْرَارِ
Istighfar jika dipanjatkan oleh
orang-orang jahat (sekalipun), mampu menolak terjadinya hal-hal yang buruk dan
mampu menepis berbagai kemudaratan (Tafsir al-Qurthubi 7/399)
Rujukan
https://muslim.or.id/38223-bala-dan-musibah-turun-karena-dosa-dan-terangkat-karena-taubat.html
https://pengusahamuslim.com/2878-musibah-dan-bencana-1530.html
No comments:
Post a Comment