أُتِيَ النَّبيُّ صلّى اللهُ عليه وسلَّمَ بجُبُنَّةٍ في تبوكَ، فدَعا
بسِكِّينٍ، فسمّى وقطَعَ
"Nabi ﷺ diberi keju di Tabuk, kemudian beliau meminta pisau lalu
menyebutkan nama Allah dan memotongnya (HR. Abu Daud no. 3819, daripada Ibnu
Umar ra, soleh Abu Daud, hasan al-Albani dan al-Arnauth).
عن عبدالله بن عباس أنَّ رسولَ اللهِ ﷺ لمّا فتَحَ
مكَّةَ رأى جُبْنَةً، فقال: ما هذه؟ قالوا: طعامٌ يُصْنَعُ بأرضِ العجَمِ، قال:
فقال رسولُ اللهِ ﷺ: ضَعوا فيه السِّكِّينَ، واذْكُروا اسمَ اللهِ وكُلوا
Dari Ibnu ‘Abbas ra bahawa
Rasulullah salallahualaihi wasallam tatkala Fathul Makkah melihat sepotong
keju. Beliau lalu bertanya: “Ini apa?” “Makanan yang dibuat di daerah bukan
arab” jawab orang-orang. Nabi lalu berkata: “Potong dan makanlah.” (HR. Abu
Daud at-Thayalisi dalam Musnadnya no. 2807, Ahmad no. 2755, al-Baihaqi dalam
Sunan Kubra no. 20177, sanadnya dhaif menurut Imam Nawawi dalam al-Majmu 9/69,
sanadnya terdapat Jabir al-Ju'fi didhaifkan menurut jumhur ulama hadith)
. عَنِ ابْنِ
عَبَّاسٍ ، قَالَ : أُتِيَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِجُبْنَةٍ فِي غَزَاةٍ ، فَقَالَ : " أَيْنَ صُنِعَتْ هَذِهِ ؟ "
فَقَالُوا : بِفَارِسَ ، وَنَحْنُ نُرَى أَنَّهُ يُجْعَلُ فِيهَا مَيْتَةً .
فَقَالَ : " اطْعَنُوا فِيهَا بِالسِّكِّينِ ، وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ
وَكُلُوا
Dari Ibnu Abbas, ia berkata,
"Dibawakan keju kepada Nabi ﷺ dalam bekas, lalu beliau bertanya, "Di mana dibuat?"
mereka menjawab, "Parsi, kami melihat bahawa itu dibuat dengan bahan dari
bangkai." Beliau bersabda, "Tusukkan pisau padanya dan sebutlah nama
Allah, lalu makanlah." Sesekali Syarik menyebutkan dengan adanya
penambahan di dalamnya, "Lalu mereka memukulinya dengan tongkat."(HR.
Ahmad no. 2619, hasan al-Arnauth)
Dalam kitab syarah hadith
berjudul Marqatul Mafatih syarah Misykatul Mashabih 2/201 karya Mula ‘Ali
al-Qari diungkapkan bahawa Imam at-Thabarani meriwayatkan dengan sanad yang
jayyid, meski gharib:
أنه عليه الصلاة والسلام أتي بجبنة في غزوة فقال له عليه الصلاة والسلام
أين يصنع هذا قال بفارس أي أرض المجوس إذ ذاك فقال عليه الصلاة والسلام ضعوا فيها
السكين وكلوا فقيل يا رسول الله نخشى أن يكون ميتة فقال سموا الله وكلوا
Suatu waktu, di sebuah
peperangan, Rasulullah didatangi seseorang dengan membawa sepotong keju.
Rasulullah kemudian bertanya, “Di mana makanan ini dibuat?” orang itu lantas
menjawab, “Di negeri Parsi”. Lelaki itu menerangkan makanan itu dibuat di
daerah orang Majusi, atau para penyembah api. Lalu Nabi SAW pun bersabda,
“Letakkan potong makanan tersebut, lalu makanlah!” Lalu ada yang membantah:
“Wahai Rasulullah, Kami takut makanan itu dibuat dari bangkai”. Nabi kemudian
berkata: “Bacalah basmallah lalu makanlah”.
Dalam kitab Fathul Mu’in 1/124
karya Zainuddin Al-Malyabari diungkapkan:
(قاعدة مهمة): وهي أن ما أصله الطهارة وغلب على الظن تنجسه لغلبة
النجاسة في مثله، فيه قولان معروفان بقولي الاصل. والظاهر أو الغالب أرجحهما أنه
طاهر، عملا بالاصل المتيقن، لانه أضبط من الغالب المختلف بالاحوال والازمان، (وذلك
كثياب خمار وحائض وصبيان)، وأواني متدينين بالنجاسة، وورق يغلب نثره على نجس،
ولعاب صبي، وجوخ اشتهر عمله بشحم الخنزير، وجبن شامي اشتهر عمله بإنفحة الخنزير.
وقد جاءه (ص) جبنة من عندهم فأكل منها ولم يسأل عن ذلك. ذكره شيخنا في شرح المنهاج.
Kaedah penting, yaitu benda yang
asalnya suci dan muncul prasangka kuat terkena najis sebab umumnya
bersinggungan dengan najis, maka dalam menyikapinya ada dua pendapat yang
dikenal berdasar dengan kaedah hukum asal. Dan yang zahir atau yang umum, yang
paling unggul adalah yang menyatakan benda itu suci, berdasar hukum asal yang
telah diyakini. Kerana itu yang lebih dapat dikenalpasti daripada keumuman yang
berbeza-beza bergantung keadaan serta waktu. Hal tersebut seperti halnya
pakaian jenis selubung, pakaiannya orang yang haid serta anak kecil. Serta bekas-bekas
yang dibuat dengan najis, kertas yang umumnya dihamburkan pada najis, air ludah
anak kecil, kain yang masyhur dibuat dengan lemak babi, dan keju Syam yang masyhur
dibuat dengan infahah (semacam bahagian perut) babi. Dan sudah ada riwayat Nabi
pernah dibawakan sepotong keju buatan orang Syam lalu memakannya dan tidak
menanyakan perihal infahah. Hal ini dituturkan oleh Imam Ibn Hajar dalam Syarah
Minhaj.
Sudah hal biasa jika kita datang
kerumah makan dikota-kota kadang kala kita dapati bahawa yang memasak masakan
adalah non-muslim, masakan yang dimasak memang masakan halal namun masalahnya
kita ragu apakah bekas yang mereka gunakan untuk memasak itu suci / tidak.
Halal kita makan masakan non-muslim
walau mereka masak dalam peralatan yang biasa mereka pakai untuk masak najis
seperti darah, selama tidak kita yakin bahawa peralatan itu bernajis saat
digunakan untuk memasak (I'anatut Thalibin 1/104)
Bolehkah bagi para kita memakan
daging haiwan yang belum jelas halal-haramnya?
Hal yang terbit selalunya
berkisar, siapakah tukang sembelihnya, apakah sembelihannya betul.
Dalam menjawab persoalan
tersebut, penting kiranya seseorang terlebih dahulu melihat petunjuk (qarinah)
yang terdapat di sekitar atau bertanya tentang kehalalan daging yang disajikan
pada pemilik atau pelayan restoran. Jika pemilik atau pelayan menjawab halal,
maka daging tersebut adalah halal. Sebab ucapan pemilik restoran atau
pelayannya dapat menjadi pijakan secara fiqh selama tidak diketahui kebohongan
ucapan itu.
Sedangkan ketika tidak ada
petunjuk yang menegaskan halal-haramnya daging, atau pelancong tidak mampu atau
kesulitan bertanya pada pemilik restoran maka daging yang dimakan adalah halal
dengan berpijak pada hukum asal daging tersebut yang berstatus halal
dikonsumsi. Hal ini berdasarkan kaedah yang berlaku bahawa “ketika bertentangan
antara penilaian secara zahir dan hukum asal suatu perkara, maka yang menjadi
pijakan adalah hukum asalnya.” Seperti yang dijelaskan dalam kitab Fath
al-Mu’in:
ـ (قاعدة مهمة): وهي أن ما أصله الطهارة وغلب على الظن تنجسه لغلبة النجاسة
في مثله، فيه قولان معروفان بقولي الاصل والظاهر أو الغالب، أرجحهما أنه طاهر،
عملا بالاصل المتيقن، لانه أضبط من الغالب المختلف بالاحوال والازمان
“Kaedah penting: Sesungguhnya
sesuatu yang asalnya suci dan ia menduga kuat bahawa sesuatu tersebut najis kerana
umumnya terkena najis pada hal sesamanya, maka dalam hal ini berlaku dua pendapat
yang terkenal dengan dua qaul, asal dan zahir atau ghalib. Pendapat yang paling
kuat adalah sucinya sesuatu tersebut dengan berpijak pada hukum asal yang telah
diyakini. Sebab hukum asal lebih adhbat (komprehensif) dari ghalib yang
berbeza-beza berdasarkan keadaan dan waktu.” (Fath al-Muin 1/124)
Kehalalan daging yang tidak jelas
statusnya seperti dalam permasalahan di atas dibatasi selama asal daging atau
restoran bukan berada di wilayah yang berpenghuni majoritinya non-Muslim yang
bukan ahli kitab. Maka ketika restoran atau rumah makan berada di tempat yang
dihuni oleh majoriti non-Muslim yang bukan ahli kitab, dan restoran sama sekali
tidak berlabel halal maka daging tersebut berstatus haram sehingga tidak boleh
untuk dikonsumsi. Hal ini seperti yang ditegaskan dalam kitab Asna al-Mathalib:
ـ ( وإن وجد قطعة لحم في إناء ) أو خرقة ( ببلد لا مجوس فيه فطاهرة أو ) ،
وجدها ( مرمية ) مكشوفة ( أو ) في إناء أو خرقة (والمجوس بين المسلمين فنجسة ) نعم
إن كان المسلمون أغلب كبلاد الإسلام فطاهرة لأنه يغلب على الظن أنها ذبيحة مسلم
ذكره الشيخ أبو حامد والقاضي أبو الطيب والمحاملي ، وغيرهم
“Ketika ditemukan potongan daging
pada sebuah cawan atau sobekan kain di wilayah yang tidak dihuni oleh orang
Majusi, maka daging tersebut dihukumi suci. Sedangkan ketika daging tersebut
ditemukan dalam keadaan dilempar (dibagikan) atau pada cawan atau sobekan kain
di wilayah yang mana orang majusi (menjadi majoriti) di antara orang Muslim,
maka daging tersebut dihukumi najis. Sedangkan ketika orang Islam merupakan majoriti
(di wilayah tersebut) maka daging dihukumi suci, sebab daging tersebut diduga
kuat merupakan sembelihan orang Islam, penjelasan ini disampaikan oleh Abu
Hamid, al-Qadi Abu Tayyib, Imam Mahamili dan Ulama lainnya.” (Asna al-Mathalib
1/132)
Daging yang berada di wilayah
yang majoritinya berpenghuni non-Muslim yang bukan ahli kitab berstatus haram kerana
kondisi demikian merupakan suatu petunjuk (qarinah) bahawa daging tersebut
kemungkinan besar disembelih oleh selain ahli kitab, sehingga haram untuk
dikonsumsi.
Maka dengan demikian dapat
disimpulkan bahwa untuk mengetahui status daging haiwan sembelihan yang tidak
jelas kehalalannya adalah dengan melihat petunjuk atau menanyakan langsung pada
pemilik atau pelayan restoran. Jika hal tersebut tidak mungkin dilakukan maka
daging tetap berstatus halal. Meski begitu, tindakan yang lebih baik untuk
dilakukan adalah menghindari mengonsumsi daging ini dengan cara diganti dengan
makanan lain yang jelas halalnya. Sebab daging tersebut berstatus barang
syubhat yang dianjurkan untuk dihindari. Seperti yang dijelaskan dalam hadith:
الحلال بين والحرام بين وبينهما مشتبهات لا يعلمها كثير من الناس فمن اتقى
الشبهات استبرأ لعرضه ودينه
“Perkara halal itu jelas dan
perkara haram itu jelas, diantara keduanya terhadap perkara syubhat yang tidak
diketahui banyak orang, maka barangsiapa yang menjaga dirinya dari syubhat, ia
telah berlepas diri (demi keselamatan) agama dan kehormatannya.” (HR. Bukhari
no. 52). Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment