Apa kata ulama-ulama hadith
berkaitan hadith yang tiada dalam kitab?
.
1- Imam al-Syafie
berkata:
ููู ุฃّู ุงูุฃุญุงุฏูุซ ุงูุชู ูุฏ ุตุญَّุช ุฃู ููุนุช
ุจูู ุงูุตุญุฉ ูุงูุณูู
- ููุฏ ุฏُِّููุช ููุชุจุช ูู ุงูุฌูุงู
ุน ุงูุชู ุฌู
ุนูุง ุฃุฆู
ุฉ ุฃูู ุงุนูู
ุจุงูุญุฏูุซ، ููุง ูุฌูุฒ ุฃู ูุฐูุจ ุดูุก ู
ููุง ุนูู ุฌู
ูุนูู
، ูุฅู ุฌุงุฒ ุฃู ุชุฐูุจ ุนูู ุจุนุถูู
؛ ูุถู
ุงู
ุตุงุญุจ ุงูุดุฑูุนุฉ ุญِْูุธَูุง،
Hadith-hadith yang sahih atau
yang berada pada kedududkan antara sahih dan lemah telah disusun dan ditulis
dalam kitab-kitab hadith oleh ulama hadith, tidak boleh dikatakan ada hadith
yang terlepas daripada pandangan semua ulama hadith tersebut walaupun boleh
terlepas sesuatu hadith daripada sesetengah mereka. Ini kerana jaminan daripada
Allah untuk memeliharanya.
.
ูู
ู ุฌุงุก ุงูููู
ุจุญุฏูุซ ูุง ููุฌุฏ ุนูุฏ ุฌู
ูุนูู
، ูู
ููุจู ู
ูู،
ูู
ู ุฌุงุก ุจุญุฏูุซ ูู ู
ุนุฑูู ุนูุฏูู
، ูุงูุฐู ูุฑููู ุงูููู
ูุง ูููุฑุฏ ุจุฑูุงูุชู، ูุงูุญุฌุฉ ูุงุฆู
ุฉ
ุจุญุฏูุซู ุจุฑูุงูุฉ ุบูุฑู
Oleh itu, sesiapa yang pada hari
ini membawakan sebuah hadith tidak ditemui dalam kitab-kitab ulama hadith, maka
tidak diterima hadith tersebut daripadanya. [Manaqib al-Imam al-Syafie, 2/321].
.
2- Imam al-Sayuti
menukilkan dalam Tadrib al-Rawi:
ููุงู ุงุจู ุงูุฌูุฒู ู
ุง ุฃุญุณู ููู ุงููุงุฆู ุฅุฐุง ุฑุฃูุช ุงูุญุฏูุซ ูุจุงูู ุงูู
ุนููู ุฃู
ูุฎุงูู ุงูู
ูููู ุฃู ููุงูุถ ุงูุฃุตูู ูุงุนูู
ุฃูู ู
ูุถูุน
Imam Ibnu Jauzi berkata: Indah
sungguh ucapan seseorang yang berkata: Seandainya kamu melihat hadith yang
menyalahi akal, bercanggah dengan manqul (al-Quran dan al-Sunnah), atau
bertentangan dengan al-Usul. Ketahuilah ia adalah palsu.
.
ูุงู ูู
ุนูู ู
ูุงูุถุชู ููุฃุตูู ุฃู ูููู ุฎุงุฑุฌุง ุนู ุฏูุงููู
ุงูุฅุณูุงู
ู
ู ุงูู
ุณุงููุฏ ูุงููุชุจ ุงูู
ุดููุฑุฉ
Maksud bertentangan dengan usul
ialah apabila riwayat tersebut tidak ada di dalam kitab-kitab ulama Islam
daripada al-Masanid dan kitab-kitab (hadith) yang masyhur. [Tadrib al-Rawi,
1:277].
.
3- Al-Shaikh Al-Mar'i
bin Yusuf Al-Karmi Al-Hanbali menukilkan bahawa Imam al-Sayuti berkata:
ูุฃู
ุง ุงูุขู ูุงูุนู
ุฏุฉ ุนูู ุงููุชุจ ุงูู
ุฏููุฉ ، ูู
ู ุฌุงุก ุจุญุฏูุซ ุบูุฑ ู
ูุฌูุฏ ูููุง ููู
ุฑุฏ ุนููู ، ูุฅู ูุงู ู
ู ุฃุชูู ุงูู
ุชููู ،
Sekarang, yang dijadikan pegangan
adalah kitab-kitab hadith yang telah disusun. Sesiapa yang datang dengan
membawa hadith yang tidak wujud di dalam kitab-kitab hadith, maka ia tertolak
walaupun yang membawanya adalah manusia paling bertaqwa. [Al-Fawaid
Al-Maudhu'ah, m/s 69]
.
Prof. Dr. Abul Lais Khayr Abadi
dalam kitabnya Ulum al-Hadith: Asiluha Wa Muasiruha, ketika menyebutkan tentang
petanda hadith palsu, beliau menyebutkan:
"Apabila ulama-ulama hadith
mencari hadith dengan penuh ketelitian, lalu dia tidak menemuinya di dalam
kitab-kitab hadith, kitab-kitab para huffaz, muhaddisin dan para perawi hadith.
Maka ini merupakan petunjuk bahawa hadith itu palsu. Ini kerana ketiadaannya di
dalam kitab-kitab hadith merupakan bukti bahawa ia tidak ada asalnya. Ini
adalah selepas para ulama itu melakukan pembacaan menyeluruh kepada hadith-hadith
di dalam kitab-kitab hadith. Imam Al-Sayuti berkata: Adapun sekarang, maka yang
menjadi pegangan adalah kitab-kitab yang bertulis. Sesiapa yang datang membawa hadith
yang tidak wujud di dalamnya, maka ia tertolak". [hal 291-292]
Penulisan Asal
No comments:
Post a Comment