Telah berkata Abu Thalib Al Makki
dalam kitab Quutul Qulub 1/77: Diceritakan kepada kami dari Ibrahim Bin Adham
dari sebagian Wali Abdal, bahawasanya pada suatu malam ia solat di tepi laut,
Kemudian ia mendengar suara nyaring mengucapkan tasbih tanpa Kelihatan siapa
yang mengucapkannya. Ia berkata, Lalu aku Berteriak : “Siapakah anda? saya
mendengar suaramu tetapi tidak melihat rupamu?” Jawab: “Aku adalah malaikat
penjaga laut ini, aku selalu mengucapkan tasbih ini sejak aku diciptakan” Aku
bertanya : “Siapa namamu? Jawab : “Mahlahyaabil” Tanya : “Apa pahala orang yang
mengucap tasbih tersebut?” Jawab : “Barang siapa mengucapkannya seartus kali,
maka ia tidak akan mati melainkan setelah melihat tempatnya di syurga Atau
diperlihatkan kepadanya.
سبحا ن الله العلي الد ىا ن سبحا ن الله شد يد الا ر كا ن سبحا ن الله من
ىاء تى با لليل و ىذ هب با لنهار سبحا ن من لا يشغله ساءن عن ساءن سبحا ن الله
الحنا ن المنا ن سبحا ن الله في كل مكا ن
Dan di dalam riwayat lain dari
Abi Zahra : tukang azan di Masjidil Muqaddis, beliau berkata : suatu ketika
saya solat di Baitul Muqaddis, lalu saya solat witir di padang pasir, tiba-tiba
datang mengantukku sehingga saya tertidur, akhirnya pintu kota pun ditutup.
Saya tidak terjaga sama sekali, melainkan setelah mendengar Suara halus sayap-
sayap malaikat yang telah memenuhi padang Pasir. Salah satu malaikat yang
denganku berkata :”Apakah anda manusia?”. Saya jawab :”ya”. Lalu saya jelaskan
bahawa saya tertidur disitu. Ia berkata :”tidak apa-apa”. Kemudian saya
mendengar suatu suara disebelah kananku mengucapkan :
سبحا ن القا ئم الدائم سبحا ن الواحدالاحدالفردالصمدالحي القيوم سبحا ن
الذى لاىموت سبحان الله وبحمده سبحا ن الملك القدوس سبوح قدوس رب الملا ئكة والروح
سبحا ن العلي الا علا سبحا نه و تعال
Dan suara disebelah kiriku
mengucapkan ucapan yang serupa. Dan akhirnya malaikat-malaikat yang ada di situ
semuanya Mengucapkan tasbih tersebut. Maka saya bertanya kepada Malaikat di
dekatku :”Siapakah malaikat disebelah kanan itu?” Jawab :”itu adalah Jibril”.
Saya bertanya lagi : ”Dan disebelah kiri itu siapa?”. Jawab :”itu Mikail”. Lalu
saya berkata kepadanya :”Apa pahala bagi orang yang mengucapkan tasbih seperti
yang kalian ucapkan ini?” Ia menjawab :”Barang siapa mengucapkan seperti apa
yang kami ucapkan sebanyak hitungan hari dalam setahun, setiap hari satu atau
jadikan satu, maka kelak akan melihat tempatnya di syurga”
Takhrij
Riwayat ini ditemukan dalam Kitab
uttul Qulub 1/77, shamela, dan Ithaf Sadatul Muttaqin 5/171, tanpa sanad yang
boleh dipertanggungjawabkan.
Kitab ini sangatlah bermasalah,
banyak mengandungi riwayat-riwayat yang tidak jelas bahkan palsu. Ia telah
diperingatkan oleh ulama antaranya Imam Nawawi untuk dijauhi.
An-Nawawi
rahimahullah berkata dalam kitabnya, al-Majmu 4/56:
الصلاة المعروفة بصلاة الرغائب وهي ثنتى عشرة ركعة تصلى بين المغرب والعشاء
ليلة أول جمعة في رجب وصلاة ليلة نصف شعبان مائة ركعة وهاتان الصلاتان بدعتان
ومنكران قبيحتان ولا يغتر بذكرهما في كتاب قوت القلوب وإحياء علوم الدين ولا
بالحديث المذكور فيهما فإن كل ذلك باطل
Solat yang dikenal dengan istilah
solat Raghaib iaitu solat dua belas rakaat yang dilakukan antara Magrib dan
Isyak pada malam Jumat pertama di bulan Rejab dan solat pada malam Nisfu
Sya’ban sebanyak seratus rakaat; keduanya adalah amalan bidaah dan mungkar.
Janganlah tertipu kerana disebutkannya dua jenis solat ini dalam kitab Qutul
Qulub dan Ihya Ulumuddin. Jangan pula tertipu dengan hadith-hadith yang tersebut
di dalam dua kitab tersebut kerana sesungguhnya semua itu batil.
Kitab tersebut juga banyak
mengajar umat menjauhi Sunnah lalu mendekati sufi dan mengajar kekeliruan dalam
beragama, wajib kita jauhi kitab seperti ini:
Al-Junaid (salah seorang pemuka
Sufi) berkata: “Yang lebih saya sukai bagi para pemula ialah TIDAK
menyibukkan hatinya dengan ketiga hal ini; jika tidak, maka keadaan akan
berubah. Pertama: Berusaha (mencari rezeki); Kedua: Mencari hadith.
Dan ketiga: Menikah. Dan yang saya sukai dari seorang Sufi ialah
hendaknya ia tidak membaca dan tidak menulis, supaya lebih konsentrasi.” [Qutul
Qulub 3/135. Dinukil dari Qawa’id wa Fawaid hal. 268].
Antara ucapan palsu yang masyhur
ditengah masyarakat ditemukan dari kitab tersebut adalah:
أول بدعة حدث بعد رسول الله صلى الله عليه و سلم الشبع , ان القوم لما شبعت
بطونهم جمحت بهم نفوسهم الى الدنيا
Pertama kali bidaah yang terjadi
setelah zaman Rasulullah adalah kenyang. Kerana, sesungguhnya kaum
(orang-orang) ketika perut mereka kenyang, mereka dikendalikan oleh hawa nafsu
mereka ke arah dunia (Qutul Qulub 2/283, Ihya Ulumuddin 3/86, tanpa sanad)
Riwayat tersebut tidak mempunyai
asal aka palsu (Fatwa Soaljawab Islam no. 219360)
Adapun riwayat ini pula:
عَنْ أَبَانٍ ، عَنْ أَنَسٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " مَنْ قَالَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّةً : سُبْحَانَ
الْقَائِمِ الدَّائِمِ , سُبْحَانَ الْحَيِّ الْقَيُّومِ ، سُبْحَانَ الْحَيِّ
الَّذِي لا يَمُوتُ ، سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ
رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَالرُّوحِ ، سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَلِيِّ الأَعْلَى ،
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى ، لَمْ يَمُتْ حتى يَرَى مَكَانَهُ مِنَ الْجَنَّةِ أَوْ
يُرَى لَهُ ". .
Dari Aban, dari anas berkata,
Rasulullah shallallahu alaihi wasallam bersabda : " Barang siapa setiap
hari membaca sekali kalimat : subhanallah al-qaim ad-daim, subhanal hayyil qayyum....dst,
maka tidak akan meninggal hingga melihat tempatnya di syurga atau diperlihatkan
kepadanya ".
Hadith ini diriwayatkan oleh Ibnu
Asakir dalam Tarikh Dimasyq 4/283 Hadith ini palsu menurut Syeikh Masyhur Bin
Hasan al-Salman dalam Sislsilah al-Ahadith Dhaifah wal Maudhuah Mujarradah an
al-Takhrij no. 7920.
Ia juga telah dihukumi palsu oleh
Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 6293
Zikir tersebut tiada asal menurut
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 64353.
No comments:
Post a Comment